jepser Postad 18 maj 2007 Postad 18 maj 2007 För någon vecka sedan såg jag en fotbollsmatch på tv 4. När andra halvleken böjade så syndes hela tv 4 röda marke med en fyra i mitten, över hela mittcirkeln. Det borde ju vara bild i bild. Sen när kameran rör sig, dit bollen går så sitter fortfarande tv4 market fast i mitt cirkeln, igentligen borde det ju följa med när man rör kameran, det är ju till och med direkt sendning, så de hade ju inte hunit animera market så att det är i mittcirkeln hela tiden, så hur har man gjort? Hoppas ni fattar, säg till annars... // jesper 0 Citera
Max_H Postad 18 maj 2007 Postad 18 maj 2007 Utan att veta vad dom har för teknik på 4:an så finns det speciella "Realtids Motion Tracking system" för detta. Har använts i USA för amerikansk fotboll i flera år (säker för att, om möjligt, göra världens tråkigaste sport mer intressant ;) ). Görs bla av Pinnacle (som gör betydligt dyrare prylar än Studio-programmet...) /Max 0 Citera
jepser Postad 18 maj 2007 Författare Postad 18 maj 2007 Okej tack. Detta borde väl gå att göra med after effects, eller? Jag tänkte göra en bit av en arena, och sen använda många bild i bild så att det blir en hel arena av små bitar, och sen röra kameran fast att läcktaren sittar fast på samma ställe... Hur gör man det i adobe programen? 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 18 maj 2007 Postad 18 maj 2007 Det där har jag också funderat på. Något jag sett i friidrotts-vm också tror jag. Då har de satt up längdmarkeringar på längdhoppsgroparna. Det konstiga är att jag aldrig ser att grafiken överlappar den tävlande när hon/han landar i gropen, inte heller på fotbollsmatcher o dyl. där man sett detta. 0 Citera
jepser Postad 18 maj 2007 Författare Postad 18 maj 2007 Precis, man undrar verkligen hur de gör;) Någon som vet? 0 Citera
Gäst bollyn Postad 22 maj 2007 Postad 22 maj 2007 I after effects finns en effekt jag vet inte vad den heter men det är två fyrkantiga rutor som är som förstorings glas som man ser närmare på bilden med, som sedan känner av när den saken som är i fyrkanden flyttas så att man sedan kan lägga en bild över filmem men denna effekt på, så att bilden ligger stilla i bilden även om man rör kameran, alltså om jag klipper in en bild som jag lägger över ett bord som är i filmen och med dena effekt så ligger bilden på bordet även om man rör kameran, så kanke dom gör fast med ett annat program fast då advänder dom effekten på bilden derekt. Har en länk hur man kör det i after effects http://videocopilot.net/videotutorials/blood/ Om det inte går att få upp sidan så gå in på den här sidan gå ner till den film som heter 24. Blood Splattering on a Tree! NEW! http://videocopilot.net/tutorials.html 0 Citera
simonrahnster Postad 22 maj 2007 Postad 22 maj 2007 Massa text Kallas för övrigt Motion tracking. Just det som lilla farbrorn skriver har jag också funderat på. Ta till exempel en fotbollsmatch, man ser mittcirkeln och bilden är helt utzoomad. På vardera sida om mittcirkeln ser man dom 2 lagens klubbflaggor och ev poängställning. Spelarna springer "ovan" flaggorna och hamnar inte under, så att säga. 0 Citera
Max_H Postad 22 maj 2007 Postad 22 maj 2007 Här finns mer att läsa om principen: http://en.wikipedia.org/wiki/1st_&_Ten_(graphics_system) /Max 0 Citera
Stefan_holst Postad 22 maj 2007 Postad 22 maj 2007 Spelarna springer "ovan" flaggorna och hamnar inte under, så att säga. Om jag är rätt informerad funkar det så här.... Spelarna eller längdhopparna inte har samma pixelutseende som gräset eller sanden i hoppgropen. därför skapas en transparent masköppning när något rör sig framför. Därgenom kommer illusionen att de springer eller hoppar över grafiken. Redigering: Max du han först igen!! 0 Citera
