Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Kommer ni ihåg såna?

Jag fick ett idag, fast numera är det tydligen Senegal som är inne.

%2$s skrev:
My Dear,

How are you over there?. As for me,i am fine here in Daker Senegal. My name is Miss Mira Clarks, from Coote D'Ivoire in west Africa presently residing in the refugee camp here in Dakar due to the civil war going on in my country.

My late father Dr John clarks, was the personal advicer to the former head of state before the rebels attacked my house one early morning killing my mother and my father. It is only me that is alive now and I managed to make our way to near by country Senegal where we are living now. I would like to know more about you. Your likes and dislikes,your hobbies and what you are doing presently. I will tell you more about myself in my next mail.

I attach here my picture for you, though i am not all that photogenic,i hope you would'nt mind.I am waiting for your reply!

You can write me with my personal e mail miclarks@yahoo.com

I am yours

Miss Mira Clarks.

kan det här vara upptakten till en ny våg?

Postad

Jag får ett sånt där i veckan och har fått sedan 90-talet. Så jag undrar om det verkligen är en "ny" våg.

Jag svarar alltid och försöker få dom att skicka mig pengar på olika sätt. En gång var jag faktiskt extremt nära att få en (det är ofta flera personer som har samma kontakt - det är organiserade företag i Nigeria med anställda som skickar breven) att faktiskt öppna ett konto hos en ökänd och extremt ohederlig firma som eBay-bedragare brukar använda. Sätter man in pengar där är dom borta för alltid. Jag tänkte att dom kunde bilda ett litet gäng, blås-bankttjänsten och Nigeria-scammern. Det kostar uppåt en tusenlapp att starta konto och jag hade fått Nigerianen nästan helt övertygad om att han hade en jättefisk på kroken om han bara öppnade ett konto i "min" bank så att jag kunde föra över pengar. Ha ha. Hade varit kul om han hade blivit av med tusingen.

Postad

Oj, kör de dem fortfarande? Folk från mörkaste afrika etablerar kontakt med person tex från usa, och låtsas vara från en annan delstat. Typ kontaktannons. De kan låtsas vara en tjej (om de breväxlar med en kille, eller tvärtom). Efter månader av brevväxling och löfte om äktenskap etc säger man att man skall åka på tjänsteresa till nigera. Sen hör man ingenting ända tills man skickar ett brev om att det hänt en allvarligt olycka och personen har angett som närmaste anhörig... Ja gissa vem?

Det finns försäkring, inga problem, men någon behöver lägga ut pengar för att sjukhuset skall påbörja behandlingen. Skicka pengarna med Western Union till...

Mer modern variant är att sprida rykten om en undervärderad aktie...

Postad

Ja, de där aktietipsen fick man ju spader av att sitta och ta bort, speciellt mycket var det i höstas. De hade oftast irrelevant text i ämnesraden (för att undvika spamfilter?) - exempel från arkivet: pack rat legislator; invoke holidays; window then...osv.

Men den vågen verkar ha slutat, eller så har bara min filtrering förbättrats.

Postad

Tja, har även yahoo-mail. Tycker jag är kanon. Nu har jag vunnit snart 1000.000 dollar på en vecka. Ett perfekt sätt att tjäna lite extra pengar.

Undrar bara om man ska hämta dom nånstans.

/nils

Postad

Använder Home mail (spray). Har inte fått nåt skräp på flera år. Å andra sidan måste jag gå och kika i skräpmappen ibland, för det kan hända att det hamnar lite relevant mail där också. Filtret är kanske lite väl tätt...

Men några nigeriabrev har jag inte sett till. Iofs, om jag inte känner igen avsändaren, eller om det låter alltför "Simon, you've been selected..." så kastar jag skiten utan att läsa det.

Postad

öppnar man och läser skräpmail brukar dom väl få det bekräftat att adressen används, och då får man ännu mer mail? ännu värre är det om man svarar på dem.

kanske därför du hela tiden får nigeriabrev, munthe?

Postad
öppnar man och läser skräpmail brukar dom väl få det bekräftat att adressen används, och då får man ännu mer mail?

Kan dom verkligen se det om man inte svarar eller skickar läskvitto?

Postad
Kan dom verkligen se det om man inte svarar eller skickar läskvitto?

Vet faktiskt inte. Kan inte läskvitton skickas automatiskt? eller beror det på vad man läser mailet i för program och vilka inställningar man har där?

tycker bara att så fort jag av misstag öppnat ett spam mail får jag fullt av nya från samma ställe eller som liknar det.

Postad

De kan skicka html-mejl med länkar till bilder i. Eftersom bilderna ligger på deras server så ser de om de har visats. Det är därför vissa mejlprogram (Thunderbird och Gmail t.ex.) inte visar bilder i html-mejl om man inte trycker på en knapp.

Postad

Det har du rätt i. Men frågan är hur de kan koppla ipnummer med den adress de skickade till? Å andra sidan kan de få en uppfattning om hur procentsatsen ligger på skickade resp visade mail?

Jag har för mig att de är mer intresserade av de adresser som faktiskt inte kommer i retur med adressaten okänd. Där jag jobbar har vi sk grålistning där man skickar tillbaka allt med meddelandet att det är många som skickar just nu. Om det är en riktig mailserver skickas mailet en gång till, helt enligt mailstandard. Är det ett spamprogram brukar de skita i det.

Postad

Har för mig att de fått fast en kille i usa för några år sen som tydligen stod för en helt otrolig del av all spam som skickas på nätet. Inte säker på vad som hände sen, är det nån som minns vad jag pratar om?

Postad

Det stämmer, eller han kanske inte satt och spamamde själv, men han stod som ägare till dom flesta av dom största spamföretagen (har dock inte med just nigeriabreven att göra) http://eddy-marin.linuxgod.net/ och http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,309365,00.html

Fans även en ryss

Poetisk rättvisa http://www.realtid.se/ArticlePages/200507/26/20050726125230_Realtid090/20050726125230_Realtid090.dbp.asp (förlåt för den oserisöa källan, letar vidare...)

Postad
De kan skicka html-mejl med länkar till bilder i. Eftersom bilderna ligger på deras server så ser de om de har visats.

Vilka luriga typer...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...