Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Kom att tänka på en sak idag när jag åt lunch. Hur en blomstrande filmbransch kunnat se ut utan storpappan SFI. Jag har hört flera människor säga att vi i Sverige inte skulle kunna göra engelskspråkig internationell film även om vi ville. Vilket naturligtvis bara är skitsnack.

Hur som helst kom jag att tänka på spelbranschen. Jag hade mitt slutarbete på en utbildning på spelföretaget Starbreeze i Uppsala. Då höll de på med ett spel som hette Enclave. En fantasyhistoria som fick medelmåttigt mottagande. Men sedan gjorde de spelet Riddick - escape from butcher bay. Ett storspel med Vin Diesel i huvudrollen. Hela castlistan kan ni läsa här. Ganska fet produktion helt enkelt. Resultatet blev för övrigt en total succé både bland kritiker och publik med priser som årets bästa spel i ledande internationella branschtidningar osv.

Nu släpps snart deras nästa spel vilket bygger på serietidningen the Darkness. Också en megaproduktion av världsklass.

Vad är det filmproducenter gör för fel? Är det SFIs fel helt enkelt? Att deras konkurrenshämmande åtgärder föder det här. Vi var ju bra på internationell film förut...

Nu vill jag inte ha den meningslösa diskussionen någon startade här förut, om vad som är bäst; tvspel eller film. Alla vet att film är ett bättre medium ändå... ;)

Postad

Nu när vi inte har stora filmbolag som kan bekosta egna, dyra produktioner, så är det väl bra att någon kan hjälpa till? Iofs så kanske sponsringen är fett missriktad ibland...

• 2 veckor senare...
Postad

det jag saknar med de engelskspråkiga produktionerna här i sverige är att ordentlig engelskspråkighet sällan är prioriterad... blir ju mest bara mats helge när man försöker, när det kunde ha skötts som med spagettiwestern-filmerna i italien... hyr in några billiga amerikanare som kan språket för bövelen!

men iallafall...

nu är jag ju uppväxt i bidragsfilmsvärlden på bio. Och som konsument är jag långt ifrån nöjd... Nån beckfilm lite då och då blandat med senaste diskbänksdramat och skärgårdsnostalgi... och långt nere i hyllorna gömmer sig nån nollbudgetgenrefilm utan större charm...

Men så ser jag film från svenska sjuttitalet... då var det banne mig liv i de faluröda kåkarna... Bo Widerberg kraschar helikopter på stora torget i stockholm och hugger sönder hus medan polisbilar kraschar och en prickskytt håller huvudstaden i skräck... Hasse å Tage gör ena fantasifulla spektaklet efter den andra. Nyfiken Gul och Blå gör sensation över världen...

Nu var ju sjuttitalet revolutionernas era över hela världen också... men visst är det lite skumt att fantasifullheten dog bort lite stadigt efter den omtalade reformen som jag fortfarande inte satt mig in i detalj vad som egentligen hände och vad den innebar...

Men, något måste ju ha hänt. För tydligen försvann mycket och ersattes med allmän cynism mot bidragssystemet och allt eftersom har våran marknadsandel minskat på biograferna.

Vad gör jag då? Jo, jag tittar på sydkorea... ett litet land som mest varit bortglömt sedan dom råkade i luven med sina nordiska grannar. För några år sedan kom plötsligt JSA, och jag blev helt chockad, efter det Tale of Two Sisters... och i samband med den fick jag syn på Old-Boy... då började jag upptäcka Chan Wook Park helt enkelt. Och han har fortsatt överraska.

Två saker skulle jag ändå vilja säga till svenska distributörer efter att ha varit animenörd och rent allmänt älskat bottenskiktet ändå...

1. Kan korea så kan vi!!!

2. Mer skräpfilm från sverige!!!

och med det andra så menar jag ju förståss inte att vi ska satsa på kassa filmer... utan mer att det bör satsas på filmer som har större förmåga att sälja popcorn;)

jajustja... en tredje sak:

3. Kan ni inte iallafall försöka lägga ner lite tid när ni ändå gör en beckfilm... gör nästa hög lite orginell bara, det är allt jag begär!

Och ett fjärde tillägg när det gäller just polisfilmer:

4: om ni kan hitta den så rekommenderar jag skarpt den japanska polisserien Odoru Daisosasen (aka: Bayside Shakedown). Där klaffar allt. Skådespeleri, manus, regi, foto, osv... och allt med skön originell känsla och humor plus lättare spänning. Allt sånt som jag bittert saknat i de senaste snart 40 Beckfilmerna...

