Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jaha... Det är så att jag tänkt köpa mig en kamera då. Det finns många trådar om detta och jag har en del ideér på kameror men tänkte att det skadar ju inte att fråga för att få lite direkta tips.

Jag är duktig på att jobba med film (skriva och filma), men är kass på själva tekniken :P Jag är helt vilse i kameradjungeln som finns där ute. Så nu skulle jag vilja ha lite hjälp.

Jag filmar allt. Både spel/ kortfilmer och extremsportfilmer. Nu under sommaren blir det nog mycket MTB och skateboard, men hoppas kunna få göra film efter manus också (enda hindret är kompisarna som är helt utan skådespelarmotivation).

Men hur som helst. Jag skulle helst vilja ha en kamera med 3CCD iallfall. Och jag vill gärna kunna montera Fisheye lins på den. Men det kanske går på alla kameror? Dessutom skulle jag uppskatta om det även finns hantag på ovansida, som är perfekt för skatefilm. Vet ni om det finns billiga kameror med det eller måste man fixa det själv med silvertejp? :P

Detta är väl i princip de enda kraven jag har på kameran, plus att den inte ska överstiga ca. 6000 kr. Priset får gärna ligga så långt under som möjligt. Jag har nämligen inte skaffat jobb över sommaren och vill gärna ha pengar kvar att hitta på andra roliga saker för.

Posted

Jag har hört ryktas om att Sony är bra för att de kör med Carl Zeiss optik i sina kameror och inte gör som de flesta andra märken och kör egenproducerad optik.

Det kanske inte spelar någon roll för en amatör. Syns det skillnad?

Posted

Billigt och bra är sällan sängkamrater, men skapligt är enchip Sony Semesterkamera, tycker jag. Har automatisk stabilisering, easy mode, ogrynigt svagljuskänslighet och DV-band-format. Så lätt att köra att till och med min fru filmar obehindrat utan att bry sig om mer än rec-knappen. Och ändå blir det inte dåligt (med semesterfilmstandard räknat) Pris bra under 4000. En del så billigt att de kostar typ 2700 spänn men då saknas mic-in och dv-in. Men å andra sidan är den inbygda micken inte så dålig man kan tro.

Posted
Jag har hört ryktas om att Sony är bra för att de kör med Carl Zeiss optik i sina kameror och inte gör som de flesta andra märken och kör egenproducerad optik.

Det kanske inte spelar någon roll för en amatör. Syns det skillnad?

Ju bättre optik desto bättre bild, åt andra sidan är det onödigt att ha carl zeiss optik om kameran bildcensor har dålig upplösning. Det finns som sagt alltid flera faktorer som skapar en bra bild, inte bara optik.

Posted

Det är ju lite konstigt att det inte finns billiga kameror med ett litet handtag. Är det så svårt att fixa? Är det kanske handtaget som gör att kameran inte kostar 5000 utan 20 000. Då får man hoppas att handtaget håller bra kvalitet om det kostar 15 papp, hehe :P

Nä, då. Men en sån där Panasonic (nån modell) ser ju intressant ut. Efter vad jag läst här på forumet så kommer den ofta upp som tips, så det måste ju betyda att den är bra. (såvida det inte är en konspiration på G. Ni kanske alla är anställda av Panasonic för att spamma forumet om just den kameran... hmmm.... ;P

Posted

Det ska vara handtag på en liten kamera därför att handtag är coolt. Det behöver inte fylla nån egentlig funktion :P

Jag är en ytlig kille, att det ser rätt ut är viktigast! hehehe.. ;)

Nä men handtag är ju inte så viktigt. Det är bara det att kameran ser dyrare ut om den är stor och har handtag.

En liten kamera som man stoppar i fickan känns "amatör" en stor tung som kräver lite arbete att få med sig känns proffsigt, så är det! Punkt slut.

Äh, jag satsar på Panasonic.. vet inte vilken av dem än. Men en sådan blir det.

Posted

Seriöst alltså. Jag har allvarligt funderat på att tälja till en kameraattrapp att lägga på axeln och skruva fast min semesterkamera på den. Idén fick jag när jag bar in bräder vid den eviga husrenoveringen. Vad jag hoppas uppnå med denna konstruktion är en stabilare kamera utan att att för den skull ha en stabilizerare. Jag hoppas få nått så som gamla videokameror funkade.

