Rabies Postad 16 augusti 2007 Postad 16 augusti 2007 Hittade ingen tråd specifikt om ämnet. Behöver ett riktigt bra vindskydd som klarar starka vindar om det nu finns sånna, vilka är bäst? Det är till en rödemick NTG-2 0 Citera
Luzer Postad 16 augusti 2007 Postad 16 augusti 2007 En zeppelinare + päls tar ganska mycket. Du kan även dra en damstrumpa över zeppen ett par lager innan du sätter på katten också, som bör vara kammad och inte ihoptrasslatt lurvig. Du kan även köra med ett klassiskt puffskydd på miken när den sitter inne i zeppen. Räkna dock med att upphängning + zepp + katt går på typ tre gånger så mycket som miken :( http://www.sennberg.se/audio/produkter.asp?LevelID=10854&ProdID=4509 http://www.sennberg.se/bilder/sennberg/produkter/Windjammer_low09619532409007331_1.jpg Går säkert att hitta billigare skydd som inte tar lika mycket vind. 0 Citera
Rabies Postad 16 augusti 2007 Författare Postad 16 augusti 2007 Tack! Vad det kostar spelar inte så stor roll bara det är bra grejer! 0 Citera
thesnowboarders Postad 19 augusti 2007 Postad 19 augusti 2007 Eller så bara smyger du dig in i farsans garderob och snor en raggsocka. Om du inte tror mig bör d testa för det ä otroligt bra finish. Spelade in en film med massor av scener vid havet. Havsbruset som brukar komma in i mikrofonen hördes inte minstolänge både skådisar och funktionärer höll på att blåsa iväg :) 0 Citera
Rabies Postad 19 augusti 2007 Författare Postad 19 augusti 2007 Haha ja om det inte va för att jag flyttade hemmifrån för 10 år sen så skulle jag nog funderat på det;) Sen vill jag gärna att det ska se lite proffsigt ut så folk känner sej lite trygga:) 0 Citera
Insaniac Postad 19 augusti 2007 Postad 19 augusti 2007 Skitbra tips thesnowboarders. Men har ni inte tänkt på att det ser faktiskt ut som raggsockor de har på sina ljudprylar så Rabies. Man ser knappt skillnaden + filmbolagen hade gett daj en kyss på kinden om det nu varit så att du filmat för ett filmbolag för då hade du sparat en massa pengar och varit väldigt innovativ... om man då inte sagt att det var thesnowboarders som hjälpte en med tipset då, hehe. 0 Citera
Luzer Postad 19 augusti 2007 Postad 19 augusti 2007 Även om raggsockan är otroligt mycket billigare så är det tyvärr inte så innovativ, har använts otroligt länge och man ser den mycket fortfarande i blåsväder med reportrar, är lite mer tacksamt då man inte har så långt avstånd till ljudkällan dock. Sen ligger ofta ribban på en nivå = hörs det vad som sägs så duger det. Proffsiga vindskydd tar också lite diskant men de är ändå byggda till att ta så mycket vind utan några direkta förluster. 0 Citera
Jan Gissberg Postad 30 oktober 2007 Postad 30 oktober 2007 Har någon provat fästa med tejp/ståltråd nån form av tygbit/skumplast eller liknande direkt över kamerans inbyggda mikrofon? Det är ju väldigt irriterande med det dundrande vind-ljudet som jämt dominerar på ens semesterfilmer. Vid havet blåser det ju jämt! 0 Citera
Kopparmarra Postad 5 november 2007 Postad 5 november 2007 Jag köpte en zeppelinare (Rycote-kopia) till min ME66 på ebay: http://stores.ebay.com/DV-Shop23 Funkar perfekt, till en bråkdel av priset för en Rycote. Det var någon på dvinfo som tipsade. Prylarna skickas från Indien. Snabb leverans (5 dagar tog det för min order). 0 Citera
Luzer Postad 5 november 2007 Postad 5 november 2007 Jag köpte en zeppelinare (Rycote-kopia) till min ME66 på ebay: http://stores.ebay.com/DV-Shop23 Funkar perfekt, till en bråkdel av priset för en Rycote. Det var någon på dvinfo som tipsade. Prylarna skickas från Indien. Snabb leverans (5 dagar tog det för min order). Grymt, det där var ju supertips! :) Ser ut som en bra kopia av sennheisers zepp, hade varit kul att A-B testa dom, men med tanke på priset så tror jag inte sennheisers dämpar vinden 5ggr bättre :/ 0 Citera
thesnowboarders Postad 14 november 2007 Postad 14 november 2007 Haha ja om det inte va för att jag flyttade hemmifrån för 10 år sen så skulle jag nog funderat på det;) Sen vill jag gärna att det ska se lite proffsigt ut så folk känner sej lite trygga:) Förstår vad du menar, när jag kom med en raggsocka på mikrofonen skrattade alla och frågade om jag var en idiot, men envis som en åsna övertalade jag dem och dem blev själv häpna av resultatet ;) 0 Citera
Mega99 Postad 14 november 2007 Postad 14 november 2007 Det går väl att köpa fuskpäls i mindre yta för inte så mycket? Sy fast lite runtom en raggsocka, resultatet kan väl knappast bli sämre? Men jag vet inte hur ljuddämpande detta blir då jag själv inte provat. För fuskpäls ser ju väldigt bra ut men det brukar vara svårt att få det att fungera riktigt bra, och raggsocka funkar ju toppen men ser lite komiskt ut- Mixa dessa och du borde få ett bra resultat :) Minns dock en svt dokumentär där de intervjuat en massa människor- Där hade de en helt vanlig (enfärgad) raggsocka över mikrofonen. 0 Citera
Luzer Postad 14 november 2007 Postad 14 november 2007 Jag tycker inte alls det ser fjompigt ut med en raggsocka, men det kanske är för att man vet att det verkligen fungerar bra. När det gäller fuskpäls hade det varit kul att prova, tror dock att man tappar ganska mycker mer diskant än med en riktig katt :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.