megawatti Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 Tjenare, finns ju en mängd med Kopior till Glidecam, och jag undrar ifall de finns någon billig och bra? Helst under 2000. Eller har ni tips på någon annan stabilisator, vill gärna ha färdigbyggd! Eller en ritning! :) 0 Citera
simonrahnster Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 Ritning till en "full" rigg (hehe:birp) Sedan har vi lite blandat här 0 Citera
simonrahnster Postad 21 augusti 2007 Postad 21 augusti 2007 tackar tackar! Hoppas du får någon nytta av länkarna! Är det en handhållen historia du främst är ute efter? 0 Citera
megawatti Postad 21 augusti 2007 Författare Postad 21 augusti 2007 Hoppas du får någon nytta av länkarna! Är det en handhållen historia du främst är ute efter? ja precis, billig och smidig. Ingen väst eller liknande. Har även en ganska lätt kamera >>500gram. 0 Citera
gorse Postad 21 augusti 2007 Postad 21 augusti 2007 Billig och smidig? En lodrät pinne med tynglyftningsvikt i nederändan är billigt. Sätt kameran högst upp och håll i på mitten. KLart.-. 1 Citera
Blue Chip Postad 21 augusti 2007 Postad 21 augusti 2007 Har kontakt med en kille på YouTube och hans lösning var i linje med den gorse föreslog. Dock hade han en egen idé om själva handtaget där det bl a ingick en disktrasa(!) :) Hans filmer kan ni se här och håll i hatten för det är riktigt bra åkningar han gör... http://www.youtube.com/watch?v=2TUkV5itViU (snälla admin/mod: kan ni inte lägga till en YT-kod så man kan direktlänka - det är tydligen inte svårt (yt:länknummer/yt) och det hör sannerligen hemma på ett forum där man pratar om just film...?) 0 Citera
megawatti Postad 21 augusti 2007 Författare Postad 21 augusti 2007 Har kontakt med en kille på YouTube och hans lösning var i linje med den gorse föreslog. Dock hade han en egen idé om själva handtaget där det bl a ingick en disktrasa(!) :) Hans filmer kan ni se här och håll i hatten för det är riktigt bra åkningar han gör... http://www.youtube.com/watch?v=2TUkV5itViU (snälla admin/mod: kan ni inte lägga till en YT-kod så man kan direktlänka - det är tydligen inte svårt (yt:länknummer/yt) och det hör sannerligen hemma på ett forum där man pratar om just film...?) Fy satan! Bilder på bygget? Edit, så här tydligen: http://fabriciusproduktion.se/steadi.jpg 0 Citera
Tomtebo Postad 22 augusti 2007 Postad 22 augusti 2007 Jaså, enbart kullager? då måste de väga lite eller?så simpel grej bara :D 0 Citera
gorse Postad 22 augusti 2007 Postad 22 augusti 2007 Egentligen blir nästan vilken jäkla pinne som helst som har regäl massa en klar förbättring. Sen kan man spendera hur mycket pengar och hur mycket energi som helst för att trolla bort de sista skakningarna. Men en pinne är en billig start och jag tror att lite träning ger mer resultat per krono än dyrare byggen. Om man sen blandar med lite enkla rälsar och andra hjulkontruktioner så ser det nog helt ok ut. 0 Citera
carlsson.ola Postad 26 augusti 2007 Postad 26 augusti 2007 Fick just en sån sjuk ide som kommer revolutionera steadycambranchen... om man sätter nån roterande tung skiva i horisontalplan(cykelhjul) längst ner på ett handtag och kameran på ovansidan... och sedan håller i handtaget... Sen får man väl isolera lite vibrationer från hjulet med nåt, men rent teoretiskt sett är väl ändå det den ultimata (eller iaf coolaste) lösningen... Edit: Hjulet är till för att det ska funka som ett gyro för er samhälls, esteter och andra icke-naturare ;) 0 Citera
megawatti Postad 26 augusti 2007 Författare Postad 26 augusti 2007 Fick just en sån sjuk ide som kommer revolutionera steadycambranchen... om man sätter nån roterande tung skiva i horisontalplan(cykelhjul) längst ner på ett handtag och kameran på ovansidan... och sedan håller i handtaget... Sen får man väl isolera lite vibrationer från hjulet med nåt, men rent teoretiskt sett är väl ändå det den ultimata (eller iaf coolaste) lösningen... Edit: Hjulet är till för att det ska funka som ett gyro för er samhälls, esteter och andra icke-naturare ;) Såg ett liknande projekt på sweclockers. Dock så gjorde han inte klart det/ eller jag tappade bort tråden.. Ska se ifall jag kan hitta den igen Grymm ide annars! :D 0 Citera
