Mega99 Postad 5 augusti 2007 Postad 5 augusti 2007 Någon som vet hur Discovery Channel uppnår en sån bra filmlook på sina iscensättningar av händelser? Visst är ljuset bra och deras kamera och utrustning otroligt dyr men jag har läst att de använde sig av någonting för att få en "filmlook" på det hela. 0 Citera
Mega99 Postad 5 augusti 2007 Författare Postad 5 augusti 2007 film kanske? Meh! Självklart inte, enligt artiklarna spelar de in med HD kameror och "later on processes the video with FILMLOOK." De vägrar säga vad det är för "FILMLOOK" (Jag har även kollat så att det inte finns något filmlook plugin eller program vid namn FILMLOOK :p) De kanske har en massa människor som arbetar just inom området. 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 5 augusti 2007 Postad 5 augusti 2007 Om man klipper filmisk, fotar filmisk (vinklar), ljus sätter filmisk = Filmisk look. Dom använder någon mirakel program, utan dom använder erfarenhet. 0 Citera
Eibon Postad 5 augusti 2007 Postad 5 augusti 2007 dyra kameror och ordentliga objektiv antar jag. sen efterbearbetning med nåt "filmlook" filter. 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 5 augusti 2007 Postad 5 augusti 2007 dyra kameror och ordentliga objektiv antar jag. sen efterbearbetning med nåt "filmlook" filter. typisk medelsvensson tänkande :) 0 Citera
Eibon Postad 6 augusti 2007 Postad 6 augusti 2007 typisk medelsvensson tänkande :) typiskt idiotiskt påstående :) jaja givetvis kan du inte tända en lampa i taket o plocka fram din dv-kamera o sen fixxa allt med ett filter. du behöver ordentliga 35mm objektiv för fint skärpedjup och ordentlig ljussättning. 0 Citera
barnholdt Postad 6 augusti 2007 Postad 6 augusti 2007 Vet att några av serierna filmats med en vanliga HVX-200. 0 Citera
Mega99 Postad 6 augusti 2007 Författare Postad 6 augusti 2007 typiskt idiotiskt påstående :) jaja givetvis kan du inte tända en lampa i taket o plocka fram din dv-kamera o sen fixxa allt med ett filter. du behöver ordentliga 35mm objektiv för fint skärpedjup och ordentlig ljussättning. Jo, men just att det stod "Processing the video with FILMLOOK" måste väl betyda att de använda något efteråt? 0 Citera
barnholdt Postad 6 augusti 2007 Postad 6 augusti 2007 MB har använts på en del Historychannel produktioner. 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 6 augusti 2007 Postad 6 augusti 2007 typiskt idiotiskt påstående :) jaja givetvis kan du inte tända en lampa i taket o plocka fram din dv-kamera o sen fixxa allt med ett filter. du behöver ordentliga 35mm objektiv för fint skärpedjup och ordentlig ljussättning. Det där var lite taskigt... Har ingen DV kamera btw. Men jag har inte påstått att det funkar så enkelt. Så här tänker jag; Dom använder säkert samma kamera som under resten av programmet, men som sagt använder dom troligtvis 35mm objektiv (för att delvis skapa filmlooken). Men istället för att bara peka och filma som man gör i dom i stora delar av dokumentärer så filmar dom mer filmisk (vinklar & ljus).Jag tror det är till en stort del just det som skapar filmlooken, inte efterarbetet. Jag har sett många kort filmer filmad på DV kameror där man bara använder efterarbetet på att skapa den så kallad filmlook och dom misslyckas grovt för att det räcker inte.Man kan filma en dokumentär på film men den behöver naturligtvis inte se ut som film. Its the service not the good som skapar the filmlook /Jan 0 Citera
Eibon Postad 6 augusti 2007 Postad 6 augusti 2007 menade inte o vara taskig hehe, menade inte heller att det är efterbearbetningen som är viktigast. men ja, allt för ofta ser man video som bara e lagt filter på för o likna film (lite färg, repor o grain), vilket givetvis inte blir film alls. Dock är det snyggare ändå. 0 Citera
barnholdt Postad 11 augusti 2007 Postad 11 augusti 2007 Lite mera info (läs reklam) om hur de gör. http://www.blackmagic-design.com/casestudies/historychannel/ 0 Citera
Fredrik1234 Postad 14 juni 2011 Postad 14 juni 2011 Det kan ju vara att dom filmar i HD progressivt och det ger ju lite mer filmkänsla och sedan en skvätt filter i After Effects eller liknande. Använder det själv. För After Effects: Magic Bullet Looks 1.1 For setting the mood on any timeline Desert sunrise, Arctic tundra, nighttime urban streets: The look of your footage defines the mood. Now you can define the style of your video or film, regardless of on-set conditions, with powerful imaging tools. Choose from more than 100 Looks presets to help set the mood for everything from a wedding to the next Sundance original. You also get the standalone Magic Bullet LooksBuilder for previsualizing looks on set or anywhere. Portable presets load into any editing hosts, so the same Looks you create on set are the ones you finish with in the editorial suite — no need for an expensive finishing system 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.