Gå till innehåll

så jag fick kul en idé


afyra

Recommended Posts

Att följa gängse formatregler ser jag mer eller mindre som en förutsättning, såvida inte tanken är att skriva ett treatment istället för ett manus. Jag har sagt det förut men jag kan säga det igen: att lära sig att formatera sitt manus korrekt är busenkelt, att lära sig att skriva intressanta karaktärer och laddade scener är mycket, mycket svårare. Vem som helst kan läsa igenom jonkanons formatbeskrivning som ligger klistrad i forumet. Det handlar inte om att "lägga fokus på formatregler" utan om att göra det lättläst och tydligt, och är man flera författare blir detta än viktigare.

 

Det enklaste sättet att genomföra det torde vara att det bestäms ett format och att alla författare skriver i samma dokument. Beroende på vilka datorer folk sitter med blir det lättare eller svårare att genomföra. Ett alternativ är att alla laddar ned Celtx, ett annat är att alla skriver i ett worddokument med tillhörande manusformatmall.

 

100 sidor?! 30 är nog rimligare. Skall man genomföra ett experiment så börjar man i liten skala. Man får även räkna med att hälften av dem som anmäler sig försvinner på vägen. Jepp, det är den hårda verkligheten.

 

Det lär också vara nödvändigt att ha en deadline för varje författare. En vecka borde vara rimligt. Om inget bidrag har lämnats inom utsatt tid får nästa författare ta över. Annars kommer manuset aldrig att bli färdigt.

 

Som sagt, utan en hård hand som styr och ställer (och som i slutändan är beredd att göra allting själv) kommer det aldrig att bli annat än löst snack på ett forum. Oj vad många gånger jag har sett folk anmäla intresse för olika typer av gemensamma projekt för att sedan bara försvinna bort och aldrig höras av igen, varmed hela projektet har tvärdött snabbare än kvickt.

 

Frågan är väl om någon är sugen på att vara ytterst ansvarig för projektet. Om inte så kommer tråden snart att tystna och ytterligare en idé har förpassats till glömskan.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Frågan är väl om någon är sugen på att vara ytterst ansvarig för projektet. Om inte så kommer tråden snart att tystna och ytterligare en idé har förpassats till glömskan.

 

Ja, det är frågan. Jag börjar också känna att denna idé per definition är intressantare än resultatet någonsin kan bli. Jag förmodar att historiers röda tråd och känsla är direkt avhängiga dess genesis. Så vad kan komma ur detta egentligen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Så vad kan komma ur detta egentligen?

Ja, man bör ju inte förvänta sig något mästerverk. Däremot ser jag det som en möjlighet att få folk att skriva mansu och reflektera över historiers uppbyggnad, och det tror jag kan vara nyttigt för många. Allt som kan stimulera skrivande är jag positiv till.

 

Men samtidigt, som jag inledde mitt första inlägg i tråden med, så är jag själv inte intresserad av att delta. Jag har mina egna manus att koncentrera mig på, och i vilket fall som helst blir resultatet av en stafettskrivning sällan så spännande, men dock kan det vara lärorikt för alla inblandade, och en efterföljande diskussion om vad som funkar och inte funkar i manuset kan säkerligen vara intressant och nyttig.

 

Ibland är vägen viktigare än målet. Eller så är jag bara en obotlig pessimist.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

En annan idé är att en person skriver action, med efterföljande replik från en karaktär. Sedan fortsätter nästa med action och replik från annan karaktär. Ungefär som på en chatt. Alla ansvarar för sin karaktärs handlingar...

 

Typ:

EXT. GÅRDSPLAN - NATT. Rökigt. Georg snyter sig. Beundrar resultatet i näsduken en sekund. Kastar sedan in näsduken i elden framför honom. Det är ett lik som brinner.

 

Georg: Varsågod.

 

 

Blir antagligen nonsens också, men kan kanske bli en intressant, inspirerande realtidskänsla i skrivandet. Förmodligen blir det en väldigt statisk rytm i manuset, men kan kanske vara värt ett försök, i all oseriositet...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Postade precis "Mannen utan bollsinne" och hoppas att någon/några skriver vidare. Skulle vara intressant att se var det slutar...

 

/Henrik

 

Missade visst att postningen behövde godkännas, så jag hoppas att manuset kommer upp snart. Har inte bifogat något tidigare.

 

"Pojken utan bollsinne" ska det vara också...

 

/Henrik

Länk till kommentar
Share on other sites

En annan idé är att en person skriver action, med efterföljande replik från en karaktär. Sedan fortsätter nästa med action och replik från annan karaktär. Ungefär som på en chatt. Alla ansvarar för sin karaktärs handlingar...

 

Typ:

EXT. GÅRDSPLAN - NATT. Rökigt. Georg snyter sig. Beundrar resultatet i näsduken en sekund. Kastar sedan in näsduken i elden framför honom. Det är ett lik som brinner.

 

Georg: Varsågod.

 

 

Blir antagligen nonsens också, men kan kanske bli en intressant, inspirerande realtidskänsla i skrivandet. Förmodligen blir det en väldigt statisk rytm i manuset, men kan kanske vara värt ett försök, i all oseriositet...

