Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Min första "egna" kortfilm, inspelad 2004 i Göteborg. Ett skolprojekt som egentligen skulle blivit en Mise en scène, dvs en scen som består av en enda tagning (tänk children of men), men pga svårigheter vid inspelningen fick projektet avbrytas. Det här är dokumentären bakom om vad som hände.

http://hem.bredband.net/filteg/bilder/askim1.jpg

http://hem.bredband.net/filteg/bilder/askim2.jpg

http://hem.bredband.net/filteg/bilder/askim3.jpg

Format: flash

Längd: 8:12

Postad

RIKTIGT ROLIG!! även om den var seg i början... hittade Inga jättar! haha

det jag däremot irriterade mig på var det konstiga filtret eller vad det var som smälte ihop bilderna så att bildrutorna dröjde kvar en liten stund. den var kul!

en sak bara... hur fick ni med lasse?

Postad

Java, du skulle nog "bryta ihop" fullständigt på slutet. Konsten att känna sej totalt misslyckad. Gråta, slita ditt hår i bitar. Men du ser ju cool ut. Lite sinnessvag, eftersom du tycker hela projektet är OK, bra spelat. 2004? bra jobbat ;)

/nils

Postad

Kul att ni gillar den. :)

"filtret" är nog bara komprimeringsproblem. Den är filmad rakt upp och ner med DV, och sen har jag bara tagit bort färgen. Anledningen till det är att den är inspelad i en biosalong (filmstaden i göteborg) med befintligt ljus som kommer som strålkastare från taket. Det gjorde att färgerna gjorde det väldigt svårt för ögonen. Jag testade att göra den svartvit, och det passade bättre ihop med kamerahanteringen.

Bakgrunden till den här filmen är att vi fick som skoluppgift att göra en scen i en tagning, och det skulle göras som crossoverprojekt med regigruppen (jag gick manus), så en person från manus parades ihop med en person från regi. Så jag snackade ihop mej med regissören (som inte var med på genomgången), och skrev ett manus efter hans smak. Sen hoppade han av skolan och lämnade mig med ett manus och två veckor att genomföra det.

Lasse hittade jag på stan och frågade om han ville hjälpa till med ett skolprojekt, och han sa att visst det kunde han väl göra (JÄVLIGT schysst av honom förresten. Respekt.). Så jag skrev ett helt nytt manus, tog med en kompis med skådespelarbakgrund och lånade en annan skådis som en av de andra grupperna använde, och så spelade vi in den här halvparodin på Lost in La Mancha.

Postad

Jag gillar värkligen manus, ljud, skådespeleri, men för mig funkar inte fotot. Jag förstår att att hela projektet gick just ut på att allt skulle spelas in i en tagning men jag orkade inte titta på den... jag lysnade på den. Att alltid ha kameran fram och tillbaka och inte bestämma sig för vad den skulle filma vet jag inte varför du vald. det hade känts mer "riktigt" och med en bättre dokumentärkänsla om kameran varigt mer stabil (inte hoppat fram och tillbaka hela tiden). några gånger kan man ha "ryckig" filmning men för mig funkar det inte hela tiden. Sen "slår" skådespelarna i hakan i nederkant av bilden hela tiden, men det kanske var tänkt så med.

jaja... plus för manus, ljud och skådespeleri. Minus för foto.

Postad

regin/fotot kommer av att den riktiga regissören hoppade av projektet och jag överlät hela den delen till en klasskompis från manusklassen som var schysst nog att ställa upp och hålla i kameran. Hela filmen gick från idé till manus till inspelad på en vecka, och sedan en veckas efterbearbetning, vilket gjorde att jag inte hade tid eller möjlighet att ägna några tankar på regin.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...