Markus Dykfilm Posted May 9, 2007 Posted May 9, 2007 The Baltic Sea - Fragile and Unique Det här är en naturfilm om Östersjöns unika miljö. Filmen tar upp olika arter som lever i Östersjön samt deras unika, men hotade livsmiljö. Filmen har en Engelsk speaker då filmens första syfte var att visa vad jag jobbade med inför min resa till Australien. http://nordproduktion.se/?page=film&movie=The%20Baltic%20Sea Filmens längd: 6,47 min Filmens format: Flash (YouTube) Filmens Storlek: 65 mb http://img263.imageshack.us/img263/5088/gaddakt4.jpg http://img294.imageshack.us/img294/9060/skargardww8.jpg http://img120.imageshack.us/img120/2599/havsnaldp1.jpg Filmen är till största del filmad med Canon XL2 och redigerad i Premiere Pro 1,5. 0 Quote
fredrik_kind Posted May 9, 2007 Posted May 9, 2007 Fina bilder, men speakern var ju förjävlig, man hörde inte vad han sa. Annars var allt riktigt bra. 0 Quote
Markus Dykfilm Posted May 9, 2007 Author Posted May 9, 2007 Fina bilder, men speakern var ju förjävlig, man hörde inte vad han sa. Annars var allt riktigt bra. Vad synd att speaker inte lät bra för dig. Det har fungerat för mig när jag testa. är allt ljud dåligt eller? 0 Quote
megawatti Posted May 9, 2007 Posted May 9, 2007 Han har sin egna lilla svensk-engelska dialäkt, Låter som på finlands eller gotlandsfäjan. Snyggt foto! du ser ut att kunna de där :) 0 Quote
Markus Dykfilm Posted May 10, 2007 Author Posted May 10, 2007 Han har sin egna lilla svensk-engelska dialäkt, Låter som på finlands eller gotlandsfäjan. Snyggt foto! du ser ut att kunna de där :) Tack.... var det något specielt du gillade eller nådot som du tycker inte funkade. Jag tar gärna emot kretik. 0 Quote
Tomtebo Posted May 10, 2007 Posted May 10, 2007 Tyckte om filmen! jättebra fotat. Jag förstår varför endel kanske störde sig på speakern. Man är ju inte direkt van att höra speakern bryta lite på svenska, eller ja, ha dialekten. Jag tyckte dock att det gick bra. Dock behövdes nog hans röst höjas lite ibland. Bra jobbat annars! 0 Quote
gorse Posted May 10, 2007 Posted May 10, 2007 Nu vet jag inte ett skit om ljudläggning eller att tala in texter men jag har grunnat på problemet. Mina inspelningar låter likadant. Jag har haft mycket ångest just med att läsa in texter. Jag börjar tro att man skall läsa in mening för mening som separata tagningar om och om igen tills de "sitter". Och sen tror jag man skall "sjunga upp sig" i förväg. Jag har inga problem med accenten. Snarare tycker jag allt att accent blir ett stildrag och eftersom det handlar om östersjön kan accenten få bli även tydligare. Men, speakern sväljer bitar av orden eller så får rösten ingen ton då och då och det gör det lite svårt att hänga med. "Speak up" skulle kunna vara ett råd. Eller prata ur skägget på svenska. Ljudnivån blir lite ogämn. Kanske är det effekten av att sitta ensam med en mick så rösten blir lite "blyg", vad vet jag? När jag experimenterat så tyckte jag att det lät mindre dåligt när jag i audacity använde effekten "Kompressor". Filmen i övrigt tycker är grym, hade den gått på teve eller som nått inslag på stolsryggen framför mig när jag flyger hade filmen absolut passerat utan anmärkning. 0 Quote
Markus Dykfilm Posted May 10, 2007 Author Posted May 10, 2007 Nu vet jag inte ett skit om ljudläggning eller att tala in texter men jag har grunnat på problemet. Mina inspelningar låter likadant. Jag har haft mycket ångest just med att läsa in texter. Jag börjar tro att man skall läsa in mening för mening som separata tagningar om och om igen tills de "sitter". Och sen tror jag man skall "sjunga upp sig" i förväg. Jag har inga problem med accenten. Snarare tycker jag allt att accent blir ett stildrag och eftersom det handlar om östersjön kan accenten få bli även tydligare. Men, speakern sväljer bitar av orden eller så får rösten ingen ton då och då och det gör det lite svårt att hänga med. "Speak up" skulle kunna vara ett råd. Eller prata ur skägget på svenska. Ljudnivån blir lite ogämn. Kanske är det effekten av att sitta ensam med en mick så rösten blir lite "blyg", vad vet jag? När jag experimenterat så tyckte jag att det lät mindre dåligt när jag i audacity använde effekten "Kompressor". Filmen i övrigt tycker är grym, hade den gått på teve eller som nått inslag på stolsryggen framför mig när jag flyger hade filmen absolut passerat utan anmärkning. Tack för era svar. När det kommer till speakerinspelning så är jag Väldigt novis. Igentligen när det kommer till ljud över huvud taget. Det är jag som spelade in och pratar på speakern. När jag spelade in så tror jag det blev 10 tagningar. Jag skulle från början spela in i en studio men de av bokade på morgonen, så det fick bli i sovrummet med täcken på väggarna. Det är inte lätt att stå där själv och uppfatta om det blev bra eller dåligt. När det kommer till dialekten så tänkte jag så, att det är nog inte så dumt att den har en skandinavisk sväng. Det handlar ju om detta område. På Animal Planet har de ofta en programledare eller speaker med brytning, det kan ge mer karaktär. Jag är själv nöjd med foto, fungerar historien som jag försöker berätta? 0 Quote