carlsson.ola Postad 26 augusti 2007 Postad 26 augusti 2007 ännu mer najs vore att integrera motor och batteri i handtaget så att hjulet snurrar utan att man behöver sätta igång det... Kanske kan bli ett projektarbete det här:) Edit: verkar inte vara så lätt att hitta nån liten stark lågvarvig lågvoltig motor med stabil axel, det lär ju bli ganska stora påfrestningar av gyrohjulet 0 Citera
gorse Postad 26 augusti 2007 Postad 26 augusti 2007 En fundering om cykelhjulet: Hur kul är det att bara filma i en rikting? Påminner mig om disk-arrayerna vi hade på jobbet runt tidigt 90tal. Man kunde ta ut dem under drift för att byta ut dem om de var felaktiga. De satt i långa rader och när man röck ur dem ur racken skulle man först dra ut dem nån centimeter, vänta ett tag och sen kunde man ta ut dem. Jag fattade inte riktigt varför och röck ut dem helt och vände upp dem i flat position för att stoppa dem i byteslådan. Det skulle man inte gjort. När man vred fullt spinnande hårddiskar så fick gyrokrafterna disken att bokstavligen flyga åt sidan och klappa till kompisen brevid. Eftersom armarna inte räckte till, så förstärktes sidokrafterna när armarna räckvidd gjorde att disken rörde sig i en halvcirkel. Att bli uppsnurrad fick en ny innebörd. (För den som vill, prova att snurra upp ett cykelhjul och luta den sen och se vad som händer) Jag har en annan ide om steadycam. För flera hundra år sen fanns ett trick för att kunna gå rakt flera mil i skogen. Man bar en tre meter lång stång i den rikting man skulle gå. Då märker man direkt om man avviker från kursen. 0 Citera
carlsson.ola Postad 27 augusti 2007 Postad 27 augusti 2007 En fundering om cykelhjulet: Hur kul är det att bara filma i en rikting? Då tror jag du missuppfattat min konstruktion lite, grundiden bygger på ett hjul i horisontalplan. Sätter man spinn på det kommer det bli trögt att vrida kameran runt x och z-axeln. Att vrida runt y-axeln däremot kommer gå helt fritt (panorera). Det jag mest är orolig för är att vibrationer från hjulet ska fortplantas in till kameran. Jag ska se om jag hinner bygga en förenklad prototyp som snurras igång mha borrmaskin istället för egen motor nån gång under veckan. Om det sedan funkar som jag tror det kan göra ska jag nog helt enkelt bättra på den och göra det som ett projektarbete. http://img451.imageshack.us/my.php?image=img1316bl4.jpg Edit: Om det är någon som vet hur gyrots funktion påverkas av att inte ha medeltyngdspunkten i gyrohjulets centrum påverkar kan de gärna skriva om det... 0 Citera
bulten Postad 27 augusti 2007 Postad 27 augusti 2007 Kan någon förklara ltie närmare hur den där är gjord som åg uppe på youtube? sjukt bra verkligen. förstod så mkt som att det var ett kullager och en disktrasa med i spelet.. 0 Citera
megawatti Postad 27 augusti 2007 Författare Postad 27 augusti 2007 tynd i botten, ja massa dras neråt. Din hand stabiliserar när du håller och du kan snabbt rotera själva stativet med hjälp av kullagret. De mest störande är de små skakningarna i en film, de får du bort med hjälp av tyngden. Desta att dra din kamera up och ner (uppåt) men försök att inte skaka framåt eller åt siderna.. Då märker du att detta nästan ser ut att stå helt still. Flummit förklarat ska visa någon dag när jag har tid! :) 0 Citera
