Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hallå tänkte liva upp den här gamla tråden. Jag har nyss fått mitt letter of offer till en plats i Juni. Några fler härifrån som ska dit då?

eller några som åkte ner dit i februari som har några tips om boende alternativt någon ledig plats? hade ju varit lille cliin

• 2 månader senare...
Postad

Halloj. Är riktigt sugen på att plugga hos SFS. Tänkte bara höra om det är några här på forumet som går där just nu? Och är det några som ska dra dit nu i juni eller januari nästa år?

Utbildningen verkar riktigt bra och Australien ska ju vara hur nice som helst.

Glad midsommar på er!

• 2 veckor senare...
Postad
Halloj. Är riktigt sugen på att plugga hos SFS. Tänkte bara höra om det är några här på forumet som går där just nu? Och är det några som ska dra dit nu i juni eller januari nästa år?

Utbildningen verkar riktigt bra och Australien ska ju vara hur nice som helst.

Glad midsommar på er!

Jag och fyra andra svenskar går där just nu :) släng iväg ett PM om du har frågor eller vill snacka mer direkt.

Postad

Jag kommer ner nu på onsdag. Tänkte kika förbi på torsdagens festival så vi kanske syns då:) Jag kommer bo på hostel nu om dagarna medans jag letar boende så om du vet något så hör gärna av dig!

Postad
Jag kommer ner nu på onsdag. Tänkte kika förbi på torsdagens festival så vi kanske syns då:) Jag kommer bo på hostel nu om dagarna medans jag letar boende så om du vet något så hör gärna av dig!

Grymt! Jag och en kompis kommer börja i februari nästa år. Uppdatera gärna lite vad du tycker om skolan, boende etc. under tiden du är där. Skulle vara kul att höra!

• 2 veckor senare...
Postad

C.emanuel

Är intresserad av hur det har gått hittills. Skulle du inte kunna dela med dig lite av dina intryck, både om skolan och australien so far? :)

Postad

Gick på skolan 2010 och gick ut nu i December. Onekligen det bästa valet jag har gjort i hela mitt liv. Först och främst så får du väldigt bra erfarenhet inom filmskapandet, då du är delaktig med en drös olika produktioner (tror jag slutade med mitt namn på 16 stycken, vilket dock helt och hållet beror på dig själv. Då det görs cirka 50-60 filmer per termin har du möjlighet att vara med på en hel del fler).

Sen får du en erfarenhet, som jag hela tiden predikar om, väger över min tid på skolan, med att träffa människor och lära dig kulturer samt lära känna dig själv på ett sätt som du aldrig hade fått en möjlighet till att göra här hemma. Må säga vad man vill om att jämföra utbildningen med något i Sverige, men erfarenheten kommer du aldrig lyckas mäta upp till. Nu var jag relativt ung när jag gick där, så det var ett stort steg för mig. Men kommer aldrig ångra mitt val. Så tycker inte det finns någon anledning att tveka ifall ni har ställt in er på att gå där.

Liksom tidigare posts är ni välkomna att höra av er vid frågor.

Postad
Gick på skolan 2010 och gick ut nu i December. Onekligen det bästa valet jag har gjort i hela mitt liv. Först och främst så får du väldigt bra erfarenhet inom filmskapandet, då du är delaktig med en drös olika produktioner (tror jag slutade med mitt namn på 16 stycken, vilket dock helt och hållet beror på dig själv. Då det görs cirka 50-60 filmer per termin har du möjlighet att vara med på en hel del fler).

Sen får du en erfarenhet, som jag hela tiden predikar om, väger över min tid på skolan, med att träffa människor och lära dig kulturer samt lära känna dig själv på ett sätt som du aldrig hade fått en möjlighet till att göra här hemma. Må säga vad man vill om att jämföra utbildningen med något i Sverige, men erfarenheten kommer du aldrig lyckas mäta upp till. Nu var jag relativt ung när jag gick där, så det var ett stort steg för mig. Men kommer aldrig ångra mitt val. Så tycker inte det finns någon anledning att tveka ifall ni har ställt in er på att gå där.

Liksom tidigare posts är ni välkomna att höra av er vid frågor.

Tack för din input! Låter onekligen bra får jag säga. Nu är det i princip klart att jag åker dit i februari nästa år, med en polare. Har fått min offer of enrollment och väntar nu på nästa steg. Har kontakt med Po, som hjälper till.

