antonjansson Postad 7 augusti 2007 Postad 7 augusti 2007 Heloo jag funderar på att göra en linbana att filma med- göra som med räls fast upp i luften. hade tänkt att sätta en lina (såklart) mellan 2st objekt. sedan fästa något som håller i kameran på linan och sedan styra kameran med hjälp utav 2-3st linor för att kunna styra hastighet och vinkel vad tror ni? har ni några tips på hur jag kan göra fästet till kameran? vilka linor bör jag använda? ge gärna tips på andra ideer=) 0 Citera
jakethesnake Postad 7 augusti 2007 Postad 7 augusti 2007 JA, du får göra hjul. Jag har tänkt samma tankar. 0 Citera
Blue Chip Postad 7 augusti 2007 Postad 7 augusti 2007 Gissar att det blir rejält darrigt - en lina som är spänd och något som åker på den är stabil så länge som åkningen regleras bara på en punkt (glider). Drar, eller bromsar du, med andra linor så uppstår troligen vibrationer från handen eller motorn (som fortplantar sig via tråden upp till fordonen som sedan i sin tur sätter mediet (åktrådarna) i gungning. Prova ändå. Kan fungera med t ex kölrullar ( http://www.slapvagnshuset.se/reservdel/vinsch/vinsch.htm ) som är riggade i u-vinklar/gafflar. Allt detta finner du på byggmarknaden/Jula/Claes O. Om du har en fast punkt att fästa huvudlinorna mot (väggfäste) så kan du ta någon slags rigg/stegar etc i andra änden och hänga fetingvikter där för att hålla spänning i linorna. ( http://www.sporttema.se/?pid=114237 ). Kameran riggar du enklast, men fulast, i en egen u-balk du bygger av plankbitar. Borrar ett hål i botten och sätter in en tumgänga (brukar vara tummått till kameror) som passar med t ex vingmutter i botten (tryck ej upp muttern för långt upp i kameran då hela skiten skruvas sönder inifrån) ( http://www.sifvert-skruv.se/ ). U-balken, med kameran skruvad i botten på u-et alltså, kan vara ledad så att du kan reglera vinkeln som kameran får mot marken. Lättast med endast en halvhårt åtdragen träskruv igenom sidans bottenkant (mot u-botten) som gör att du med lite milt våld kan vrida u-botten i den vinkel du vill ha den. Hela klabbet ska (kanske) se ut som ett barn har ritat prinsesshår fast uppochned. Dvs att kölrullarna sitter ytterst högst upp i en uppochnedvänd u-balk som fortsätter ned på de inre sidorna och utgör yttersidan på kamerabalken som är lägsta punkt. Blev någon klokare? 1 Citera
gorse Postad 8 augusti 2007 Postad 8 augusti 2007 Jag har funderat i samma termer. Men min strategi är slak lina och skicka kamran herrelöst utefter linan. Farten reglerar jag genom den slaka linans "lutning" medelst trail'n'error. Som lina har jag en 50 m bergsklättringslina och till hjul tänkte jag använda fälgarna till barnens avlagda rullskridskor. De skall få en plåt för att förhindra urspårning. Med två hjul kommer kameran att åka rakt. Kameran skall hänga under linan, ungefär som knappliften i sälenfjällen. Där jag tänkt skicka ut kameran är det regält högt, så vi får se om det blir nått. En åkning från taket på vårt eget hus, ner till gatan blev rätt skapligt. Med slag lina så stannar kameran självmant när det blir uppförsbacke och linan syns inte på bild heller. 0 Citera
Octavianus Postad 8 augusti 2007 Postad 8 augusti 2007 En lina med en hyffsat tung grej hängades under där du fäster kameran. Sen kan du ju bara ha en lina extra åt varge håll som du kan dra den fram och tillbaka med. Sen styrningen av kameran, kan du ju ta dig två servon och en handradio som är tänkta till en radiostyrd bil. Då kan du ju snurra kammran och tippa den upp och ner. Om du byter ut det ena servot mot ett som kan rotera 360grader så kan du ju snurra kameran hur mkt du vill. och eftersom det är radiostyrt kan du ju hissa upp kameran högt mellan två träd, så det blir som en flygbild. Sen behöver du kan ngn form av en trådlös monitor iofs, men det finns väll? 0 Citera
