Simon W Postad 16 augusti 2007 Postad 16 augusti 2007 Ja, det är ju inte ovanligt att filmer ibland här och var har med låtar från artister för att det tjänar filmens syften. Men hur vanligt är det att låtar från artister innehåller filmcitat, samplingar och repliker från filmer? Jag kan på rak arm komma på två. Dels Virtual Insanity, med Jamiroquai. Precis i början av låten hörs svagt den ljudeffekt från Alien där datorerna "vaknar upp" där i början - tjattrar och reflekteras i hjälmvisiren, just innan besättningen väcks upp. Den andra är Space Dye-Vest, med Dream Theater. En bit in i låten hörs hur en man bedyrar sin kärlek till en kvinna. Jag kom på till slut att det var från Ett Rum Med Utsikt - George (Julian Sands) talar vackert till Lucy (Helena Bonham Carter). Mycket vacker, stark låt. Mycket välplacerad sampling. Senare i denna låt hörs fler filmsamplingar (film- förmodar jag), men jag känner inte igen dem. Den som kommer på vad det är, vinner en dos tacksamhet. Kan ni komma på fler låtar som har filmreferenser - riktiga samplingar, eller bara nåt filmtema, eller kanske citat? 0 Citera
Java ex Machina Postad 16 augusti 2007 Postad 16 augusti 2007 Nån av låtarna från Teddybear STHLMs skiva Rock'n'roll High School har en ljudeffekt från Hitch-Hiker's Guide to the Galaxy-radioserien som böckerna är baserad på. Ni som hört serien vet vilken jag menar, det är den när någon slår upp något i boken. En annan låt från skivan har jag för mig innehåller en R2-D2 sampling. (fråga mig inte hur många gånger jag såg dom filmerna i gymnasiet för att än idag kunna upptäcka såna saker) Regulate med Warren G från 90-talet innehåller en hel monolog från Young Guns i början. Chewbacca What a Wookie-låten finns det ju också. Minns en låt också som samplade "I am a very stylish girl" från Breakfast at Tiffanys för ett antal år sen. Är det inte asvanligt inom rave att sampla från filmer? inte för att jag är insatt... 0 Citera
Fredrik Blom Postad 17 augusti 2007 Postad 17 augusti 2007 Samplingstunga musikgenrer har väl en hel del sånt. Jag har ett par hardhouse låtar som är jätteroliga. Dels en med "manlighetskursen" från "In & Out" då Kevin Kline ska lära sig vara manlig. Hela låten bygger på den "kursen" och heter "Are You a man?" med Loretta Limp. Den andra låten (från samma skiva) heter "Bitch" och bygger på samplingen eller citatet "Get away from her, You bitch" från Aliens. Sedan finns ju en del soundtracks där man använder samplingar från resp. filmer, men inte som de används i filmen t.ex. Vangelis OST till Blade Runner. /Rico 0 Citera
Usarpe89 Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 Henry fiats open sore har nån låt där dom öppnar med ett citat från Fear and loathing in las vegas, minns inte vilken dock. 0 Citera
jmalmsten Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 tja... Norrbottensbandet Ninja Magic har ju fullt av samplingar från gamla dubbade ninjafilmer i sina låtar. Schwisch... Kling! Swoosh! Annars så minns jag när jag hörde Fire it up och snabbt hörde Knight-Rider-Temat rulla i bakgrunden. 0 Citera
tuco Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 Jag gjorde en del "agent" musik och 70 tals aktig "biljakt" musik där jag använde lite samplingar från sådana filmer. Finns att höra här om nån vill lyssna: http://www.tublenco.com/secret.html :) 0 Citera
Java ex Machina Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 Jag gjorde en del "agent" musik och 70 tals aktig "biljakt" musik där jag använde lite samplingar från sådana filmer. Finns att höra här om nån vill lyssna: http://www.tublenco.com/secret.html :) najs. är det samplingar i allt det där eller är det grejer du äger helt och hållet själv? utifall att man vill använda nåt nån gång? 0 Citera
Eibon Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 mängder med döds/gore/grind kör skräckfilmsintron, nästan ett måste. 0 Citera
tuco Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 najs. är det samplingar i allt det där eller är det grejer du äger helt och hållet själv? utifall att man vill använda nåt nån gång? Tack! :) All musik på "the omega files" låtarna har jag spelat förutom då diverse röstsamplingarna. Men den musiken finns ju också helt utan dom. "The tiptop secret DJ project" låtarna är mest en massa samplingar men lite uppblandat med spelade prylar. 0 Citera
Simon W Postad 21 augusti 2007 Författare Postad 21 augusti 2007 Annars så minns jag när jag hörde Fire it up och snabbt hörde Knight-Rider-Temat rulla i bakgrunden. Busta Rhymes har också haft ett musikstycke från Psycho i en låt (musiken från då hon flyr i bilen, innan hon tar in på Bates Motel). Men att hiphopare ibland samplar filmmusik är nog inte så ovanligt. Sampla annan musik är ju liksom vad hiphop går ut på. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.