Gå till innehåll

Hur bygger man modeller?


carbe

Recommended Posts

Det beror på vad man vill bygga. Jag bygger modeller även om det inte är för film.

 

Det finns en slags cellplastark med papper på båda sidor hos arketektfirmor. Hos hobbyhandlare finns polystyrenark och hemma i sopkorgen finns diverse förpackningsmatrial. I leksakslådan finns kasserade leksaker som kan släppa ifrån sig delar. Sen är det bara att säta igång med kniv, sax och lim och vara kreativ.

 

Rymdskeppen i Månbas alfa (space 1999) bestod av förvånansvärt mycket modellbyggsatsdelar som man klippt loss alla delar från ramarna, blandat delarna och limmar ihop. Tittar man mycket noga kan man lätt se halva noshjul, gevärspipor, fälltankar, skridsvagnshjul, diverse flygplansdelar mer eller mindre slumpmässigt fastlimade. Och det ser förbaskat bra ut.

 

När allt är klart, så kan en sprayburk med primer från biltema förvandla kartongen, leksakerna och kaviartubshattarna till riktigt snygga rymdskepp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det står "primer" på burken, dvs det är grundfärg. Den är oftast grå och helt matt. Den färgen blir bra att måla vidare på, men den grå färgen duger nog till dina rymdskepp. Hittar du inte grundfärg på spray, så ta den färg du gillar bäst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Typ. Förutom att det inte går att måla på cellplast för så smälter plasten. Men de ark jag pratar om har en slags papper på båda sidor och då kan de målas.

 

Men stirra dig inte blind på materialen. Ta det som finns i din omgivning. Var kreativ. Kaviartuben har plåt som kan bockas och knölas, en gammal radio/videobanspelare/klockradio har tusentals pinaler inuti som ser tekniska ut (ta inte teveapparater då de kan vara elektriska även om kontakten inte sitter i). Tomma toarullar, förpackningar, persiennsnören (ser ut om metallslangar om de målas silver), slangar, trådar, ståltråd... You name it.

Länk till kommentar
Share on other sites

"Pappert" som Gorse talar om har många namn, ibland säger man "hård och lätt" eller "foamcore"....

Jag vet att dem har sånt på Matton.

Men det är bättre att använda sig av plast plattor som finns i olika hobby affärer.

 

Sen vad det gäller att ta delar från model kit (det heter kit bash) så är det en mycket bra ide! Alla hollywood byggda modeler görs på detta sätt, det kan lätt bli dyrt att göra på det sätter för man måste köpa en massa model byggsatser för att få många olika delar att använda sig av.

 

Och om du ska bygga ett rymdskepp så bygg det så stort som möjligt, om det är för litet så ser man med en gång i bild att det är en model.

Minst 1/6 skala.

 

Jag har scratch byggt många olika modeller, så undrar du något så hjälper jag gärna till..............bara så du vet, det tar väldigt lång tid att bygga något sådant.

 

Här nedan är en model som jag byggt. Första bilden är på orginalet som jag försökte att kopiera, andra bilden är min model när den är primad.

Om du gillade Star Wars kanske du känner igen skeppet?

 

http://www.rubomdesign.se/jpg/car1.jpg

 

http://www.rubomdesign.se/jpg/CCFIN.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan i prinsip bygga med vad du tycker bäst om själv. Har du ingen ritning på hur den ska se ut? Det kan bli lättare att hjälpa dig om man får se hur det ska vara i slutändan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, en broder på forumet? Vad kul. Andledningen att jag inte nämde polystyrenplattor är att de är rätt dyra i hobbyaffärerna. Precis som det är rätt dyrt att köpa modellbyggsatser i massor. Plastarken är mycket billigare att köpa av förpackningsindustrin men då vill de helst sälja meterstora ark i hundratals.

 

Fast bygger man så stora modeller duger vanlig tunn plywood och sticksåg rätt långt. Även krökta ytor går bra att bygga upp med tunna lister, på samma sätt som modellbåtar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...