Edit: Skickade ett pm till dig Ivve! :)

Postad

Vad får ni ut akademiskt, BA? möjlighet till Master? AU är ju på många sätt smidigare än USA, få arbetstillstånd osv är ju som natt och dag. Så har ni fått några jobb/stannat kvar i AU, hur är "the industry" och kontaktnätet, eller är det mer distansierat från branshen? osv (att man får erfarenheter och det är asgött att läsa utomlands är ju en annan sak.)

Postad

Vad kostar det att gå på den här skolan och hur lång är utbildningen?

Vad finns det för olika linjer och hur är det med lärarna på skolan, lär man sig mycket?

Jobbar man nära med den riktiga filmindustrin, alltså får kontakter med folk inom filmbranschen som man sedan kan arbeta vidare med eller står man på 0 efter utbildningen?

tacksam för svar / odel:h

Postad

Ska börja mitt andra år på gymnasiet nu och har redan en hel del stora planer om att studera utomlands. Hade bara än så länge inriktat mig mot skolor i England, men Sydney Film School låter väldigt bra.

Vill bara komma med tre fråger som jag har grumlat på:

Hur betalar ni skolan, boende etc? Lån? Det är ju inte speciellt billigt och jag har inte (och kommer nog inte ha när jag tar studenten) någon speciellt stor inkomst. Extremt tacksam om någon/några kunde berätta snabbt hur ni gjorde.

Och hur är det med det engelska språket? Jag är relativt bra på engelska men en bra bit ifrån perfekt (kommer plugga stenhårt på eng under min gymnasie tid och bli något bättre). Kommer det hindra mig från att studera i ett engelskspråkigt land? Använder de väldigt avancerad engelska och kräver att man själv ska kunna prata flytande perfekt?

Kan min gymnasieskola bidra med någon hjälp för mig att lättare få studera utomlands? (Media inriktningen)

Sjukt tacksam om någon tog sin tid och svara på frågorna! :)

• 2 veckor senare...
Postad

Tjabba, har några frågor till er som vart där nere, skulle uppskattas om ni svarade på dom.

1. Om man ska söka till SFS och har ett s.k samlat betygsdokument, är det helt kört då eller är det pengarna som väger tyngst.

2. Vilken utav terminsstarterna tycker ni det är bäst att börja till, februari eller juli ? (tror det va dom månaderna)

2b. Är det för sent att söka nu till klassen som börjar i februari ?

3. Om man förlitar sig enbart på CSN-lånet, (som jag kommer ta om jag ska ner) hur ser det ut med pengafronten då ? måste man ha med sig egna fickpengar ? Har man råd att gå ut och ta ett par öl (10) några helger på en månad ? Vet att man är där för att plugga men lite kul måste man ju få ha.

4. Om man är helt grön inom filmindustrin (nybörjare, börjat småskrivit lite manus), kommer man ha svårt för sig då ? använder dom sig utav mycket avancerad engelska ?

5. Måste man köpa sig en egen mac eller kan man förlita sig på dom i skolan ? hur gjorde ni ?

6. Hur fick man pengarna från csn, måste man öppna bankkonto där nere eller har man bara med sig sitt kontokort från sverige ? (dum fråga kanske)

7. Hur ser skolan ut ? är många som kör "all work and no play" eller ? Kan ju tillägga att jag skulle va där nere för att lära mig film i första hand, men också för att partajja, lära mig surfa och uppleva landet (inklusive nattlivet).

8. Hur ser åldern ut på skolan, jag är 20, kommer jag vara gammal/ung eller jämnårig men resten ?

9. Ni som gått skolan, vad gör ni nu ? fick ni in nån fot i filmbranschen där nere etc. Va det någon utav er som stannade där nere?

Ni som ska gå/har tänkt gått kan väll också dela med er lite, hur ni tänkt och så.

Det är väll det jag kom på för stunden. Ni får ursäkta om frågorna är dumma/dåligt formulerade då klockan är ungefär 5 och jag är så trött så jag ser kors.

Tacksam för svar, peace.

Postad

Halloj!

Kul att några här funderar på börja. Jag är i mitt slutskede i SFS och har precis blivit erbjuden att jobba med skolan i syfte med att informera internationella studenter samt att erbjuda studenter möjlighet för jobb efter skolan.

Hur betalar ni skolan? / Om man förlitar sig enbart på CSN-lånet, (som jag kommer ta om jag ska ner) hur ser det ut med pengafronten då ? måste man ha med sig egna fickpengar ? Har man råd att gå ut och ta ett par öl (10) några helger på en månad ? Vet att man är där för att plugga men lite kul måste man ju få ha.