Nu ska jag sluta och sova lite innan jag går alldeles för långt utanför ramarna för diskussionen...

och... Film är bättre än spel... precis som att sub är bättre än dubb... no question about it dude:p

Postad

Det jag kan se som problem för svensk film är att alla genrer inte övertygar med just svenskt-tal. Alla dessa Amerikanska action rullar där t ex John McClane tar ihjäl ett antal terrorister, blodig och ger aldrig upp och vinner kvinnans hjärta och räddar världen. Jag tror att såna filmer skulle bli utskrattade om han ropar "Jippi Ki Yay mammaknu**are" - ursäkta det ironiska utrycket.

Men hur ska man då lösa ett sånt problem? Hur ska Filmsverige kunna expandera sina genrer? Någon måste ju ta ett första kliv, kanske misslyckas med en sån rulle, men vem vill det? När väl svenska mentaliteten är nedbruten och nya kliv i svensk filmbranch är accepterad, då kan filmsverige utvecklas, men jag ser det som en väldigt avlägsen framtid faktiskt som det ser ut nu...

Postad

Jag skulle vilja se mer Smala Sussi liknade produktioner, man tar vara på de miljöer vi har i Sverige och har en näst intill perfekt historia med vändningar lagom överdrivna karaktärer. En amerikansk action rulle på svenska är bland det sista jag vill se, men en film likt The Crash eller Babel skulle vi kunna lyckas med i Sverige utan att bli utskrattade.

Postad

Problemet med svensk spelfilm är att det inte finns någon berättarglädje kvar. Bergaman är pensionerad, hasse alfredsson är pensionerad. Tage är död, bo wideberg, suckstorf är död, alla är fan döda. Per Ålin vad gör han? :(

Tur att vi åtminstone har ett gäng ordentligt duktig dokumnetärfilmare/berättare. Stefan Jarl, Tom Arnald, Malin Sköld mfl mfl.

Edit: Daniel Alfredsson och Roy Andresson lever ju iof :)

Sedan har preoriteringarna varit helt fuckade från sfi sida dom senaste åren. Det sägs att det håller på att ändras.. jag vet inte. Vi kanske behöver en ny statlig filmfond.

• 3 veckor senare...
Postad

Bort med statlig filmfond. Ge de pengarna till uppstartande filmare i så fall. Det bästa sättet att få fram talang är genom Bfilm och lågbudget. Så som en filmstudio arbetar. Satsar pengar i billiga filmer som spelar tillbaka pengarna och samtidigt bygger upp kompetens till framtiden.

En amerikansk action rulle på svenska är bland det sista jag vill se
Varför inte? Är du rädd för mångfald? Och det skulle naturligtvis inte vara en Amerikansk action om den gjordes i Sverige. Lika lite som att Den gode, den onde, den fule är en Amerikansk film.

Vad jag menar är att statlig kontroll trycker bort kreativitet och nyskapande. Hur tror ni spelbranschen skulle sett ut om det inte vore fritt? Det skulle antagligen komma ut massa PKspel ingen vill spela och som skulle gå back. Läs en artikel om hur det kunde vara.

Postad
Bort med statlig filmfond. Ge de pengarna till uppstartande filmare i så fall. Det bästa sättet att få fram talang är genom Bfilm och lågbudget. Så som en filmstudio arbetar. Satsar pengar i billiga filmer som spelar tillbaka pengarna och samtidigt bygger upp kompetens till framtiden.

Varför inte? Är du rädd för mångfald? Och det skulle naturligtvis inte vara en Amerikansk action om den gjordes i Sverige. Lika lite som att Den gode, den onde, den fule är en Amerikansk film.

Vad jag menar är att statlig kontroll trycker bort kreativitet och nyskapande. Hur tror ni spelbranschen skulle sett ut om det inte vore fritt? Det skulle antagligen komma ut massa PKspel ingen vill spela och som skulle gå back. Läs en artikel om hur det kunde vara.

Spelbranschen fritt? ALLA spel blir kontrollerade av ändra Sony, Nintendo eller Microsoft innan de ens får släppas till deras konsoler. Inte en chans någonstans att man får utveckla ett indy-spel och sen bara släppa det till en konsol.

Och varför drar du upp StarBreeze som är en fjärt-i-vinden när det kommer till spelutveckling? De fick en lyckochans och kunna just nu utveckla ett spel som bygger på en film som hade en budget på $100m, och alla vet vilken stor PR-Budget den filmen fick. De red på vågen!

Eller känner du igen de här spelen som de gjorde innan?

# The Outforce (PC)

# Enclave (Xbox, PS2, Gamecube, PC)

# Knights of the Temple (Xbox, PS2, Gamecube, PC)

Gå till valfritt spelforum och fråga efter de där spelen så kommer typ 1 av 200 veta vilka de är.

