Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Mest underskattad tycker jag att tarkowsijs filmer Stalker och Offret är inte för att han är ouppskatad direkt (en av dom största), men han är mer okänd bland vanligt folk änn vad han borde.

Precis.

Det är skillnad på underskattade filmer och filmer som borde få mer uppmärksamhet.

Här kommer en lista på lite filmer som jag anser vara överskattade. Jag gissar att många kommer att invända.

Gladiator

Citizen Kane

Braveheart

The Lost Boys

Kill Bill

Underskattade:

A.I

Matrix Revolutions

Djävulens Advokat

Bram Stockers Dracula

Alltså. När man tänker efter så är väl de flesta filmer som höjs till skyarna överskattade och vice versa?

Postad

Det var verkligen länge sedanjag hade en så intensiv och STOR filmupplevelse som när jag såg Lady in the Water. Och då såg jag den ändå i en ganska liten och dålig biograf med ganska dåliga platser. Helt otrolig film. Att en samlad journalistkår världen över fullkomligt hatar den säger nog allt. Den träffar någonting, och den träffar hårt. Och är tittaren fel person så kan fullständig förälskelse förvandlas till ursinnigt hat. Jag är sjukt imponerad av såna filmer.

Bram Stokers Dracula kan väl ändå inte beskrivas som underskattad. När den kom gick precis alla omkring och snackade om hur bra den var - journalister var lyriska och i många år var det en sån där film som alla refererade till olika visuella trick i som man kunde återskapa i alla möjliga sammanhang (reklamfilmer, TV whatever). Ett par år efter att den gått ned från dukarna körde Cinemateket en specialvisning i 70mm. Den är helt ok men såååå bra som folk tyckte att den var när den kom är den verkligen inte.

Postad
Bram Stokers Dracula kan väl ändå inte beskrivas som underskattad. När den kom gick precis alla omkring och snackade om hur bra den var - journalister var lyriska och i många år var det en sån där film som alla refererade till olika visuella trick i som man kunde återskapa i alla möjliga sammanhang (reklamfilmer, TV whatever). Ett par år efter att den gått ned från dukarna körde Cinemateket en specialvisning i 70mm. Den är helt ok men såååå bra som folk tyckte att den var när den kom är den verkligen inte.

Hmm, kollade upp lite recensioner nu. Du har rätt.

Jag var säker på att den var hatad av kritiker.......

Postad
Vill du veta orsaken? Den är lättsmält. Att den skulle vara en av världens 250 bästa filmer är löjligt. Bara kurosawas, bergmans, cubrick, Tarkowskijs, tarantionos, Emir Kurskas,copolas, oliver stones, Hitchock, seraliones och Jeunets reportoar borde ju räcka för att putta ner den 300 steg.

Tips:Prova att hitta film på andra ställen änn shells videohylla

P.s Jo, jag gillar också nyckel till frihet.

Jag köper mest mina filmer på: Discshop, Videomix eller Filmkedjan.

Hitchock är grymt bra, Copolas är bra, Tarantino är en grymt överskattad och galen regissör som jag hade varit asrädd att vara nära, Kubrick är bra, Bergmans filmer är bra men grymt långsamma och tråkika. Nyckeln till Frihet var grymt bra. Slutet när han rymde var en av de bästa twistarna som någonsin funnits. Man trodde inte att han skulle fly alls.

Postad

nyckeln till frihet, är inte överskattad. Asbra.

Nya starwarsfilmerna är kassa och är överskattade.

LORT är överskattade, va ju fina filmer, men herre jästanemig vad tråkiga.

Saw är så sjukt överskattade "ååhh, dom är så läskiga bla bla" åt helvete dom va, tramsiga det va precis att jag orkade se klart, och jag är inte den som stänger av en rulle.

Postad
Jag köper mest mina filmer på: Discshop, Videomix eller Filmkedjan.

Hitchock är grymt bra, Copolas är bra, Tarantino är en grymt överskattad och galen regissör som jag hade varit asrädd att vara nära, Kubrick är bra, Bergmans filmer är bra men grymt långsamma och tråkika. Nyckeln till Frihet var grymt bra. Slutet när han rymde var en av de bästa twistarna som någonsin funnits. Man trodde inte att han skulle fly alls.

Ha ha. Varför tror du att Tarantino är obehaglig i verkligheten? Han är jättetrevlig. Om än ohyggligt nördig. Träffade honom kort i Cannes. Hitchcock vet jag däremot en person som jobbade med en gång i tiden som tyckte att han var extremt obehaglig.

Postad
nyckeln till frihet, är inte överskattad. Asbra.

Nya starwarsfilmerna är kassa och är överskattade.

LORT är överskattade, va ju fina filmer, men herre jästanemig vad tråkiga.

Saw är så sjukt överskattade "ååhh, dom är så läskiga bla bla" åt helvete dom va, tramsiga det va precis att jag orkade se klart, och jag är inte den som stänger av en rulle.

I värderingen att man tycker att någonting är överskattat måste man ändå någonstans lägga att man anser att dom allra flesta i ens omgivning eller i media tycker att filmen eller filmerna i fråga är otroligt bra. Och att man inte håller med om det.

Tycker du att de nya Star Wars-filmerna är ett bra exempel på filmer som lyfts till skyarna och som enbart fått ros?

Nej, tvärtom tillhör du den stora skaran människor och journalister som tycker att de nya Star Wars-filmerna är kassa. Själv tillhör jag den lilla skaran som anser att ni i den stora skaran har fel och att de nya filmerna är väldigt underskattade. :)

Postad

Jag tycker att Star Wars filmerna är kult och skitbra. Men Episod 1 är en sån film som blir tråkig efter att man sett den första gången.

Alla Star Wars filmerna har något som lyfter till uppåt till filmhistoria. Detta är mina tankar om filmen:

Episod 1

En sevärd film där min favorit riddare är med: Sithen Darth Maul. Älskade när de fightades. Men den var rätt så svag andra gången man såg den.

Episod 2

Den tråkigaste i serien, men klart sevärd asså. Gillade krigen, men den fattades det där lilla extra liksom.

Episod 3

Har inte sett den än, men fy tusan vad grymma strider. Han där Lord Grevious verkar urhäftig! Jag ska ta och se denna filmen snarast!

Episod 4

Den här filmen satte normen liksom. Jag njöt av att se den även om den också är lite av den drygare sorten i filmserien. Filmen var balanserad.

Episod 5

Slaget om Hoth.... måste jag säga mer? När de där AT-AT gångarna närmar sig... nej mina vänner. Det blir inte bättre. Här får man också se första striden mellan Darth Vader och Luke Skywalker. Grymt bra film.

Episod 6

Antagligen den bästa i filmserien. Jag blev förälskad när jag såg AT-ST gångarna gå och kriga i skogarna. Riktigt bra. Och slutet var också bra. Otroligt! Vilken.... hmm... ska man säga "avslutning" även om den inte är sista filmen? hehe

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...