Skolan samt mat och nöje täcks relativt bra utav CSN lånet. Valet att ha med sig fickpengar beror helt på ditt boende. Australien är ett utav de dyraste länderna att bo i. Hyran här nere är helt enkelt löjlig. Om du spelar smart så samlar du alla svenskar när ni väl är här och skaffar ett hus tillsammans, då kommer ni undan relativt billigt. Däremot om man är slapp och tar första bästa boende mitt i City så borde ni ha 30.000 som fickpengar.

Min egen bekostnad ligger i nuläget på:

Hyra: 125 dollar i veckan

Mat: 6-10 dollar/dag. (Lagar hemma)

Nöje/Övrigt: 10-40 dollar/vecka

Så total kostand per månad ligger på ca 830 dollar (5.900 kr). Mitt CSN lån täcker detta + skolan

1. Om man ska söka till SFS och har ett s.k samlat betygsdokument, är det helt kört då eller är det pengarna som väger tyngst.

Det är din motivation som väger tyngst. Brinner du för film och skapande så är du välkommen. Ditt "personal letter" är det som väger mest när jag kollat på deras process. Det är väldigt få som inte blir accepterade.

2. Vilken utav terminsstarterna tycker ni det är bäst att börja till, februari eller juli ? (tror det va dom månaderna)

Gör ingen skillnad. Jag tror i Juli får du 1 månads lov. I februari får du ca 2 veckor, så det är lite mer intensivt. Personligen började jag i Februari och jag ångrar inget.

2b. Är det för sent att söka nu till klassen som börjar i februari ?

Nej.

4. Om man är helt grön inom filmindustrin (nybörjare, börjat småskrivit lite manus), kommer man ha svårt för sig då ? använder dom sig utav mycket avancerad engelska ?

Det kommer alltid finnas personer som är relativt erfarna, och dessa personer kommer vilja vara i "Major roles" i de flesta projekten (Director, DOP, Producer, etc.). Om du inte har tidigare erfarenhet så kan det kännas lite läskigt att gemföra sig själv med folk som redan har gjort det sen tidigare. Men låt dig inte skrämmas, lärarna kollar intensivt på hur stark just din vision är, viljan och motivationen bakom det du vill göra. Alla klasser är på engelska men det är inget avancerat, det är som att kolla på en film utan text. Ett starkt tips är att börja kolla på filmer utan svensk text ca 2-3 månader innan du kommer hit. Det hjälper!

5. Måste man köpa sig en egen mac eller kan man förlita sig på dom i skolan ? hur gjorde ni ?

Rekommenderas starkt att ha egen laptop. Det finns att använda i skolan, men det är jobbigt att boka tider hela tiden.

6. Hur fick man pengarna från csn, måste man öppna bankkonto där nere eller har man bara med sig sitt kontokort från sverige ? (dum fråga kanske)

Du får in dem i ditt svenska bankkonto, du kan använda ditt kort här nere. Men det är varmt rekommenderat att öppna konto när du är här. Det kostar inget och går fort.

7. Hur ser skolan ut ? är många som kör "all work and no play" eller ? Kan ju tillägga att jag skulle va där nere för att lära mig film i första hand, men också för att partajja, lära mig surfa och uppleva landet (inklusive nattlivet).

Skolan skiner mest på denna punkt. Folket är underbara, lärarna är dina polare, det finns alltid en fest, det finns alltid dricka (och annat ;)) och alla vill varandra väl. Community och familjekänslan i skolan är stor. Större än någon annan skola jag själv varit på. Alla växer enormt som personer här, bara erfarenheten i sig själv är värd alla pengarna. Det är det bästa valet jag och många andra har gjort!

8. Hur ser åldern ut på skolan, jag är 20, kommer jag vara gammal/ung eller jämnårig men resten ?

Det skiljer från batch till batch, men kollar jag på de 3 senaste åren så ligger medelåldern mellan 19-23.

9. Ni som gått skolan, vad gör ni nu ? fick ni in nån fot i filmbranschen där nere etc. Va det någon utav er som stannade där nere?

Jag känner en hel del som gått ut, och jag är själv snart där. Skolan bygger mycket på egen vilja. Visar du att du vill jobba i branschen och kan göra ett bra jobb så sätter lärarna dig i kontakt med rätt folk. Utan tvekan finns det jobb möjligheter här i AUS om man vill stanna. Min vän som gick ut förra året jobbade nu i Sverige på remaken av "The girl with the dragon tattoo" (David Fincher). En annan jobbar här i Australien som sound designer för samma företag som gjorde "Happy feet". Jag själv har mina egna planer

Om någon vill prata mer direkt så skicka ett PM så kan vi chatta över skype eller dylikt.

