kalle112 Postad 8 juli 2007 Postad 8 juli 2007 Jag va o spela in en liten scen igår och höll på i ca 3h. Sen när jag kom hem och förde över filmen till datorn så upptäckte jag att bilden blev mörkare i de sista tagningarna i förhållande till de första tagningarna där ljuset var betydligt mycket bättre. Nu är frågan hur jag ska få dessa 2 klipp till samma ljusstyrka? 0 Citera
Eibon Postad 8 juli 2007 Postad 8 juli 2007 börja med brightness/contrast o se om edt går o få till det bra. annars får du använda 3-way färgkorrigeringen och gå in o styra i olika nivåer. Om det kräver stora ingrepp för att få det o matcha så föreslår jag att du möts halvvägs, dvs ljusa upp det mörkare och mörka ner det ljusare. 0 Citera
slasken Postad 8 juli 2007 Postad 8 juli 2007 Att ljusa upp video brukar inte vara så bra om man vill få ett snyggt slutresultat (färginformationen finns inte i de mörka partierna, och kan därför inte "trollas" fram genom ett magiskt knapptryck). Visst, lite går det att fixa, men du ser nog själv när bilden blir allt för ful. Så prova med att ljusa upp de mörka scenerna lite, och gör de ljusa scenerna lite mörkare, ett mellanting med andra ord. Du kan även exprimentera med olika färgsättningar, en viss färgton kanske tillåter dig att ljusa upp klippen lite extra jämfört med vad du kan på råmaterialet. Ett sista hopp vore kanske att färgkorrigera filmen scen för scen för att få fram karaktärernas sinneslag genom att t ex ha lite mer dämpad belysning och blekare färger om någon sörjer respektive ljusare och färgladare vid lycka. Allra bäst vore om situationen för personerna i filmen blev sämre och sämre under filmens gång, då får du färgkorrigeringen på köpet :P Nåväl, det här var bara en nybörjares tankar, förhoppningsvis hjälpte dem dig. Attans, någon annan hann före :P 0 Citera
kalle112 Postad 9 juli 2007 Författare Postad 9 juli 2007 tack för er hjälp! Ska ta till mig av era tips;) 0 Citera
Ubbe Postad 10 juli 2007 Postad 10 juli 2007 Brottas med samma problem med ljusmatchning i en trekamerainspelning, och jobbar i Premiere Elements f.n (som tycks ha delvis samma filter som PPro). Alla brigtnessingrepp jag nånsin gjort har gett pixelering. Finns bättre pluginfilter månne? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.