Gå till innehåll

Sant att greenscreen blir bättre med 3CCD-kamera?


carbe

Recommended Posts

Hej!

Jag har hört att resultatet av filmning mot greenscreen blir dubbelt så bra om man har en 3CCD-kamera. Jag tror definitivt på att det är sant, men vill ändå ha bekräftelser från många erfarna medlemmar innan jag köper kameran.

 

Frågan är alltså: Blir resultatet av filmning mot greenscreen bättre med en 3CCD-kamera?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack, Max_H, det var snabbt svarat! :)

Bra ljussättning arbetar jag starkt på och ljussättningen blir bara bättre och bättre hela tiden. Dock undrar jag en annan sak angående 3CCD: När man importerar filmat material i datorn och sedan renderar det och öppnar det i ett compositing-program, hur kan då compositing-programmet veta vad som är grönt, rött och blått bättre än vanligt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ifall man gämför min Sony dcr hc23 så krävdes de 6 studiolampor och 3 strykningar av tyget för att få ett hyfsat resutlat, medans med min nv-gs500 så blev de bra på första försöket, och då hade jag ingen vidare belysning heller.

 

Ifall detta beror på 3ccd eller att de är Lowbudget kamera VS. Semipro det vet jag inte, men men.

 

Men de absolut bästa resutlatet jag fått är med Plug-inet Keyligth till AE, fungerar mycket bra, även med halvkass(a) ljusförhållande/screen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Med HD kameran får du redigera i mpeg format.

Jag är mycket nöjd med min Panasonic NV-GS120. den har ju dock ett par år på nacken men en NV-GS320EF-S hade väl inte suttit fel? http://www.pixmania.com/se/se/539413/art/panasonic/minidv-videokamera-nv-gs3.html

Den har dessutom optisk bildstabilisator som skall fungera bra enligt kritiker. Den kan också filma i äkta 16:9.

Länk till kommentar
Share on other sites

De flesta hårddisk-kameror (dock inte alla) spelar in i AVCHD vilket är hårt komprimerat och bökigt att redigera - glöm det.

 

Bättre då med en Panasonic kamera, eller varför inte, om du hittar en fin beggad Canon XM1. Då kan du få kanonsnygga bilder. Borde ju gå att hitta för 4-5 tusen (iofs viss risk eftersom den är beggad).

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

De flesta hårddisk-kameror (dock inte alla) spelar in i AVCHD vilket är hårt komprimerat och bökigt att redigera - glöm det.

 

Bättre då med en Panasonic kamera, eller varför inte, om du hittar en fin beggad Canon XM1. Då kan du få kanonsnygga bilder. Borde ju gå att hitta för 4-5 tusen (iofs viss risk eftersom den är beggad).

 

/Max

Snarare 7-10 men endå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som du ser så är det många förmågor, åsikter och förslag Carbe.

 

Med din ekonomi .. , som 14 åring, ... och en framtid som kommer med erfarenhet, ja fråga gärna mig ... jag hade också föräldrar som var löntagare med ekonomiskt ansvar.

 

(Mina föräldrar är pensionärer nu och har ännu sämre ekonomi än när jag fick min trätax som 4 åring 1966 !)

 

Dina föräldrar ligger mycket bättre till som Ninja skådisar .. wow !)

 

En HD kamera för 4500kr är en konsument-anpassad "worm". En minidv med 3ccd och optisk bildstabilisator för 4900 kr är en dröm för amatören. Ett tag till ...

 

Hur många kan idag se en HD bränd DVD från en Konsument HD kamera? Tell me ONE PLEASE !! Hur bränner du själv en sådan ? Var finns spelarna?

Men OK, HD kommer. Inte tu tal om det. Men som produktiv "enda intresse for our kid" för dina föräldrar och en hängiven amatör, så vinner du på en mini dv med tillhörande programvara. När du är 18-20 så jobbar du själv och tjänar själv dina egna pengar och kan hoppa på "generation II" av detta med HD. Då, omkring 2012, kan du bränna dina egna HD DVD och därmed sätta standarden för film gjorda av 90 -talister. Då har du också nått den stjärnstatus om du längtar efter, ...eller hur?

 

För fan, gör film Carbe, tänk inte för mycket på pengar och teknik ... Om du gör du det, så vet du att jag bor intill och vill kolla och vara med för att lära och ge kritik. Mina förslag via PM kvarstår.

 

mvh // Ove

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag fick minsan ingen hund, jag fick en brandbil, röd med ringklocka, redan 1955.

I övrigt har nog radioman och jag samma upväxtförhållanden. Vill bara tillägga att det är få som ens någon gång i livet kan leva på sin hobby. Så som sagt ta det lungt med prylar och gör film istället. Det som för dig är en medioker bild kan för någon annan vara väldigt konstnärligt, läste jag nån stans.

 

 

Janne.

 

Music

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag får INTE en videokamera, jag får köpa en själv. Kom inte och säg att mina föräldrar betalar en endaste krona, för det gör de inte. Därför tänker jag köpa den bästa kameran jag kan hitta för runt 4500 SEK, eftersom det tar lång tid för mig att spara ihop till en ny om jag köpte en dålig kamera. Och till svar får man "För fan, gör film!" och liknande...

 

Men i vilket fall så har jag bestämt mig för 3CCD-kameran från Panasonic.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag får INTE en videokamera, jag får köpa en själv. Kom inte och säg att mina föräldrar betalar en endaste krona, för det gör de inte. Därför tänker jag köpa den bästa kameran jag kan hitta för runt 4500 SEK, eftersom det tar lång tid för mig att spara ihop till en ny om jag köpte en dålig kamera. Och till svar får man "För fan, gör film!" och liknande...

 

Men i vilket fall så har jag bestämt mig för 3CCD-kameran från Panasonic.

 

Heja Carbe!! Ungdommar med go i kan det bli något av!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...