• 3 veckor senare...
Postad

Verkar vara en intressant skola minst sagt.

Men min fråga är om det är värt att söka till skolan om man redan har en del erfarenhet inom filminspelning? Har dock endast gått medieprogrammet och har sen dess läst olika kurser och mestadels självlärd, då jag varit med och spelat in en del kortfilmer (23 år gammal nu). Så rent allmänt kan jag grunderna inom förproduktion - slutprodukt och vill inte råka betala för information som man kanske redan har?

• 4 veckor senare...
Postad

hej hej!

jag är sjukt sugen på sydney, men tyvärr verkar inte hemsidan funka. nån som vet om den har ändrats till annan adress eller nåt?

sen har säkert folk redan frågat det, men hur är det med åldern på sfs? räknas man som gammal om man är 26 när man kommer in? känner mej iallafall sjukt gammal när jag läser här, men vore kul att veta. sen kanske det gamla vanliga, får folk jobb efteråt, är det värt pengarna, etc?

superglad om nån vill svara!

• 1 månad senare...
Postad
hej hej!

jag är sjukt sugen på sydney, men tyvärr verkar inte hemsidan funka. nån som vet om den har ändrats till annan adress eller nåt?

sen har säkert folk redan frågat det, men hur är det med åldern på sfs? räknas man som gammal om man är 26 när man kommer in? känner mej iallafall sjukt gammal när jag läser här, men vore kul att veta. sen kanske det gamla vanliga, får folk jobb efteråt, är det värt pengarna, etc?

superglad om nån vill svara!

Åldern ligger runt 20-35, det är väldigt olika. Du är inte gammal om du är 26.

Folk som vill jobba i film och gör bra ifrån sig i skolan har nästan garanterade jobb möjligheter (till skillnad från vissa svenska utbildningar..).

Värt varenda slant i min mening!

Postad
Åldern ligger runt 20-35, det är väldigt olika. Du är inte gammal om du är 26.

Folk som vill jobba i film och gör bra ifrån sig i skolan har nästan garanterade jobb möjligheter (till skillnad från vissa svenska utbildningar..).

Värt varenda slant i min mening!

Jag tänkte precis fråga ang ålder o erferenhet, men i och jag är 26 med så är den ena avklarad:) grejen är följande...26 år, plugga medieprogrammet inriktning rörlig bild 3 år, sedan har jag kandidatexamen inom medieteknik inriktning form och design...höll på mest med film o ae då fast det är ingen filmutbildning i isg...kollat utbildningen tidigare o sett svar på dennna tråden att utbildningen är en inledande om man ska plugga på t.ex.DI...jag söker nu antingen efter en ky eller masterutbildning inom film o tv i sverige, men kollat på nyfa o smc i usa med..frågan är om utbildningen som finns i sfs är bara grundläggande eller om det kan motsvara en master el. En ky?

• 1 månad senare...
Postad

Hur fan går det för folket, är någon där nere just nu? Har någon sökt dit och är antagen?

Är helt dött här nu... Det har ju vart en sån intressan tråd.

Postad

Jag ska söka till denna skola, februari nästa år är tanken, juni iår känns rätt tätt inpå.

Skulle behöva hjälp åt rätt riktning, vart man ska börja.

Pratade med CSN precis på telefon och man kan få ut i lån+bidrag ungefär 140 tusen kr. Räcker ju inte långt eftersom skolavgiften är på 150 tusen :P

Någon som kan knuffa mig lite åt rätt håll ? :D

Postad

Hej göbbs!

Jag har nyss gått min första termin här här och kan inte säga något annat än gött om skolan. Extremt lärorik miljö och är man flitig så har man produktioner upp i öronen o jobba på.

Ang. när man borde börja så som tales sa så är det ingen större skillnad. Jag började i juli vilket jag inte alls ångrar. Innebär att jag får ett 2 och en halv månaders sommarlov mitt i högsommaren. Börjar man i februari får du som sagt 2 veckor mitt i "vintern". Förutom det är det inga skillnader.

Kan tillägga det att om jag inte minns fel fick jag runt 200 000 i lån + bidrag. Det blir endå tight, vissa klarar det andra skaffar jobb eller så får man spara ihop nån liten slant innan man åker.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...