Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej! Jag är ny när det gäller video, men jag försöker importera en avi från MovieMaker till Pinnacle Studio 9, men den känner inte igen formaten. Har ni några tips på vad jag ska göra?

Posted

Vilket format väljer du när du renderar i MovieMaker? Du skall definitivt välja DV-AVI vid rendering, det är det enda alternativ som ger bra kvalité på videon.

Posted

Annars kan du rendera det i något format och sen öppna det i ett annat program, och där rendera det i ett format som passar det programet som du ska använda...

Det gjorde jag när jag filmade med quicktime som inte det programet som jag hade klarade av formatet, jag öppnade det i adobe premiere elements och rendera det där till mpeg.. :)

// jesper

Posted
Det gjorde jag när jag filmade med quicktime som inte det programet som jag hade klarade av formatet, jag öppnade det i adobe premiere elements och rendera det där till mpeg.. :)

Du filmar i quicktime (?) och lyckas öppna det i ett redigeringsprogram, men istället för att redigera materialet exporterar du det till mpeg? Och det skall vara ett tips till någon som faktiskt vill redigera sitt material? I så fall hade väl, öh... alla andra tips varit vettigare?

/Jakob

Posted

Fattar du inte!? Jag öppnade det i ett annat program som klarade av formatet, sen renderade jag det i mpg så jag kunde öppna det i pinnacle för att redigera det där...

Posted
Fattar du inte!? Jag öppnade det i ett annat program som klarade av formatet, sen renderade jag det i mpg så jag kunde öppna det i pinnacle för att redigera det där...

Kalla mig gammalmodig, men när någon rekommenderar att man skall redigera i mpeg-format (konverterat från quicktime dessutom) så måste jag reagera i någon form. För det är ganska dumt. Men skit samma, om det funkar för dig så... Jag orkar verkligen inte gå in i detalj på varför det är en dålig lösning. Allt är redan sagt i tusen andra trådar.

/Jakob