Påminner om något som jag tror kallas rollspel :P är det verkligen det vi är ute efter?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nä, jag kan inte säga att jag är en direkt aktiv utövare heller. Men jag har en föreställning om att det är i stort sätt så det går till.

 

Men tillbakas till tråden, hur många är det som skulle kunna tänka sig vara med då?, har vi tre eller 12 författare som är redo att skriva så penspetsen glöder?

Länk till kommentar
Share on other sites

Men jag har en föreställese att det är i stort sätt så det går till.

 

Ok, då är vi två som föreställer oss det.

 

Kort sagt - min lust för staffetskrivande har nog sipprat ner i slasken. Pysslar nog på mina egna projekt istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som sagt... jag e på... men mina tankar går i modell Lynch/Bunuel/SatoshiKon ibland just nu, och om de banorna är lite för långt bort från grundtanken så bör det skrivas upp i början av uppdraget.;)

 

Det blir ett roligt experiment iallafall... hur det slutar (projektet alltså,,, inte handlingen)... om det blir en film av det eller om den bara förpassas till voodoofilms arkiv som avskräckande exempel får vi väl se senare...

 

Jag röstar själv på ett långfilmsmanus, cirka 100 sidor, får vi 10 skribenter så är det ju bara 10 sidor var. Och idén att skriva s.k. baklänges låter även det vettigt... bara för att öva tankesättet "ok, så här ska det sluta, vad krävs för det?"

 

Krävs ju bara att någon tar tag i det hela och modererar processen... sätter deadline och om en skribent inte håller tiden så går turen vidare. Men det är ju som sagt på den punkten sånna här sammarbetsprojekt här har gått under (minns "voodoofilmsfilmen" som kommit på tal ett par gånger). Någon som klarar av att säga "Nämen, Malmsten, vad fan ska du in med en dansande indier med lila bäbis elefanter på en pimpad trehjuling mitt under huvudpersonernas stora gräl om lunchen i lägenheten i gamla stan?"... och då är det upp till mig att förklara min tanke bakom... misslyckas jag med det... då kan min del lika gärna diskvalificeras...;)

 

men en sak till...

 

se så sätt igång då bara! utnämn en! få igång projektet innan intresset tryter!

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det inte roligare om man skriver kanske 3 sidor var så att den som skriver inte hinner styra upp historien och låsa många vägar?

 

Jag kan tänka mig att vara järnhanden om jag har ert förtroende. Men jag vet inte om jag klarar av att skriva ett tillräckligt bra slut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Påminner om något som jag tror kallas rollspel :P är det verkligen det vi är ute efter?

Sådär funkar ju inte rollspel. Som aktiv utövare kan jag knäppa er alla på näsan.

 

Jag kan tänka mig att vara järnhanden om jag har ert förtroende. Men jag vet inte om jag klarar av att skriva ett tillräckligt bra slut.

Att vänta på förtroende är att låta idén dö. Om du vill hålla i projektet måste du starta en ny tråd där du ställer upp reglerna och sätter ett slutdatum för anmälningar. Om ingen anmäler sig kan du låta projektet dö med gott samvete, för då har du åtminstone försökt.

 

Det stora problemet med alla dessa typer av samarbeten är just föreställningen om att det existerar en samling personer som gemensamt kan komma fram till något, eller som i det här fallet, godkänna en huvudman. Men så är inte verkligheten. Vill man få något gjort måste man ta itu med saken själv, utan att vänta på tillstånd.

 

Som sagt, jag har sett massor av samarbeten dö ut, oavsett om det handlar om att göra film, skriva en novell, skriva ett rollspel eller starta ett webzine. Man måste sluta snacka och börja handla om det skall hända något.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag undrar ärligt vad det är som är så jobbigt med att starta projektet? Jag hade kunnat styra upp det på fem minuter, men som jag redan påpekat flera gånger är jag inte sugen på att delta. Jag har faktiskt övervägt att dra igång projektet i en enbart administrativ roll utan att skriva något själv, men med tanke på den attityd som råder så känns det hopplöst. Varför tro att någon skall vilja skriva när ingen vill sätta igång härket?

 

Arkivera tråden bland alla andra brustna drömmar.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, Jag har spelat in film hela dagen med dåligt skådespel och ett antal timmar band med bara skratt och en oseriös ljudtekniker, så jag är grymt trött, och orkar just nu inte skriva och absolut inte styra upp en sån här grej. Men om ni håller ut ett tag till så ska jag eller helst någon annan ta tag i det här!

Länk till kommentar
Share on other sites

ja för tusan kom igen. om någon har lust, tid och ork att starta upp en ny tråd med regler och riktlinjer är han/hon varmt välkommen.

 

jag kan tuta igång det men ser helst att någon annan gör det. delvis pga att jag vet att de flesta som skrivit här har mer kompitens och erfarenhet än jag själv.

 

vore synd att inte ens försöka.

håller med jbergman, kom igen någon, kör igång :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag är fett på, men man kanske borde ha en redaktör som redigerar texten imellanåt? och all använder sig av samma manusbehandlare så det inte blir problem med filformat och skit. Låtta tur årdningen låter bra också att börja med slutet, men redaktör är nog bra. en som kan ge konstruktiv kretik på det man har skrivit så man kan få lite perspektiv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...