Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej! Fundera på å fixa en bra dator till redigering, Ha själv jobbat i MAC i skolan och arbetat med Final Cut Pro vilket ha fungerat bra som jag har stor erfarenhet av. Men undra om ni andra tänker som mig? Jag kan tänka mig å köpa en hyfssad bra MAc för 13495 spänn istället för en riktigt bra pc dator för samma pris....lägger upp en länk till förslag av datorn...håller denna för en seriös film verksamhet?

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?nnmm=browse&mco=4124CE5D&node=home/desktop/imac

Postad

Jag hade gått för mac:en, men kolla ifall de inte finns en stationnär i stället och köp skärm separat. Eller du kanske vill ha de portabelt? Då är den där ruskigt smidgt, bara att flytta skärmen liksom.

Fast jag skulle vänta 2 månader tills Panter eller var de nya OSX kallas kommer ut, så slipper du betala extra för att upgradera menar jag! Så länge du inte ska köra några tyngre 3d-aktiviteter så duger den mycket fint, Core 2 duo är en mycket bra processor förövrigt! Och de där grafikkortet duger väl för ja de mästa, men kanske inte de tyngsta som sagt.

Edit: kolla med CSN också, där får du runt 2000kr rabbat!

Postad

Sitter på en mac G5, och har använt den i ca. 2 år, innan satt jag på en själv-ihop-byggd-pc...och jag vill aldrig, ALDRIG, hoppa tillbaka till pc. Mac är mitt liv! Allt är så snyggt, enkelt och det bästa inga virus.

MM.

Postad

Haha snälla människor :D, man använder det man känner för. Har suttit vid både MAC och PC vad gäller redigering, och båda har krånglat. PC:n har knappast tagit överhanden i problem som många tror, tycker det är mycket härligare och jobba med PC. Och det är ju f*n slutresultat som räknas ? Sluta lyssna på akademiker som säger att "MAC är bäst" bara för att det är så, man jobbar med det man trivs med så länge resultatet blir bra.

Postad

Absolut Arclight, men fortfarande, jag går endast på min egen erfarenhet. Har suttit på PC i ca 10 år och Mac 2 år, och på dem två åren framstår Mac som en akademiker och Pc en uteliggare...men det är bara vad jag tycker.

MM.

Postad
Absolut Arclight, men fortfarande, jag går endast på min egen erfarenhet. Har suttit på PC i ca 10 år och Mac 2 år, och på dem två åren framstår Mac som en akademiker och Pc en uteliggare...men det är bara vad jag tycker.

MM.

Hehe jo, vet många som säger att PC hänger sig. Själv är jag nästan aldrig mer om det, kanske beror mer på att man har stor kunskap om datorer i sig, så att man vet hur allt funkar. Sen klyddar alltid program för mig, både på MAC och PC. Jag vet att Windows inte är alltför bra ibland, men det jag stör mig mest på är folk som säger att MAC är bäst, utan att ens ha testat båda och utan ens veta VARFÖR man påstår att MAC är bäst, och det är man med om alltför ofta.

Postad

Om jag säger så här;

Efter 3 veckors slit så kan jag nu importera film från min Canon HV20 på min PC, dock bara som vanlig DV 4:3

På macen var det plug an play (iMovie 5).

PC om du gillar datorer

Mac om du gillar det du använder datorn till.

Jag har inte längre tid i mitt liv att administrera en windowsdator. Funderar på att begå ett rituellt mord med tändvätska, dans och eld på gatan utanför. Offret: P4 3,4 2Gb etc etc ... ...

/KN

Postad

Haha finns fortfarande inget MÅSTE. Man använder det man känner för.

Min PC klyddar aldrig, åtminstone inte mer än vad en MAC klyddar på när jag någon gång jobbar med en.

Postad

Som sagt behov och smak fråga. Personligen blir jag riktigt äcklad av macs mjuka och flashiga design. Dock så måste jag nämna att alla som gillar Mac som jag pratar med tycker att PC är för komplicerat och krashar för mycket. Så, kan du inte hantera en PC, gör som alla andra och kör på Mac ez-mode =). Sedan har jag mött mången graf lärare som predikar

Mac enbart pågrund av att "så ska det vara" alla i den här "branchen" kör på Mac ju... men det är en annan femma =)

Postad
Som sagt behov och smak fråga. Personligen blir jag riktigt äcklad av macs mjuka och flashiga design. Dock så måste jag nämna att alla som gillar Mac som jag pratar med tycker att PC är för komplicerat och krashar för mycket. Så, kan du inte hantera en PC, gör som alla andra och kör på Mac ez-mode =). Sedan har jag mött mången graf lärare som predikar

Mac enbart pågrund av att "så ska det vara" alla i den här "branchen" kör på Mac ju... men det är en annan femma =)

Haha precis "dem" lärarna jag menar. Det är vad som kallas riktiga akademiker, dem har läst i en bok att MAC är bäst sen säger dem det utan att riktigt veta varför. :D

Postad

Där håller jag med er. Klart det är irriterande när t.ex. lärare har läst i en bok eller nått om att Mac ska det vara med inte vet själv riktigt varför. Man måste ju ha testat båda två för att se vilken som passar en bäst. Jag har iallafall haft många jobbiga och dåliga minnen med PC, även några bra också så klart. Men jag håller mig till Mac.