gorse Posted May 10, 2007 Posted May 10, 2007 Jag tycker det funkar utmärkt. Grymt bra. Som jag sa, det kan mycket väl vara ett inslag i animal planet eller som kortfilm på flyget utan vidare. Självklart skall det vara skandinavisk accent. En annan fundering jag har är om rösten bär bättre om man har någon hos sig, och man talar till denne? Jag tror att när man sitter ensam så klämmer man inte i med rösten. Denne bisittare kanske också kan ha synpunkter på om det blev bra? Vad händer om man kör din inspelning genom nån kompressor? Nu vet inte jag din nivå på ambition och utrustning, men man kanske kan öva med gratisprogrammet audacity och läsa in mening för mening. Under menyn effekter finns "kompressor" som kan gämna till ljudet, när du tycker tagningen blev lyckad? 0 Quote
barnholdt Posted May 10, 2007 Posted May 10, 2007 Det här gilla jag skarpt, bra foto, bra klipp, bra val av bakgrunds ljud/musik. Tror att det som gör att man reagerar på rösten är att allt är bra med en skön rytm i filmen precis så som man förväntar sig av en naturfilm, bara det att man inte är beredd på den rösten. Efter att tittat på filmen en gång har i varje fall inte jag något problem med dialekten, var nog inte beredd på det i början bara. Bra jobbat, kul att få se lite dokumentära inslag här på voodoofilm där vi annars brukar drunkna i test foto av lasersvärd och mynningsflammor. Två tummar upp för din film utan tvekan. EDIT"lagt till dig på min lista av prenumeranter på youtube" 0 Quote
Markus Dykfilm Posted May 10, 2007 Author Posted May 10, 2007 Vad händer om man kör din inspelning genom nån kompressor? Nu vet inte jag din nivå på ambition och utrustning, men man kanske kan öva med gratisprogrammet audacity och läsa in mening för mening. Under menyn effekter finns "kompressor" som kan gämna till ljudet, när du tycker tagningen blev lyckad? Tack för tipsen. Min ambitionsnivår är för AP/DC så de är ganska så höga. Jag ska titta vad jag kan göra med speaker. Tanken från börja vara att spela in den i en studio med folk som vet hur man gör. Då hade nog resultatet blivit bättre. Jag kommer nog att göra ett nytt försöka med speakern "på riktigt" för att se hur det blir. Ev. anlitar jag någon som vet hur ljud ska vara. Jag ska greja lite med speakern för att se hur resultatet blir. När jag spelade in den så tog tag mening för mening tio gånger. 0 Quote
Markus Dykfilm Posted May 10, 2007 Author Posted May 10, 2007 Det här gilla jag skarpt, bra foto, bra klipp, bra val av bakgrunds ljud/musik. Tror att det som gör att man reagerar på rösten är att allt är bra med en skön rytm i filmen precis så som man förväntar sig av en naturfilm, bara det att man inte är beredd på den rösten. Efter att tittat på filmen en gång har i varje fall inte jag något problem med dialekten, var nog inte beredd på det i början bara. Bra jobbat, kul att få se lite dokumentära inslag här på voodoofilm där vi annars brukar drunkna i test foto av lasersvärd och mynningsflammor. Två tummar upp för din film utan tvekan. Tack för de orden. Musiken har jag fått lånat från några tyska killar som gör riktigt sjysst Ambiant musik. 0 Quote
gorse Posted May 11, 2007 Posted May 11, 2007 Jag tänkte på en grej. Jag tror att denna film är så bra att man som tittare blir mer känslig för avvikelser. Minsta lilla fel, och det upplevs som dåligt. Om det hade varit mer "amatörmässig" film så hade säkert ljudet passerat utan anmärkning. 0 Quote
Markus Dykfilm Posted May 11, 2007 Author Posted May 11, 2007 Jag tänkte på en grej. Jag tror att denna film är så bra att man som tittare blir mer känslig för avvikelser. Minsta lilla fel, och det upplevs som dåligt. Om det hade varit mer "amatörmässig" film så hade säkert ljudet passerat utan anmärkning. Det får jag ta som ett STOR tack... Det låter som att jag får lov att spela in speakern igen... i en studio. Så allt blir tipptopp. 0 Quote
Recommended Posts