Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Är ett troget fan av den populära tv-serien 24. En grej som är väldigt speciellt med serien är just de korta klippen och den ständigt rörande kameran. Hursomhelst så har jag tänkt på "klipputforminingen" de senaste avsnitten jag sett och kan nu i efterhand konstatera att de bryter mot 180 graders-regeln praktiskt taget hela tiden, men de lyckas ändå få det att se bra ut - klippen ser osynliga ut, tittaren blir inte förvirrad etc. Hur gör de det..?

Postad

Det går att bryta mot 180-gradersregeln, det görs hela tiden i Ang Lees Hulk också (och i mellansekvenserna i tv-spelet Knights of the Old Republic fast av andra anledningar).

Sen att få det att ändå se snyggt ut är ju en annan sak.

Postad

Okej, jo jag känner också till att man bryter mot regeln vid t ex actionfulla scener eller för att förvirra tittaren. Jag vet inte hur det är i alla filmer/serier ni nämner, eftersom jag inte har sett dem, men i 24 bryter de mot den även vid exempelvis "lugna" dialoger och scener som inte är actionfyllda.

Postad

Personligen hatar jag när det är handkamera med en-sekundersklipp, när det bara är typ två personer som samtalar om nåt gammalt rättsfall eller nåt. Känns mest som försök att vara "hipp" eller "spännande". Nä, lugna ner er. Tycker jag.

• 2 veckor senare...
Postad

180-graders "regeln" ar mer en rekommendation an en "regel". Den ar ju bara till for att minska eventuell forvirring for publiken. Men det finns manga ganger man kan flytta pa kameran etc. hur som helst och publiken kommer anda inte ha nagot problem med att veta vad som ar ratt eller fel.

Postad

Ett annat klassiskt exempel är en bil-scen... där kan folk rikta ögon och kamera hur som helst men man vet automatiskt alltid var i bilen dom befinner sig.

Jag gillar 24 för att det är old-school action-hero historier. Chow Yun är gud med dubbla pistoler, Macguyver var gudalik med en Shweizisk armékniv, Jack Bauer är gud med sin "army in a bag" (sin alltiallo-väska:p). Den rappa klippningen från dubbla dussinet kameror ger en väldigt dokumentär känsla. Ungefär, "Nu måste vi filma den här timmens avsnitt under en dag, och få med alla vinklar på en tagning". Eller, "nu har vi hittat 25 timmar med film från den här händelsen och måste klippa ihop en vettig historia från detta"

Men det är ju som sagts tidigare. Det funkar framför allt för att dom FÖRST lärt sig reglerna, SEDAN kastat dom till amazonas pirayor... extremt långa klipp är ju på samma vis. Klippningar är ju delvis till för att slippa transportsträckor. När man låter klippet gå så måste något hända för att uppmärksamheten ska finnas kvar, alternativt att bilden i sig är värd att titta på i flera minuter. Båda två är avvikelser från normen, jag själv föredrar ju långa klipp.

och som alltid: handlingen dikterar ju klippningen. 24 är stressigt klippt för att det ändå är bara 1 timme i taget man får se i realtid och när det handskas som en långfilm så känns det i publiken att det är fruktansvärt bråttom. Bara ett förhör kan ju pågå ett par tre timmar. Jack Bauer skyndar då på det hela genom att kliva in och skjuta den "misstänkte" i knäskålen och påpeka att om personen inte börjar ge honom det han vill ha så skjuter han den andra. Tempot dör inte, publiken får ett "jack bauer"-moment ("doing whatever it takes") och alla är nöjda... utom moraltanterna förståss;). Vad som kunde ha tagit veckor med advokater och annat legalt babbel gick på en halv minut med Patriot act.

Sedan bör det ju framhållas att det är ett koncept dom byggt upp och ständigt hållit kvar. Innan 24 var det extremt sällan någon höll på med picture in picture, nu skulle ens det minsta försök bli en "24-rippoff". Tänk om Ang Lee hade släppt Hulken efter 24 blev en hit...

En annan sak jag älskar med serien är att den inte bara kastat 180-regeln ut genom fönstret... INGET är heligt... Huvudpersoner nära hjälten KAN dö, bara som ett exempel.

Enda regeln jag känner att dom inte brutit förutom det att jack bauer måste klara sig igenom "to fight another day" är att barn inte dör i bild.

men nu gled jag som vanligt från ämnet...

För andra exempel på filmer som gillar handkamera och gritty klippning finns ju både The French Connection och svenska Mannen På Taket (Widerberg var helt öppen om att han ville göra en svensk French Connection;))... För realtids-film finns ju High Noon. bara som tips.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...