gorse Postad 28 augusti 2007 Postad 28 augusti 2007 Ola-> Ja, så dum jag är. Om man lagrar centrum så den kan vrida fritt. Den kan fungera. Den roterande delen måste ha tyngpunkten exakt i mitten. Det är där vibrationerna kommer ifrån. Om hjulet är bra balanserat så blir det inga vibrationer. Däremot är frågan om centrumdelens tyngpunkt spelar roll? Inte för hjulets rotation, men däremot kan nog tyngpunktens placering utöva en kraft mot hjulet och det kan bli jobbigt att streta med, att tyngpunkten försöker rubba hjulets rotationsplan. Ett stort gyro har en annan fysikalisk defekt. Rotationsaxeln har en tendens att sakta vrida sig ur sitt läge. Vad det beror på har jag glömt från fysiklektionerna, men kanske är den defekten betydelelös i det här fallet. Jag skulle nog vilja ändra lite på din ritning. Tänk ett litet cykelhjul i horisontalplanet. Förläng hjulaxeln neråt som handtag att hålla i. Montera kameran på ovansidan. Gyroeffekten kommer från de perefera delarna av rotationskroppen. En liten cylinder får ganska liten effekt. För er andra som funderar över hur stabilistatorer fungerar, är det så enkelt att mycket massa är svårare att rubba ur läge än liten massa. Om man till på råga av allt även sätter massan på en stång, så får man moment. Den allra simplaste stabilisatorn är en 30 cm järnvägsräls som man sätter fast kameran på. Varsegod och bär på axeln. Tungt men fungerar. 0 Citera
music Postad 28 augusti 2007 Postad 28 augusti 2007 Jag undrar om det inte finns små fina gyro som man monterar i små modell helikoptrar.Kanske någon har en sån hobby och kan tipsa. http://cgi.ebay.de/Schwebestativ-Steadycam-Stativ-Stabilisierungssystem_W0QQitemZ290153071295QQihZ019QQcategoryZ15451QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem På Tyska ebay finns den här prylen. Påminner väldigt mycket om min som fungerar väldigt bra. Det tar en stund att balansera upp den men sen är det bara att tuta och köra. På min video på http://www.myspace.com/jnilssonroadband kan ni se alldeles i början en rusning ut ur ett rum och ner för en trappa. Music 0 Citera
megawatti Postad 3 september 2007 Författare Postad 3 september 2007 Jag undrar om det inte finns små fina gyro som man monterar i små modell helikoptrar.Kanske någon har en sån hobby och kan tipsa. http://cgi.ebay.de/Schwebestativ-Steadycam-Stativ-Stabilisierungssystem_W0QQitemZ290153071295QQihZ019QQcategoryZ15451QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem På Tyska ebay finns den här prylen. Påminner väldigt mycket om min som fungerar väldigt bra. Det tar en stund att balansera upp den men sen är det bara att tuta och köra. På min video på http://www.myspace.com/jnilssonroadband kan ni se alldeles i början en rusning ut ur ett rum och ner för en trappa. Music Ska försöka tillvärka mig en sådan, kanske börja sälja delarna här i sverige också. Har ju tillgång till CSN-fräs och liknande. Ifall någon har lite mer information och höguplösta bilder så är de bara att dra iväg ett pm! Alla ideér är välkommna, Billiga steadycam's till sverige! 0 Citera
Tomtebo Postad 4 september 2007 Postad 4 september 2007 Ska försöka tillvärka mig en sådan, kanske börja sälja delarna här i sverige också. Har ju tillgång till CSN-fräs och liknande. Ifall någon har lite mer information och höguplösta bilder så är de bara att dra iväg ett pm! Alla ideér är välkommna, Billiga steadycam's till sverige! Du är en ängel! PM Jag vill se bilder! 0 Citera
megawatti Postad 4 september 2007 Författare Postad 4 september 2007 Du är en ängel! PM Jag vill se bilder! Alltså, jag har verktygen. Iaf tror jag att jag kommer få tillgång till dem, men som sagt. Behöver ALL, information om vad man kan göra och hur, ifall någon har en ritning, idé, eller en bild eller film på hur en riktig steady-cam (glidecam, eller what ever som stabiliserar) så skicka de till mig i ett pm! Som sagt har inte börjat ennu, måste ha en plan först innan jag enns kan börja tänka på hur mycket de kommer kosta styck! Men som sagt. EDIT: Är på god väg nu! Någon med en riktig trady/gilidecam hemma kan väl dra iväg ett Pm eller mail till terminatormegawatti@hotmail.com vore underbart! EDIT2: Jag är ägd o.O 200dollar: http://www.thecinecity.com/product.php?productid=16153&cat=103&page=1 Bud (ebay) start från 35dollar + frakt. http://stores.ebay.co.uk/DV-Shop23_Camera-Stablizers_Flycam-Steadicam_W0QQcolZ4QQdirZ1QQfsubZ2065207QQftidZ2QQtZkm EDIT3: ifall någon ska ta hem en där ifrån så kontakta mig gärna, är inte så mycket inne i ebay värden så ni kan gärna få beställa 2, aja vi löser de då, mvh simon. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.