Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har en känsla att nästan all dagens popmusik lika gärna kunde ha kommit för tio år sedan (det är väl bara pojkbanden som mer eller mindre försvunnit från popscenen). Popmusiken har i stort inte utvecklats just alls. Då och nu flyter ihop.

Är det typ samma som med bilarnas formmässiga likriktning? På grund av aerodynamikens lagar stöps alla bilar mer eller mindre i samma form. Nuförtiden är det i stort bara frontenblemet som skiljer en Nissan och en Volvo åt - förut var det hela bilens design.

Har popmusiken allmänt hittat formeln för framgång? Hur länge torde denna stagnation pågå?

Inget stort problem det här, men intressant, tycker jag.

Postad

Min barn blir helt bindgalna när jag rotar fram mina gamla 40 centimeters gummiskivor med samma musik som de lyssnar på, men med moderna artister. De vill inte att dessa pinsamma fornlämningar skall komma fram från sedimenten på vinden. Och inte går de att spela i datorn ens en gång.

Postad
Vilken del av popmusiken? För tio år sen var Oasis, E-Type och Aqua ganska stora.

Det var inte alltid bättre förr :e

Precis.

Men rent soundmässigt tror jag nog att Aqua skulle låta up-to-date, och slå stort, om de dök upp 2007. Och Madonnas Ray of Light hade nog varit fräsch och hip om den släppts idag. Men den är elva år gammal, så därför är den gammal och ute.

Men om hon släppt True Blue i år hade vi skrattat oss fördärvade...

Nu hörs inte om låtar är tio år, bara att de är "ute".

Förstår ni hur jag tänker? Gangstarap 1997 (Tupac). Gangstarap 2007 (50 cent).

Postad

Jag skulle vilja påstå att allt va bättre på nittitalet inom musik. Dagens musik låter skit. Tupac äger 50 cent från andra sidan graven

Edit: jag fattar fortfarande inte va EMO är. låter precis som vilken pop-rock som helst

Postad

Okej, popmusiken är större än så. Men nämda akter, och andra, känns svårdaterade (1996? 2007?) om man ser rent musikaliskt på det. Däremot är det sällan någon tvekan mellan 1987 och 1997.

Grungen dog (som populärmusik) redan typ 1993.

Vilken glamrock syftar du på?

Självklart finns det mer obskyra element i popmusiken, men i stort känner jag en stagnation senaste tio åren. Inte mycket utveckling.

Postad

Nej, det är inget att bry sig om, inget problem, inget att försöka motverka. Jag tycker bara det är lite intressant.

En liten betraktelse över nutidens kommersiella musik. Rix FM och Mix Megapol rullar ofta på arbetsplatsen, och det är inte utan att tankarna vandrar ibland när man egentligen borde koncentrera sig på arbetet...

Men skitsamma.

Postad

Nä, jag kan inte läsa sånna här diskussioner utan att tänka på min favoritpsykopat och hans raljerande om popmusik (för honom var det ju slutet på 80talet)...

Ok, han snackar inte om att musiken tycks stå still. Men hela grejen att snacka om popmusik sätter mina tankar i rikting mot den filmen... sorry...

Jag själv har ju också funderat av och till på just musikens utveckling, men jag tror att vi helt enkelt är för nära inpå för att höra skillnad på nu och 10 år bakåt. Åtminstånde jag. För mycket av 80tals-popen spillde över en bra bit in på nittiotalet också, så jag är inte förvånad att detsamma tycks hända nu.

Men jag förstår analogin med bilar, som jag också tänkt på i samma banor som Marv, "Modern cars, they all look like electric shavers!". Och alla bilar som bygger på just effektivitet måste hålla sig inom aerodynamikens ramar och fram tills dess att någon kommer på något som är viktigare så kommer det ju att fortsätta tills bilarna ser ut som vattendroppar på hjul. Detta spiller ju också över i musiken, början av nittonhundratalet dök det up regelrätta trumset. runt femtio (kan ej årtal så bra i musikhistorian) kom elgitarren, alla nya band körde elgitarr, 80, synth och synthtrummor, exakt vad skillnaden grundade sig på till 90talet vet jag inte... kanske bara var modet... men det jag vill komma fram till är att det enda som behövs kanske är ett nytt och revolutionerande musikinstrument. Men vad? "allt är ju redan uppfunnet redan"...

och förresten, halberstam, är det där en regnjacka?

Postad
Jag själv har ju också funderat av och till på just musikens utveckling, men jag tror att vi helt enkelt är för nära inpå för att höra skillnad på nu och 10 år bakåt. Åtminstånde jag. För mycket av 80tals-popen spillde över en bra bit in på nittiotalet också, så jag är inte förvånad att detsamma tycks hända nu.

Jag kan ärligt talat inte komma ihåg mycket som var inne 1987, som också var inne 1997 - rent musikmässigt. Inte artistmässigt.

(Ja, "1997" är lite av ett år som jag retrospektivt ser som året då en betydande del av popen cementerades. Fråga mig inte varför. Det bara känns så)

... ser ut som vattendroppar på hjul. Detta spiller ju också över i musiken, början av nittonhundratalet dök det up regelrätta trumset. runt femtio (kan ej årtal så bra i musikhistorian) kom elgitarren, alla nya band körde elgitarr, 80, synth och synthtrummor, exakt vad skillnaden grundade sig på till 90talet vet jag inte... kanske bara var modet... men det jag vill komma fram till är att det enda som behövs kanske är ett nytt och revolutionerande musikinstrument. Men vad? "allt är ju redan uppfunnet redan"...

Jag tror nog också att popmusikens oförmåga till utveckling ligger i de musikaliska vektygen. Alla känner till allt, och alla kan hantera allt.

It's Hip To Be Square! ;)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...