Sen angående intervjun i artikeln. Tror han verkligen folk kommer tänka på The Darkness om 10-15 år när spel som Final Fantasy XIII, Lost Odyssey, Assassin´s Creed släpps snart? Usa och Skandinavien har inte ett skit att komma med när det kommer till Japans mest talangfyllda spelhus. (oh, ja. Allt är in-game grafik för den som undrar)

Den där artikeln gör mig ganska så förbannad för en som har följt spelutveckligen sen nintendos tid. Sverige är så fyllt med skitsnack så jag dör.

Postad

Jag tror inte SFI är problemet till dålig film. Det är väl bara till att göra det utan dem ifall man inte vill. Det är helt upp till varje producent.

Vänta nu... Gangster... Exit

Och inte blev det väl bättre för det?

Att jämföra med spel med budget på över 100 miljoner anser inte jag är helt rättvist.

Systemet med bidrag existerar även i USA med filmfonder och annat bös som är inblandat... Och bröderna ersgård gjorde ju film i USA med mer pengar och på engelska, och ändå känns det som vita lögner eller vilken annan svensk dagsåpa som helst.

Så jag tror inte det finns en enkel sanning för hur det plöstligt ska gå bra för detta land i filmens värld. Svenskan är ett problem men kan vara en fördel. Likaså är Svenskar ett problem men kan vara en fördel. Hög budget kan vara en fördel men även dra ner kvalité i fördärvet. Samarbete kan lägga krokben från en visionär men även rädda en sopa.

Så sluta klaga och gör bra film istället, varken jag eller SFI tänker hindra dig (vem som helst). Och om det är så bra som du (vem som helst) säger så bör inte heller finansiering vara ett problem, talang och kvalitet brukar alltid komma fram till slut. Collert väntar på att tjäna pengar utan SFI så ta ett snack där vettja :) Lyckas han lär fler följa efter, och SFI kommer att ha förlorat sin funktion och läggas ner helt utan att någon tvingar dem.

http://www.isiscataegis.com/ där är länken,,, bara att börja :)

J

Postad

Jag tar upp Starbreeze för att jag hade mitt slutarbete där när jag pluggade kreativ programmering. Så jag jobbade där i ett halvår när de gjorde Enclave.

Och därför att de gör skitfeta spel nu. Och hur liten de än må vara internationellt är de bra mycket större än något filmbolag i Sverige.

Hade Riddick inte blivit en så stor hit det blev, både av kritiker och spelare, så hade de aldrig fått de chanser de fått. Det var inte bara PRvågen som gjorde att det spelet sålde bra.

Spelbranschen är en fri bransch. Det är däremot inte fritt att släppa spel på vilken konsol man vill. Det är inte heller fritt att släppa sin film på vilken biokedja som helst. Indiespel gör man till PC, ungefär som "direkt till video" -marknaden inom film.

Så sluta klaga och gör bra film istället, varken jag eller SFI tänker hindra dig (vem som helst).
Jag gör film redan.

Jag klagar inte heller, jag bara uttrycker min filmpolitiska åsikt. Om det är tillåtet? Detta har med hela branschen att göra, inte med finansieringen av mina egna rullar. För mig är det personligen skitsamma att vi har statlig finansiering, då jag inte jobbar i samma marknad som bidragsfilmerna. Vad som gör mig förbannad är att det är ett jävla odemokratiskt system som hör hemma i diktaturer.

EDIT:

Jag vill än en gång poängtera att jag verkligen inte vill verka som att jag klagar på att jag inte får några pengar till att göra film eller liknande. Jag hatar den inställningen. Verkligen. Men den är vanlig och jag skrev lite om den i den här lilla boken. Jag ville däremot skänka lite inspiration genom att visa vad ett litet företag i Uppsala lyckats göra. En 100miljonerproduktion med stora hollywoodskådisar!

Postad

Kan bara instämma med dig Luis Cyphre. Enclave var dessutom ett djävulusiskt snyggt spel som tyvärr hamnade i distributionssvårigheter efter en chism om vem som ägde vilka rättigheter till spelet.

Jag vet inte hur många gånger jag orkar förklara hur det ligger till för oberoende producenter i filmsverige idag. man kommer bara att fortsätta att får svar som "det är väl bara att göra filmerna utan SFI".

Som TUR är så är den sittande regeringen inne på samma linje som jag och många andra just nu och SFI/SVT:s roll kommer att ifrågasättas från statligt håll framöver eftersom deras strävan mot ett statligt filmmonopol och deras försök att strypa de små bolagens möjligheter på marknaden är osunda.

