Gå till innehåll

Manus: Rättvist (8 sidor)


_nemo_

Recommended Posts

Titel: Rättvist

Voodooversion: 1

 

En kvarterskrog.

 

Kärleksparet, bartendern och alkoholisten.

 

En vanlig vardag, men vem är den mystiske mannen i svart kostym?

 

Hmmm. Ett gammalt manus. Dammade av det när jag läste om döden här på forumet. Har ett stort problem med det, det var därför jag la det åt sidan. Tycker fortfarande att problemet finns där. Kanske någon av er kan bekräfta? Några goda råd? Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag läste precis igenom den och manuset var bra i sin helhet. Jag håller med dig att det känns som det fattas något. Jag skulle försöka få lite mer drama av något slag. Att inte gör han för tydlig som döden. något mer med karaktärerna i baren också..

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med Tomtebo. En sak som du kan göra är att låta honom vara lite utanför, eller sitta med en kille och varje gång bartendern snackar om någon annan så säger döden "känner honom", fast på ett sånt sätt så att man får uppfattningen om att han bara är dragen liksom, inte misstänker honom på samma sätt. Man ser honom som en kul filur fram tills i slutet. Kanske, men vad vet jag. Annars tycker jag att det är bra skrivet, jag såg det framför mig vilket ju är bra:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstår att du lade manuset åt sidan, även om jag inte vet just vilket problem du åsyftar. Framförallt är det en historia som inte leder någonstans. Några snubbar sitter och snackar, och sedan kommer någon och skjuter dem. Jaha? Okej, en av dem var visst Döden, men eftersom det inte hade någon betydelse för vad som hände innan så är det svårt att se vilken betydelse det har i slutet.

 

I slutändan känner jag mig bara otillfredsställd. Här har jag fått ett gäng karaktärer presenterade för mig, och så går de genast och dör... Som att dansa med en snygg tjej för att sedan tappa bort henne medan man går och köper en öl till.

 

Poängen med historien är förstås att visa att döden kommer till alla (fattiga, rika och nyrika) och på det sättet är rättvis, men det budskapet behöver lindas in en mer engagerande historia om det skall intressera mig.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för era kommentarer.

 

Det är exakt det problemet jag ville ha bekräftat.

 

Den är tom.

 

Men jag kom aldrig på något sätt att fylla den. Det ledde mest bara till ointressant dialog. När jag sen såg den inne i mitt huvud så var den extremt seg och jobbig. Så jag tog bort det mesta av dialogen, men då, som sagt, kändes den tom.

 

Den började som en komedi, sen blev den mer och mer allvarlig. Att döden sätter på sig kåpan och tar lien är det enda egentligen som är kvar från grundidén. Då var det mest tjafs om vem som hade sämst jobb. Bartendern, Gynekologen (Gösta) och döden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du någon gång vill försöka göra något mer av historien så är det första du bör tänka på att hitta en konflikt. Två eller flera viljor måste komma på kollisionskurs. Det går naturligtvis att göra på hur många sätt som helst. Tex kan hela historien utspela sig under ett gisslandrama, eller så kan döden avslöja sin identitet tidigare, vilket får någon att vilja undkomma döden och lyckas lura honom (huruvida han lyckas är en öppen fråga).

 

Du kan förstås också köra komedi hela vägen, men om man gör en komedi med Döden så vill man helst avslöja honom tidigare för att kunna plocka fler poänger. Scenen med Döden är nog det bästa i Monty Pythons "The Meaning of Life".

 

/Jakob - som tydligen skall möta Döden år 2020. Låter lagom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du någon gång vill försöka göra något mer av historien så är det första du bör tänka på att hitta en konflikt. Två eller flera viljor måste komma på kollisionskurs. Det går naturligtvis att göra på hur många sätt som helst. Tex kan hela historien utspela sig under ett gisslandrama, eller så kan döden avslöja sin identitet tidigare, vilket får någon att vilja undkomma döden och lyckas lura honom (huruvida han lyckas är en öppen fråga).

 

Du kan förstås också köra komedi hela vägen, men om man gör en komedi med Döden så vill man helst avslöja honom tidigare för att kunna plocka fler poänger. Scenen med Döden är nog det bästa i Monty Pythons "The Meaning of Life".

 

/Jakob - som tydligen skall möta Döden år 2020. Låter lagom.

 

Helt klart bra tips där.

 

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...