Gå till innehåll

Apple Final Cut Studio 2


Steffe

Recommended Posts

Då jag har laddat ner vissa saker, så funderar jag nu på att köpa grejerna istället. Jag menar, jag har nyss köpt en ny dator, och snart en videokamera, men bara för att programen finns på nätet så laddar man ner ? Tänk om man kunde ladda ner videokameror och en ny dator !?

Hursomhälst så fort jag såg en tråd här av barnholdt eller vad han nu heter ( :) ) om Final Cut Studio 2, så kollade jag lite på videorna på deras hemsida, och deras nya färgbehandlingssystem som kallas "Color" är imponerade!

Det verkar också bra med alla program som tex. Soundtrack pro, speciellt skönt är att allt kommer i ett paket :D

Apple's Final Cut Studio 2 kostar omkring 12 000, men om man har studentrabbat, vart kan man se priserna och handla grejerna då ?

Jag tror inte att det riktigt har kommit till sverige då dom åker runt i USA nu och visar deras fina program!

 

En dum fråga kanske, men kommer detta program bara att komma till MAC ?

För om någon gör ett superbra känt, och prisvinnar-program, så borde det ju finnas till både pc och mac eftersom att dom tjänar mer på de...

Men jag vet inte, det var bara en tanke!

 

Om det är någon som har användt deras Soundrack pro och Final Cut Pro överhuvudtaget så får ni gärna skriva positiva och negativa saker! :D

 

/Stefan Lindblom

Länk till kommentar
Share on other sites

En dum fråga kanske, men kommer detta program bara att komma till MAC ? För om någon gör ett superbra känt, och prisvinnar-program, så borde det ju finnas till både pc och mac eftersom att dom tjänar mer på de... Men jag vet inte, det var bara en tanke!

/Stefan Lindblom

 

Apple är faktiskt i första hand ett hårdvaruföretag och vill sälja Apple-datorer (som för övrigt är mycket bra datorer). Men dom skulle möjligen, för att inte säga troligen, sälja klart mindre Apple-datorer om FCP fanns till PC. Detta sett ur en företags-/status-/marknadsförings-/märkeshype-mässig synvinkel.

 

Sen överlåter jag kommentarerna om FCP (som ju för övrigt är en mycket bra programvara) åt ngn annan som inte jobbar hos en konkurrent... ;)

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Sjysst så då är det ju bara å vänta tills programmet kommer till Sverige! :D

 

...synd att det inte regnar grodor...

 

Ush, för efter att ha sett lite av avid, så lockar deras interface inte mig alls..

Jag är dock inte ute efter att bara trycka på en knapp och se datorn göra det, men Final Cut Studio verkar väldigt bra.:)

 

/Stefan L

Länk till kommentar
Share on other sites

Final Cut Studio 5.1

Innehåller Final Cut Pro 5, Motion 2, Soundtrack Pro och DVD Studio Pro 4.

 

Apple Store för konsument: 12 495 kr

Mecenat Apple Store: 8 495 kr

Du sparar: 4 000 kr

 

Detta är texten på mecenat.se, det är dock den gamla versionen. Dock kan man nog räkna med att det blir något liknande med den nya. För att ha tillgång till studentrabatt så loggar du in med ditt kort på http://www.mecenat.se eller om det är gymnasiet så är det http://www.csnkortet.se

 

Jag tror inte Final Cut kommer att komma till annat än mac tyväär. Apple har någon gång sagt att de är ett hårdvaruföretag i första hand och har man "killer-apps" som lockar folk att köpa deras hårdvara så portar man nog inte dem till Windows. Dock är jag ju inte affärsrådgivare på Apple, så det är ju svårt att säga.

 

edit: oopps shit vad folk är snabba här, typ flera inlägg medan jag skriver mitt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag såg lite av det där Final Cut Studio 5.1, men det har ju tyvärr inte det nya färgbehandlingssystemet "Color"...:(

Men jag ska ta en närmare titt på 5.1 nu!

 

Sen så i Final Cut Studio 2 kan man även visualisera 5.1 Ljud :O

Det verkar riktigt häftigt, såg det på en video av Apple.

 

/Stefan

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm ok...

Det är de att det nya Premiere Pro CS3 och after effects blir superdyrt, har iofs inte kollat på http://www.mecenat.se än, men det kostar ca. 20 000 annars.

Kollar på Mecenat nu.

 

EDIT: Det var inte så farligt dyrt! :D

 

Adobe Premiere Professional CS3 Utbildningslicens (Mac/Win/Engelsk version)

Ordinarie pris ca: 9 900 kr

Studentpris ca: 4 400 kr

 

Adobe After Effects CS3 Utbildningslicens (Mac/Engelsk Version)

Ordinarie pris ca: 15 100 kr

Studentpris ca: 5 500 kr

 

Eller så finns allt-i-ett vilket var mycket bättre/billigare!

 

Adobe CS3 Production Premium Utbildningslicens (Mac/Win/Engelsk version)

Innehåller Adobe Bridge CS3, Dynamic Link, Device Central CS3, Acrobat Connect, After Effects CS3 Professional, Premiere Pro CS3, Photoshop CS3 Extended, Flash CS3 Professional, Illustrator CS3, Soundbooth CS3, Encore CS3, OnLocation CS3(enbart för Windows) samt Ultra CS3 (enbart för Windows)

 

Ordinarie pris ca: 23 200 kr

Studentpris ca: 7 000 kr

 

 

Rätt bra pris ändå, men frågan är...

Vad är det för skillnader mellan Final Cut Studio och Premiere Pro förutom att Final Cut Studio bara är till mac ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag bumpar denna tråd då jag är mycket intresserad av samma fråga.

Vad ska man lägga pengarna på? Finla Cut Studio 2 eller Adobe CS3 Production Premium?

Själv sitter jag vid en iMac G5 och med en studentrabbat som snart är försent att använda...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag bumpar denna tråd då jag är mycket intresserad av samma fråga.

Vad ska man lägga pengarna på? Finla Cut Studio 2 eller Adobe CS3 Production Premium?

Själv sitter jag vid en iMac G5 och med en studentrabbat som snart är försent att använda...

 

Final Cut Studio 2.

Länk till kommentar
Share on other sites

Final Cut Studio 2.

 

Tack för svar! Men varför?

Hur långt räcker Motion 2 för specialeffekter? Visst, man kan göra schyssta textgrejor, men om man vill kunna styra effekterna, typ som lasersvärd?

 

Är inte premeiere-paketet bredare?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar! Men varför?

Hur långt räcker Motion 2 för specialeffekter? Visst, man kan göra schyssta textgrejor, men om man vill kunna styra effekterna, typ som lasersvärd?

 

Är inte premeiere-paketet bredare?

 

Du får inte med Motion 2 utan Motion 3 som även har Match Moving and Tracking. Jag vet att det finns tränings DVDer för t.ex Motion 2 och effekter. Sen om det är det ultimata eller ej är upp till andra att råda dig om.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...