Här är några röster som framkommit efter en brevväxling producenten Tomas Amlöv nyligen gjort med personer i regeringen. Så här skriver (och citerar) Tomas:

"Fick via riksdagsledamoten Eliza Roszkowska Öberg (M) svar på mina fråga, ang. vad de ansåg om DN-artikeln, i form av ett gemensamt uttalande från Moderaterna.

\"Moderaterna anser inte att enbart stora aktörer ska råda på den svenska filmpolitiska arenan av filmproducenter. Filmbranschen mår bra av är den mångfald och kreativitet som närvaron av både de små och stora filmproducenterna genererar inom svensk film. Små bolag ska inte hållas tillbaka av fördomen att små aktörer på marknaden inte kan tillföra samma kvalitet som de stora aktörerna.

\"De små bolagen ska inte heller göras bidragsberoende genom att behöva producera film enbart utefter de riktlinjer som finns för att få bidrag för produktionen (då SFI är den största bidragsgivaren till svensk film). Vi har inte som mål att SFI ska bli en centralstyrande makt som har bestämmanderätten över kvalitet och över vad publiken vill se eller inte de kommande åren.

Vi behöver mer skapande och vi anser att företagande i alla skalor, stora som små, är bra för branschen och näringslivet i stort. Moderaterna värnar om entreprenörskap och småföretagande, särskilt inom kulturområdet. Ett monopolistiskt tänkande utesluter nya visioner och nyskapande\"

Man får hoppas att detta nu även tillämpas i praktiken och att det innebär att SVT och SFI slutar motarbeta små entreprenörer."

"Annie Johansson ©

"jag tror att min åsikt i denna fråga är tänligen känd. Jag vill ha en fri television på marknadsekonomins regler där man har vissa minoritetsprogram på upphandling. Ståller mig helt bakom din tes och tycker att det statliga tv-bolaget agerar helt fel."

http://anniejohansson.blogspot.com/

Eva Selin Lindgren ©

"Jag utgår från att vi i Centern varken vill ha planekonomi eller monopol för de stora producenterna. Jämför energisituationen så ser du att de stora (Vattenfall, Enron, Fortum) missköter sig relativt mindre kommunala energibolag som håller avsevärt lägre priser och lyssnar mer på kunderna."

Riksdagsledamot Centerpartiet

Suppleant i Näringsutskottet

Solveig Ternström ©

"Som kulturpolitiker kommer jag i fortsättningen arbeta för småföretagande inom kultur

där naturligtvis filmproduktion också inräknas.En hjärtefråga för mig faktiskt! Jag ser fram emot en brinnande diskussion!"

Riksdagsledamot Centerpartiet

Ledamot i kulturutskottet

Ulf Berg (M)

"Jag kommer att arbeta för mångfald, vilket är bättre än enfald."

Riksdagsledamot moderaterna

Ledamot skatteutskottet"

JAG hoppas att du förstår vad ett monopol betyder, Jon Kanon. Man kan inte "köra eget" i en branch under monopol från ett företag eller en kartell av företag (eller i det här fallet institutioner).

Postad
jämföra med spel med budget på över 100 miljoner anser inte jag är helt rättvist.

Ta då Dice som exempel. Dom började med ett spel som hette Pinball Dreams för sexton år sedan och idag ligger dom bakom några av världens främsta och största spel. Pinball Dreams kostade inga hundra miljoner. Jag tror inte ens att dom hade en budget när dom skrev det för Amiga hemma i garaget.

Luis Cyphres poäng (och min) är att hade ett statligt monopol stått ivägen för Dice-killarna så hade det aldrig blivit några Battlefield-spel.

Och man kan dra liknande referenser till musikbranschen. Det var inte bidrag och statlig kvalitétskontroll som trollade fram killar som Dennis Pop och Max Martin. Det var reella marknadsvillkor som gjorde det. Dom villkoren existerar idag inte i svensk filmbransch eftersom hela systemet är satt ur spel av ett statligt monopol. Ett fåtal undantag bekräftar den regeln. Trots SFI så hittar filmer som Darling sin publik. men det är under så svåra förhållanden att det är OERHÖRT svårt att locka finansiärer in i den leken.

Kan man idag bevisa sin kompetens är det idag inga problem att hitta kapitalo till spel eller musik. I filmbranschen handlar det om helt andra saker eftersom det i grund och botten inte är publiken som avgör vilka svenska filmer som blir till.

Bra eller dålig film är helt oväsentligt. Hur ska man kunna avgöra vad som är bra eller dåligt annat än med sin smak. En del gillar Cassavetes, andra gillar Transformers. Vem har rätten att döma att det ena är bättre än det andra?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...