Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har en fråga som någon här inne kanske kan svara på?

Jag skulle vilja spela in 2-4 vinklar sammtidigt till en st enhet. Finns det någon enhet som klarar av detta ? Annars måste jag har 4 st dv kameror för varje vinkel. Sen är det brist om plats med så alltting ska vara så litet som möjligt om det går.

Nån som har en ide?

Postad

Vad menar du med enhet? Och hur menar du att du ska kunna filma ur flera vinklar samtidigt utan att använda flera kameror?

Ska du filma något som händer, eller är det en scen som går att ta om?

Postad

Vill sätta in 3 cambike kameror (lins) i en bil och koppla dom till en inspelningenhet. Dvs inte 3 st kameror till varje lins. Den där enhet undrar jag om det finns nån variant av. För larm använder ju sig av flera vinklar fast då går det ju till en data. Borde ju finnas lite mindre grejer tycker jag :-) Men kan ha fel ...

bättre förklaring kanske :-) å någon som har nån ide ?

Postad

Jag vet inte om det finns någon enhet som kan spela in signaler från tre videokameror samtidigt. Antagligen skulle det vara billigare och enklare att använda tre bandare.

Postad

Jo, nog fattar jag att det är en bildmixer det är frågan om. Men hur ska man kunna mixa bilder om man inte har fler än en kamera?

Enklast måste ju vara att faktiskt spela in med flera kameror samtidigt och sedan länka samman alltihop vid redigeringen. För det är väl ändå inte direktsändning det är frågan om?

Postad
Okey du kan ha 3 kameror och en dator med 3 st FireWire kort/ kontakter och sedan koppla ihop dem. Men är de värt de? En dator och massa sladdar extra?

Då måste du ha en programvara som kan spela in tre källor samtidigt. Vet ej om det finns ngn. Har man ett Canopus-kort kunde man, åtminstone tidigare, köra deras programvara som faktiskt kunde spela in tre dv-källor samtidigt. Mao ett Canopus-kort och två firefirekort - dvs ett kort per kamera.

/Max

Postad

Ska det direktsändas eller inte? Om det inte ska direktsändas och mixas för en utström så tycker jag att det enklaste sättet måste vara att ha 3 kameror uppsatta i olika vinklar så kamerorna inte syns i någon bild. Där efter ta in alla sekvenser på olika tidslinjer i redigeringsprogrammet och sen bara klippa bort det som inte ska vara med. Jag kan inte se vad det är du vinner på att filma alla tre till "en enhet" det blir ju ändå tre signaler och du behöver ju ändå tre kameror för att få bild. OM det nu inte är så att du ska direktsända på något sätt, då kan du bortse från mitt inlägg.

Postad

Var alldeles för snabb i att skriva :-) Skrev först tänkte sen :-)

Vill sätta in 3 cambike kameror (lins) i en bil och koppla dom till en inspelningenhet. Dvs inte 3 st kameror till varje lins. Den där enhet undrar jag om det finns nån variant av. För larm använder ju sig av flera vinklar fast då går det ju till en data. Borde ju finnas lite mindre grejer tycker jag :-) Men kan ha fel ...

Postad
Var alldeles för snabb i att skriva :-) Skrev först tänkte sen :-)

Du skulle kunna förklara bättre genom att berätta varför du vill göra på detta sätt. Varför vill du inte ha tre inspelningsenheter?

Postad
Du skulle kunna förklara bättre genom att berätta varför du vill göra på detta sätt. Varför vill du inte ha tre inspelningsenheter?

Allt för att komma ner i vikt och storlek på allt som ska in. Då jag fundera över om det fanns någon forma av ersättare till alla tre kameror som kan bli en st enhet.

Sen så ska det vara så enkelt som möjligt att att få av och på allting. Då föraren ska kunna slå av allting. Utan att behöva ta upp alla kameor slå av en efter en och slå på en efter en.

Kort och gott så ska allting bli så litet som möjligt och så lätt som möjligt. och framför allt enkelt att sköta med, då jag inte finns med jämt runt bilen.

Postad

Jag fattar det som att du vill ha 3 kameror men kamerorna har ingen inspelningshenhet, utan de bara leverar video via en BNC/RCA -kabel motsv? för det finns väl ingen DV utgång på sådana kameror (osäker)

..

hm funkar det inte med t.ex. webcams som kör med USB och sen VLC som inspelningsmjukvara. Kan man inte köra VLC med 3 instanser?.. bara spånar lite.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...