Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har 2 modeller att välja emellan vilka är det som är rubriken. XM2an kostar 15000 och xl1an 23000 men vet inte vilken som är bäst. Har någon ork får den gärna berätta vad som gör den ena bättre än den andra.

//Johan

Postad

OK tackar men vilken presterar bäst av dem? :) Står ju 3ccd på xm2ans kropp men är det 1/4 ccd? Kameran kommer att användas mycket till bluescreen samt andra FX effekter så vilken uppfyller uppgiften bäst?

Postad

Båda har 3ccd (alltså tripla ccd:er, en för varje färg) XM2 har 1/4 tum ccd och XL1 har 1/3 tum ccd. Generellt sett är en större ccd bättre då det ger ett kortare skärpedjup. Enligt mina personliga erfarenheter med kamerorna (äger en XM2, och har använt en xl1 vid några tillfällen) vinner XM2. Den har en bild som känns skarpare, XL1 känns oskarp och om jag inte missminner mig är den något brusigare. Hur som helst är XL1 dyrare, och det man får för pengarna är möjligheten att byta objektiv (vilka är svindyra) och bättre manuell kontroll med mer lättåtkomliga reglage. Vid dokumentärproduktion är det värt en hel del, men ska du göra VFX har du inget för de extra pengarna.

Egentligen är ingen DV-kamera speciellt bra för greenscreenjobb, då färgkomprimeringen är ivägen, tyvärr är alla bättre alternativ bra mycket dyrare.

Förhoppningsvis sköljer jag inte bort allt för mycket trovärdighet genom att inflika att jag har en XM2 med en bunt tillbehör som jag funderar på att skiljas från. PM om du är intressrad.

• 2 veckor senare...
Postad
Generellt sett är en större ccd bättre då det ger ett kortare skärpedjup.

Det håller jag inte med om, det är inget som säger att man generellt vill ha kort skärpedjup när man filmar.

Postad

Såg någonstans att XM2 hade CCD 470.000 *3 och xl1s bara hade 320.000 *3 så antar att det är xm2an som har bättre bildkvalitet.

EDIT: Har fått svar från Scandinavian photo att xl1s är bättre än xm2 så det blir en sådan då:D

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...