Posted

Jag satt just och kollade mellan olika Panasonic kameror för att försöka hitta någon med mic- ingång. Då upptäckte jag att det tydligen inte fanns någon Mic-In på NV- GS320. Men däremot på NV-GS230.

230 är billigare, har mic ingång, men har aningens sämre bildupplösning tydligen.

320 är dyrare, har bättre upplösning, men däremot inten Mic- ingång. (inte efter vad jag lyckats få fram av beskrivningarna i alla fall)

Jag vill ju kunna ha en extern mic inkopplad (utifall att jag behöver en, just nu har jag ingen) så det lutar åt 230 isåfall, den är dessutom lite snällare mot plånboken.

Borde jag köpa 230 eller 320? finns Mic ingång på 320 eller inte? ;S

Posted
Seriöst alltså. Jag har allvarligt funderat på att tälja till en kameraattrapp att lägga på axeln och skruva fast min semesterkamera på den. Idén fick jag när jag bar in bräder vid den eviga husrenoveringen. Vad jag hoppas uppnå med denna konstruktion är en stabilare kamera utan att att för den skull ha en stabilizerare. Jag hoppas få nått så som gamla videokameror funkade.

Underbar idé

Posted
Borde jag köpa 230 eller 320? finns Mic ingång på 320 eller inte? ;S

Nej, det finns ingen micingång eller hörlursuttag på GS320, vilket det gör på 230. Och skillnaden på bildkvaliten borde vara högst marginell.

Posted

mhm... tack för alla svar! Men jag har ännu en fråga (ska köpa NV GS 230 eftersom jag vill ha mic-ingång).

Går det att fästa extra linser och effektfilter och såna saker på en så billig kamera som 230:an? Jag vill gärna kunna experimentera lite med filter, vidvinkeloptik och liknande. Jag har kollat runt lite på optik och filter, men det verkar som att viss optik bara fungerar på en viss kamera.

Funkar det? Eller är 230 inte förberedd för sånt?

Posted
mhm... tack för alla svar! Men jag har ännu en fråga (ska köpa NV GS 230 eftersom jag vill ha mic-ingång).

Går det att fästa extra linser och effektfilter och såna saker på en så billig kamera som 230:an? Jag vill gärna kunna experimentera lite med filter, vidvinkeloptik och liknande. Jag har kollat runt lite på optik och filter, men det verkar som att viss optik bara fungerar på en viss kamera.

nähä? Ingen som vet? synd :s

Posted

Hejsan!

Posted

Jag skulle bli förvånad om kameran saknar filtergänga, så alla tillbehör med rätt filterdiameter bör du kunna skruva på. Är filterdiametern fel kan man lösa det med step-ringar. Läs de tekniska specifikationerna för mått.

/Jakob

Posted
mmmkey, thats how it works. danke!

Tja! sorry för det förra inlägget blev lite konstigt!

Jag funderade på att sälja min Panasonic NV GS 140, eftersom jag använder den alldeles för sällan (pga att jag har använt skolans semi pro kameror istället)

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GS140

Om du är intresserad så ingår (förutom standard utrustning som batteri, adapter etc.)

stativ+stativväska+kameraväska + extern stereo mic+sd kort i köpet, kvitto finnes, kameran är inköpt från netonnet.se

Jag kan tänka mig ~4000:- för hela kitet.

Allting finns i Helsingborg.

of_studio@hotmail.com

Posted
Tja! sorry för det förra inlägget blev lite konstigt!

Jag funderade på att sälja min Panasonic NV GS 140, eftersom jag använder den alldeles för sällan (pga att jag har använt skolans semi pro kameror istället)

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GS140

Om du är intresserad så ingår (förutom standard utrustning som batteri, adapter etc.)

stativ+stativväska+kameraväska + extern stereo mic+sd kort i köpet, kvitto finnes, kameran är inköpt från netonnet.se

Jag kan tänka mig ~4000:- för hela kitet.

Allting finns i Helsingborg.

of_studio@hotmail.com

Om det är möjligt att "dela på ditt paket" skulle jag kunna vara intresserad av din externa mic.

Kontakta isåfall mig för mer info om den. (namn, pris och om den är bra mm)

Mvh

Joel.N

joel@proffex.se