Gå till innehåll

Sköna boktips tack.


Octavianus

Recommended Posts

jag är en nybörjare på det här med att göra film, passionen finns där men inte kunskapen. Jag inbillar mig att jag är begåvad (som dom flesta gör), men skulle vilja lära mig mer om hur man gör film, både tekniskt och även tips till den konstnärliga biten. Jag vill veta först och främst inom mitt segment, dvs låg/ingen budget film med en halvdan kamera. Men jag är även intresserad av hur det går till att göra lite seriösa filmer. jag har naturligtvist läst det som står på voodoofilm, men vill veta mer och få mer kött på benen, inom alla områden.

Han ngt kul att läsa i bussen på vägen till jobbet helt enkelt.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag är en nybörjare på det här med att göra film, passionen finns där men inte kunskapen. Jag inbillar mig att jag är begåvad (som dom flesta gör), men skulle vilja lära mig mer om hur man gör film, både tekniskt och även tips till den konstnärliga biten. Jag vill veta först och främst inom mitt segment, dvs låg/ingen budget film med en halvdan kamera. Men jag är även intresserad av hur det går till att göra lite seriösa filmer. jag har naturligtvist läst det som står på voodoofilm, men vill veta mer och få mer kött på benen, inom alla områden.

Han ngt kul att läsa i bussen på vägen till jobbet helt enkelt.

Exakt vad är det du vill läsa om?

 

Mina favoritboktips om manusskrivande:

 

Writer's Journey av Christopher Vogler (vill du fördjupa dig i det finns även Hero with 1000 faces av Joseph Campbell, den är dock väldigt avancerad och handlar inte om manus utan om mytologiskt berättande)

How NOT to write a Screenplay av Denny Martin Flinn

Story av Robert McKee

On Writing av Stephen King (handlar inte heller om manus utan om att sitta och skriva).

Länk till kommentar
Share on other sites

En fruktansvärt bra (enligt mig som sällan läser litteratur i ämnet) bok är:

 

Moviemaker's master class av Laurent Tirard

 

Tirard har för den franska filmtidningen Studio intervjuat inte mindre än 20 inte minst världskända regissörer världen över. Några är Martin Scorsese, Emir Kusturica, Jean-Luc Godard, Jean-Pierre Jeunet, David Lynch, Lars von Trier och Wim Wenders. Det är en väldigt lättläst bok. För att sammanfatta upplägget i boken: alla regissörer har fått samma frågor, men det som såklart är intressantast är ju hur de svarar. Ibland är de konkreta tips under inspelningen (John Woo lyssnar t.ex på musik när skådisarna agerar ''jag förutsätter att de kan sina repliker, man kan se om franmträdandet inte fungerar''), ibland är det en livssyn som presenteras. Det är inte endast en bok för filmskapare, utan mer för de som är intresserade av film. Men det är absolut en mycket läsvärd bok.

 

En sak som boken passar utmärkt för (har jag kommit på) är om man:

läser ett kapitel med en utvald regissör

ser tre-fyra filmer av samma regissör

läser samma kapitel igen

 

Då skapar man frågor innan man ser filmerna som förhoppningsvis besvaras under filmtittandet och när man sedan läser kapitlet igen förstår man bättre vad de menar med diverse saker.

 

 

 

Slutligen har jag ett tips som inte är lika bra som det ovan men kan vara värd en titt.

 

Movie making course av Chris Patmore

 

En bok som tar upp hela produktionsgången, från idéinsamlande till distribution. Den är väldigt bra för amatörer, men mer avancerade filmare kan säkerligen det mesta ur boken. Den tar även upp olika filmprojekt (t.ex 48timmarsfilm, 15sekundersfilm)

Länk till kommentar
Share on other sites

Någon som har mer bra tips. jag vill som sagt läsa om ALLT, spelar itne så stor roll om vad just, inte bara manus, inte bara ljussättning, inte bara redigering osv osv. Utan om allt. Eftersom jag istortsett inte kan någonting alls inom ngt område. Jag har itne gått ngn utbildning eller så.

 

Engelska eller svenska spelar ingen roll. Andra språk är jag inte så bra på så dom undviker jag hällst.

Länk till kommentar
Share on other sites

En lite enklare men enligt mig en utmärkt bok finns på biblioteket: Jag minns inte riktigt titeln, men det är Erik Fagerholm som skrivit (på svenska). Jag tror den heter Att berätta med Video. Den är skriven för typ 20 år sen, så det är videoteknik som gäller i boken. Men konsepten har inte ändrats ett dugg och duger utmärkt ännu. Han har skrivit en ny bok som heter Filma bättre som också är helt ok.

 

Båda böckerna läser man lätt över ett veckoslut och vänder sig till nybörjaren, men har även mycket matnyttigt för den mer erfarna och har även en del simpla men genialiska trix. Det ger en kickstart för att filma och filma riktigt skapligt på en gång, istället för att blir lite bättre och bättre undan för undan. Dock är böckerna av den typ att när man läst dem, så brukar de bli kvar i bokhyllan, så därför passar de bra att låna på biblan.

http://www.voodoofilm.org/filmbocker/view.aspx/12/

http://www.voodoofilm.org/filmbocker/view.aspx/46/

 

edit, när jag googlade efter titlarna ser jag att båda böckerna får hyggliga recensioner tex http://www.bokrecension.se/9147076526

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...