jepser Postad 22 maj 2007 Författare Postad 22 maj 2007 Kallas för övrigt Motion tracking. Just det som lilla farbrorn skriver har jag också funderat på. Ta till exempel en fotbollsmatch, man ser mittcirkeln och bilden är helt utzoomad. På vardera sida om mittcirkeln ser man dom 2 lagens klubbflaggor och ev poängställning. Spelarna springer "ovan" flaggorna och hamnar inte under, så att säga. Japp, det är ju en princip som jag också menar, men sen också att när man flyttar kameran så sitter klubbflaggorna kvar på sammaställe som om de satt där på riktigt... Det är det som jag inte riktigt fattar hur det går till, jag ska testa det som bollyn sa, sen återkommer jag;) // jesper 0 Citera
jepser Postad 22 maj 2007 Författare Postad 22 maj 2007 Den tutorialsen hade jag faktist sett innan, men inte noga, tack så mycket bollyn;) Ska bara testa det och se om det funkar sen också;) 0 Citera
megawatti Postad 24 maj 2007 Postad 24 maj 2007 Tittat på Svt simmning? Råkat slå på de, då trackar de över en bild vid starten, en flagga för vaje land, i vattnet alltså. Rikigt coolt. 0 Citera
Fagerhultarn Postad 25 maj 2007 Postad 25 maj 2007 Om man ändå är igång med sportsändningar med tillagd bild. Hur många såg hockey Vm sändningarna? Efter varje period dök otroligt fula 3d animationer med flygande seppelinare med viasat logga på. Har inte viasat så stor budget så de kan göra bra 3d? I mitt tycke så hade det varit bättre utan 3d. Men de var nog säkert ett krav från Ryssland att ett ryskt bolag skulle göra en "grym" reklam för Viasat eller något i den stilen. 0 Citera
Kranen Postad 30 november 2007 Postad 30 november 2007 Jag vet att SVT använder sig av AKI Virtual Easy. http://www.hego.se/products.asp?id=8 0 Citera
megawatti Postad 30 november 2007 Postad 30 november 2007 Precis, man undrar verkligen hur de gör;) Någon som vet? Nja vet inte men har en gissning. Troligtvis så är stativet radiostyrt. Alltså med motorer som flyttar kameran. Och varför då inte slänga in en dator som läser up dessa singaler på en gång? Ifall du börjar på punkt 0,0 Så säger vi att du flyttar upp lite då blir de 1,0 och sen lite till vänster, 0,-1 Osv osv osv Ja du förstår. Det är min teori iaf. 0 Citera
Kranen Postad 1 december 2007 Postad 1 december 2007 Nja vet inte men har en gissning. Troligtvis så är stativet radiostyrt. Alltså med motorer som flyttar kameran. Och varför då inte slänga in en dator som läser up dessa singaler på en gång? Ifall du börjar på punkt 0,0 Så säger vi att du flyttar upp lite då blir de 1,0 och sen lite till vänster, 0,-1 Osv osv osv Ja du förstår. Det är min teori iaf. De använder inte radiostyrda kameror som med en dators hjälp räknar ut trackingdata. På http://www.hego.se/products.asp?id=8 står det följande; "AKI Virtual Easy is a powerful, yet easy-to-use, system for virtual graphics. It is totally based on image processing, working completely without camera sensors and special camera head." 0 Citera
megawatti Postad 1 december 2007 Postad 1 december 2007 åfan häftigt! =) Men texten säger ju också att min Teori finns. 0 Citera
liljus Postad 4 december 2007 Postad 4 december 2007 Jag har alltid trott att man angav vissa punkter i ett program, tex mittcirkeln på planen, sen trackas det automatiskt, och sen anger man gräsfärgen som en slags key-färg, så att de som springer ovanpå gräset fortfarande syns.... hmm fast hur går det om ett lag har gröna kläder? skulle se lite skumt ut ja.. :) 0 Citera
Kranen Postad 17 december 2007 Postad 17 december 2007 Jag har alltid trott att man angav vissa punkter i ett program, tex mittcirkeln på planen, sen trackas det automatiskt, och sen anger man gräsfärgen som en slags key-färg, så att de som springer ovanpå gräset fortfarande syns.... hmm fast hur går det om ett lag har gröna kläder? skulle se lite skumt ut ja.. :) Programmet väljer själv ut ett flertal punkter och trackar dessa automatiskt. Vet inte hur det går med gröna tröjor, men jäkligt snyggt är det iaf! Samuel 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.