Testa och känn efter helt enkelt som grabbarna här över mig har sagt! Det blir bäst såå..

MM.

Postad

Jag vill inte påstå att det alltid är användarens fel att en PC krånglar.

Jag köpte min första dator på 80-talet. Commodore 64 lärde mig basic. Vidare till Amiga och det underbara programeringsspråket Amos.

286, 486, pentium, p2 osv dos win 3.11 win 95. Jag har haft dom alla.

För tio år sedan kom jag i kontakt med Mac genom arbetsplatsen.

Jag sitter fortfarande med min Powerbook G3 från 1999 som nu rullar fint på osx 10.4.10

Grejen är den att jag har inte tid att administrera en PC. Jag vill att det ska funka när jag vill det och inte efter 900 patchar. Grunden till detta är Windows som är ett jävla skitsystem.

Det är lockande att köpa en PC pga priset men om man räknar på livslängden så tror jag inte det blir billigare än Mac.

Jag upplever att man aldrig riktigt kan få PCn att klara allt det jag vill utan fixar bara 90%. Ordnar man till den så den fixar de sista 10% så är det något annat som slutar funka osv.

Ex. Skärmen blinkar till ibland. Detta löser sig när jag installerar senare drivrutiner fast då blir det eftersläpningar i mediacenter när jag tittar på tv.

Den typen av problem slipper man på macen eftersom apple inte släpper systemuppdateringar som inte funkar med den hårdvaran dom säljer. Och det spar min värdefulla tid.

Men om man ställer två datorer som FUNGERAR som dom ska bredvid varandra, en mac och en pc så tycker jag det endast är en smaksak vilken som är bäst.

Är datorn en hobby eller ett verktyg för att utöva sin hobby?

/KN

Postad
Den typen av problem slipper man på macen eftersom apple inte släpper systemuppdateringar som inte funkar med den hårdvaran dom säljer. Och det spar min värdefulla tid. /KN

Soooorry...kunde inte låta bli: Men Apple släpper (liksom Microsoft) ibland uppdateringar så ANDRA program än deras egna inte fungerar... Nobody's perfect.

Redigeringsfilosofi: If it ain't broken - don't fix it.

/Max

Postad

Mycket möjligt att båda plattformen fungerar vad gäller redigering. Jag har dock haft sämre erfarenhet med PC än Mac som jag använder nuförtiden. Så mitt råd skulle vara att du satsar på en IMac (de nya) så har du både en bra maskin och en fin skärm. Samtidigt som det inte kostar helvetes mycket. http://www.apple.com/se/

Lycka till!

Neo

Postad
Mycket möjligt att båda plattformen fungerar vad gäller redigering. Jag har dock haft sämre erfarenhet med PC än Mac som jag använder nuförtiden. Så mitt råd skulle vara att du satsar på en IMac (de nya) så har du både en bra maskin och en fin skärm. Samtidigt som det inte kostar helvetes mycket. http://www.apple.com/se/

Lycka till!

Neo

Du kan ju knappast påstå att MAC är billigt ? Tycker det är äckligt dyrt jämfört med PC, sen säger alla att det är värt dem extra pengarna för att PC alltid klyddar.

Tyvärr går det inte och hålla med på den punkten för mig eftersom min PC aldrig klyddar.

Postad

Mac är definitivt bättre på filmredigering, dock tycker jag att PC är bäst på det övriga. Jag funderade på att skaffa MAC en gång, men övervägde att köpa PC istället och jag är nöjd med resultatet. Min PC har hackat sig en gång på snart 2 år, så det är inga problem med det.

Postad
Soooorry...kunde inte låta bli: Men Apple släpper (liksom Microsoft) ibland uppdateringar så ANDRA program än deras egna inte fungerar... Nobody's perfect.

Redigeringsfilosofi: If it ain't broken - don't fix it.

/Max

Om du läser igen lite noga så ser du att jag skrev att dom inte släpper systemuppdateringar som inte funkar med den HÅRDVARA dom säljer.

Inget annat.

/KN

Postad
Mac är definitivt bättre på filmredigering, dock tycker jag att PC är bäst på det övriga. Jag funderade på att skaffa MAC en gång, men övervägde att köpa PC istället och jag är nöjd med resultatet. Min PC har hackat sig en gång på snart 2 år, så det är inga problem med det.

På vilket sätt är MAC bättre ?

Syftar du på OS: et, komponenterna eller ?

Postad
Om du läser igen lite noga så ser du att jag skrev att dom inte släpper systemuppdateringar som inte funkar med den HÅRDVARA dom säljer.

Inget annat.

/KN

Beror på hur man definierar systemuppdatering, hårdvara och funkar- men ok då. ;)

/Max

Postad

Är det inte så att man får vad man betalar för? Jämför PC och MAC vad som sitter under skalet och ni skall se att det inte är någon prisskillnad. Gjorde själv en en jämförelse på min bärbara Macbookpro skulle jag köpa samma prestanda på PC sidan så hade det blivit dyrare och då utan firewire 800 som inte kunde fås på PCen. Underbart för snabb buffring mot externa hårddiskar man behöver endast ha pekarfilen på datorn resten går direkt till de externa HDna

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...