Munthe Postad 8 augusti 2007 Postad 8 augusti 2007 Hmm...mycket fysik i spel på en sån lösning. Det handlar i vanlig ordning om att flytta ut tyngdpunkten från kamerabasen. Jag har en idé. Återkommer eventuellt med en skiss om den håller. 0 Citera
gorse Postad 8 augusti 2007 Postad 8 augusti 2007 Jag tänker inte trixa med någon styrning eller fjärkontroller. Min erfarenhet är att krångliga lösningar funkar dåligt och kostar pengar. Jag tänker tänka efter ordentligt hur jag vill ha det innan. Sen sätter jag kameran orörligt monterad i linbanan och skickar iväg den utefter linan och se efter hur det blev. Blev det inte bra, går jag och hämtar kameran i andra ändan av linan och gör en åktur till. Det som inte kommer att fungera är nån sorts omvänd panorering där man vill hålla objektet mitt i bild fast man sveper förbi med kameran. Men det är inte det jag vill göra utan en helt vanlig åkning en bra bit över marken. Två hjul så kameran åker rakt, och lite lagom tyngd så inte vagnen pendlar. Man kanske får prova ett par gånger. En tvärställd pinne alá lindansare hjälper säkert till. Med slak lina tror jag också att det blir lite mjukare åktur, i alla fall start och stop. Och filmar man i färdriktningen blir inte pendlingen så kritiskt heller. Och med två hjul pendlar det inte så farligt i färdriktningen heller. Edit; Föresten, man man skall några extra linor skall det möjligen vara lite fiskelina så man kan dra tillbaka kameran så man slipper klättra ner för att hämta kameran. 0 Citera
antonjansson Postad 8 augusti 2007 Författare Postad 8 augusti 2007 det jag tänker göra är en väldigt simpel variant, som ska va lätt att ta upp och lätt att ta ner, nästan va gratis...inga avancerade grejjer ska prova att göra min egen grej, kommer med film på hur de ser ut och när man filmar när de e klart = ) men fortsätt gärna och utveckla alla ideer ni har kanske går att få ihop något riktigt bra 0 Citera
gorse Postad 8 augusti 2007 Postad 8 augusti 2007 Om det inte är så långt kameran skall åka är kanske räls inte så dum idé. Reglar brukar säljas i tremeterslängder. Två stycken skarvade är ju sex meter. Då kan man ju gå på marken under och peta fram vagnen med en lång pinne, eventuellt fästa den i kameran och styra kameran genom att vrida pinnen. Displayen vänder man neråt så man kanske får en uppfattning om vad man siktar på. 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 8 augusti 2007 Postad 8 augusti 2007 I mountainbikefilmer hänger man ju ibland upp en kille i linan och låter honom hålla i kameran, resultatet blir både stadigt och snyggt. Relativt lågbudget är det också. http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=7726 Länken i tråden är tyvärr bruten, men orkar man kanske man kan leta rätt på klippet igen, alternativt någon annan behind the scenes-film. 0 Citera
00Bengtsson Postad 8 augusti 2007 Postad 8 augusti 2007 I mountainbikefilmer hänger man ju ibland upp en kille i linan och låter honom hålla i kameran, resultatet blir både stadigt och snyggt. Relativt lågbudget är det också. http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=7726 Länken i tråden är tyvärr bruten, men orkar man kanske man kan leta rätt på klippet igen, alternativt någon annan behind the scenes-film. Var det ROAM länken gick till? http://www.thecollectivefilm.com/roam/index_roam.html 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 8 augusti 2007 Postad 8 augusti 2007 Jepp, där har vi den. Snygg, men synd att teasern inte var i HD denna gång. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.