Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har precis installerat Premiere 7 efter att ha kört 6.5, men hur lägger man in en övergång? Vill tex lägga in en Cross Dissolve mellan två klipp, så jag lägger klipp 1 i spår 1 och klipp 2 i spår 2, sedan så drar jag ner Cross Dissolve till vad? Finns ju inget Transitions spår. Lägger jag Cross Dissolve i tex spår 2 så kan jag inte bestämma längden på Crossen.

Hjälp, känns ju skitdumt att inte hitta så man kan göra en sådan enkel grej som en Video Transition

premiere.jpg

Postad

Du måste lägga dem i samma kanal. 6.5an hade video 1 uppdelade i två spår tror inte 7an har det, iaf inte efter de instälningar jag kör på. Sen får du redigare övergången på ett annat sätt som du kommer märka.

Postad

Men vart lägger jag cross Dissolven? i spår 2 då eller skall den också ligga i spår 1 som dom båda klippen?

Och hur gör man då om man vill tex köra klipp 1 och klipp 2 samtidigt där klipp 2 har en lägre opacity?

Postad

Effekten lägger du där klippen går ihop på videospåret.

Vill man köra ett klipp med lägre opacity över ett annat klipp så lägger man det på videospåret ovanför.

Postad

Det går inte, om du tittar på bilden som jag har bifogat i det här inlägget så har jag laggt in en Cross Dissolve mellan klippen, men det går inte att dra ut effekten eftersom den inte syns, dock så fungerar effekten så jag vet att den finns där.

premiere1.jpg

Postad

Öh, med tanke på tidslinjens upplösning så skulle det inte vara möjligt att se en transition som bara är en knapp sekund lång. Ser du den inte om du zoomar in?

/Jakob

Postad

Testa att dra in den högra änden av den gråa "pinnen" ovanför tidsmarkeringarna på timeline. Då förstorar du timeline och du kan se bättre.

Jag tycker att bästa sättet att redigera en övergång är arr klicka på den (så den är markerad) och sedan klicka på "Effects Controls" som du har i ditt "Monitor" fönster. Där kan du redigera längden lättare plus allt annat som handlar om övergången.

Postad

Okey, nu skäms jag, självklart så har jag inte förstorat tidslinjen 8-), har inte ens tänkt på det hehe, var så innsatt i 6.5:an. Skall testa det när jag kommer hem från jobbet.

Tackar för tipsen!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...