H.S Postad 1 juli 2007 Postad 1 juli 2007 precis som det står i rubriken.Varför ska man ha dom dyraste programmen till exempel avid o final cut premiere pro o after effects o combustion shake o många fler när det finns bra billiga o i några fall gratis program.det är klart om man vill ha avancerade funktioner i en film så är det ´ju kasnke bra med final cut.Men om man bara vill ha det för att ha det då är det ju onödigt. Man kan faktiskt klippa dom bästa filmerna i världen med imovie eller windows movie maker.så tekniskt sett om det inte är en starwars eller superaction film så kan man faktiskt göra dom snyggaste filmerna i imovie eller moviemaker.o jag håller med att windows inte har t.ex så snygga texter eller inte har stöd för speciella filformat men om man bara har en liten vanlig kamera o vill göra en liten påhittad film för att man inte har nåt att göra då är ju windows movie maker perfekt att klippa i.Så ni som är extrema totalnybörjare på allt va film är köp inte program för flera tusen utan använd movie maker eller imovie i början o när ni fått lite mer erfarenhet då kanske det är bra att köpa dom större programmen.men kör på moviemaker i nån månad först. 1 Citera
barnholdt Postad 2 juli 2007 Postad 2 juli 2007 Kan bara tala för mig själv, men t.ex FCE är för svårt att använda för det jag vill göra. FCP, har allt det jag söker och behöver samt lite till. iMovie skulle vara ännu jobbigare att arbeta i om jag tvingades gå t.bx. Med andra ord man jobbar ju i det programet man trivs bäst med och får jobbet lättast gjort. 0 Citera
H.S Postad 2 juli 2007 Författare Postad 2 juli 2007 det jag skrev var menat för totalnybörjare som alldrig hållt i n kamera om dom ska göra film så e det kanske inte så bra att köpa program för flera tusen o som man sen inte vet någonting om.T.ex premiere pro o final cut o några till. 0 Citera
Munthe Postad 2 juli 2007 Postad 2 juli 2007 Du har helt rätt, H.S! Ska man jobba med raka klipp och inte har ett massivt jättematerial (med timmar av metarial till en dokumentär eller råmaterialet till en långfilm) så finns dete egentligen ingen anledning att använda dom större systemen. Och om man vet att kedjan aldrig kommer att gå utanför inspelning på t ex DV, klipp i DV och uttankning av färdig film till DV-tejp för masterlagring. 0 Citera
barnholdt Postad 2 juli 2007 Postad 2 juli 2007 det jag skrev var menat för totalnybörjare som alldrig hållt i n kamera om dom ska göra film så e det kanske inte så bra att köpa program för flera tusen o som man sen inte vet någonting om.T.ex premiere pro o final cut o några till. Ok, det kan jag ju hålla med dig om. För övrigt så kommer jag säkert se mig själv som nybörjare livet ut när det gäller film och det äv troligen det som är en del av tjusningen med att klippa eller filma. Man kan aldrig lära sig nog ;) 0 Citera
Fat Tony Postad 4 juli 2007 Postad 4 juli 2007 det räker med ett enkelt program som sony vegas, det är prisvärt för vad man får kostar mellan 3000-6000 beroende på version 0 Citera
D_Odell Postad 7 juli 2007 Postad 7 juli 2007 Vad jag tror; om du vet lite om fildelning så kommer den "totala nybörjare" inte sitta med Moviemaker utan med PPro eller dylikt. Detta är ingen piratrekommendation utan bara en spekulering... Men visst håller jag med dig om du filmar som "total nytbörjare" med en semesterkamera så räcker det gott! Men med en HV20 som många familjer lär köpa så vete tusan om kvalitén? 0 Citera
Norbert Postad 7 juli 2007 Postad 7 juli 2007 Sådär är det väl med allt. Varför köpa något dyrt överhuvudtaget om man inte vet exakt vad man spenderar de extra pengarna på och varför man vill göra det? 0 Citera
Stefan_holst Postad 7 juli 2007 Postad 7 juli 2007 Det bästa du skrivit, som jag läst, här på forumet H.S. Detta är värt allt beröm eftersom jag sågat dig i andra trådar! 0 Citera
Munthe Postad 7 juli 2007 Postad 7 juli 2007 Ja, det krävs en fjortonåring för att tänka ut någonting så självklart som en del av oss 30+ inte har kommit på ännu. Långfilmsdokumentären "Tarnation" vann priser i Cannes och var Oscarsniminerad (har jag för mig) och den är klippt i iMovie. Vad jag tror; om du vet lite om fildelning så kommer den "totala nybörjare" inte sitta med Moviemaker utan med PPro eller dylikt. Detta är ingen piratrekommendation utan bara en spekulering... Men visst håller jag med dig om du filmar som "total nytbörjare" med en semesterkamera så räcker det gott! Men med en HV20 som många familjer lär köpa så vete tusan om kvalitén? Menar du att enkla gratisprogram som t ex iMovie HD degraderar HV20s bildkvalitét jämfört med Premiere Pro eller Avid Media Composer? Nu använder jag aldrig MovieMaker men har den över huvud taget stöd för HDV? 0 Citera
D_Odell Postad 9 juli 2007 Postad 9 juli 2007 Ja, det krävs en fjortonåring för att tänka ut någonting så självklart som en del av oss 30+ inte har kommit på ännu. Långfilmsdokumentären "Tarnation" vann priser i Cannes och var Oscarsniminerad (har jag för mig) och den är klippt i iMovie. Menar du att enkla gratisprogram som t ex iMovie HD degraderar HV20s bildkvalitét jämfört med Premiere Pro eller Avid Media Composer? Nu använder jag aldrig MovieMaker men har den över huvud taget stöd för HDV? Syftade på att de vanligaste gratisprogramen kanske inte stödjer inställningen. Jag känner inte till Macs vers så mycket, men i syfte på Wins så trode jag inte det stödde (WinXp är jag på). Än en gång, detta är antagningar. 0 Citera
Munthe Postad 9 juli 2007 Postad 9 juli 2007 Jag använder aldrig MovieMaker och jag förutsätter att det bara jobbar i DV25. Men på Mac-sidan (som befinner sig på en Bootcamp nära en PC-partition) finns iMovie HD som jobbar i HDV. Och bildkvalitén är ingen skillnad. Det är bara väldigt mycket segare och mer trögjobbat än i en optimerad mjukvara för proffs (med de extra hårdvarukrav det brukar medföra). EDIT: Kollade just och Movie Maker på Vista kan jobba med HD. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.