darp Postad 26 april 2007 Postad 26 april 2007 Hej! Jag är nybörjare inom filmskapande, men fick en idé om en film som jag gärna skulle vilja göra till sommaren, så proffsig som möjligt. Skulle behöva era åsikter om filmens idé ifall den skulle skapa något intresse, och kanske lite idéer från er sida. ----------------------------------- Filmen handlar om två killar som tagit studenten och (som inte känner varandra) som lever i en stad där ingenting händer. De har varit mobbade under hela sin uppväxt och har inga kompisar alls. Jag hade tänkt att de skulle heta Jerry och Christoffer. Jerry är en väldigt vilsen kille som jämt sitter och funderar på filosofiska frågor, och har ibland svårt att komma till verkligheten. Är väldigt ensam efter att hans bror dog i en slakterifrys för 7 år sedan. Läser på komvux för att läsa upp sina betyg, inte för att han själv vill det, utan för att hans föräldrar vill se sin son ha bra betyg. Christoffer är lite av en nörd, och tycker väldigt mycket om att fiska.. krabbor. Människor i hans omgivning är lite rädda för honom, eftersom han verkar vara lite av ett psykfall, eftersom han kan sitta och stirra in i en vägg i timtal. Han tror att han är väldigt intelligent, och att alla runt omkring är korkade, och han ser därför ner på andra människor, fast egentligen är det tvärtom. Han anser att han har svar på allt. --------------------------------- Handling: Början är väldigt svår att skriva, för jag är inte helt säker på hur den skall vara. Jag har tänkt mig en "You got mail" grej där de träffas via internet. Eller så stöter de till varandra på en marknad och får upp ögonen för varandra. Början är som sagt väldigt oklar. Filmen kommer i alla fall att handla om Jerry och Christoffer som lever två liv utan mening, men när de träffas kommer livet helt plötsligt kännas meningsfullt. De kommer att ske ett stort bråk mellan dem mitt i filmen och då kommer Jerry försöka ta sitt liv genom att ro ut på sjön med en båt och sen försöka dränka sig. Filmen kommer sluta med att de förklara sin kärlek till varandra (inte homosexuellt) och sista scenen så kommer de båda sitta och fiska krabbor och prata och sen slutar filmen.. ------------------------------------ Det speciella med filmen är att den kommer vara grå och trist, en deprimerande känsla (lite som i Stranger than Fiction, Fucking Åmål). Men det som gör denna filmen väldigt sevärd är humorn. Humorn kommer inte att baseras på att karaktärerna gör saker, den kommer grunda sig på dialogerna. Jag är ett stort fan av ologisk humor, som man ändå kan förstå. Jag ger ett exempel på en dialog mellan Jerry och Christoffer: Jerry: Du Christoffer.. Det är en sak jag har tänkt på väldigt länge, men inte kan hitta något svar på.. Vad är egentligen sann vänskap? Finns det ens? Chrille: Klart det finns.. ALLT finns.. Jerry: Men vad är då äkta sann vänskap? Chrille: Det är när tre eller fler personer väljer att bortstå från allt annat än sig själva. De väljer att göra allt tillsammans.. som att teckna försäkringar, äta kalkon eller läsa tidningen. Jerry: (deppig) Jag tror inte att det där som du beskrev är äkta vänskap.. Chrille: Det du. Jerry: Va? Chrille: Precis. Jerry: Vad fan snackar du om? Chrille: Jag förstår vart du vill komma.. Jag är smickrad.. Men.. Inte intresserad. ----------------------------------------------------------------- Jag hoppas ni förstår poängen, och att ni kan komma med synpunkter som gör att jag kan förbättra filmen. Den kommer ha en mycket seriös känsla, med humoristiska dialoger. Det kommer även finnas en scen då de försonas i spöregn utomhus och drar av sig tröjorna och kramas och skriker: FÖRLÅT, FÖRLÅT. Jag är väldigt inspirerad av Will Ferrell's filmer och skulle vilja säga att denna film är en blandning mellan Stranger than Fiction, Talladega Nights och Napoleon Dynamite. Tacksam för svar! Mvh Daniel 0 Citera
afyra Postad 26 april 2007 Postad 26 april 2007 kör hårt, tycker det låter intressant. hur lång ska den vara? Hur ser karraktärerna ut? känns som om dom måste se lite "avlägsna" ut på nåt sätt, orginal. Det måste finnas kontrast så olikheter är bra, kort vs smal, fräknig snaggad vs marelyn manson.. äh jag vet inte, bara lite förslag. ett tips är att läsa på om olika personlighetstyper och karaktäristiska drag.. gl 0 Citera
darp Postad 26 april 2007 Författare Postad 26 april 2007 afyra: Tack så mycket! För att svara på dina frågor. Jag hade först och främst tänkt att sträcka filmen till ungefär 1 och en halv timme, dvs en normal långfilm. Detta för att jag har så mycket idéer och vissa scener som kommer vara långa, samt att jag har fått med så otroligt bra personer som kommer vara med mig och lägga upp filmens manus med mera. Med skicklig menar jag rolig, duktig på att få saker att bli roliga. Jag hade tänkt att Jerry skulle se väldigt alldaglig ut.. Vanlig tråkig jacka med vanliga tråkiga jeans, du förstår. Ingen av dom skall vara särkilt fula, utan det är sorgen och förtvivlan i deras inre som gör att man tycker synd om dom. Christoffer skall också han se helt vanlig ut. Jag vill att man skall tänka: "Vad normala dom ser ut, det är inget speciellt med dom alls, det är som om dom vore osynliga". Och där är anledningen till att dom blivit mobbade. Jag hade tänkt själv att ta huvudrollen som Jerry, men nu när jag fått med mig så bra utrustning samt personer så kommer jag nog behöva regissera en del och kommer nog bara ta en liten roll. Jag skall absolut läsa på om personlighetstyper m.m! Tack för förslaget! 0 Citera
darp Postad 27 april 2007 Författare Postad 27 april 2007 Någon annan som har något typ av förslag? 0 Citera
Zarakow Postad 27 april 2007 Postad 27 april 2007 Tycker att Jerry ska vara en plant och Christoffer en shaper. Christopher är snygg och intelligent medan Jerry är ful som stryk. Jerry's bror var en monitor evaluator och det var därför Christoffer mördade honom för sju år sedan. Christoffer älskade nämligen att äta krabbor, men efter att Jerrys bror funderat timtal över vilket fångredskap som skulle användas ilsknade Christopher till, tog åran och drämde till honom, skickade sedan in honom i frysen och hoppades sedan på att resten av frysutrymmet senare skulle fyllas med krabbor. Allt visas förstås i en flash present i utrymmet för Christoffers tankar inför den nu stundande turen med Jerry som Christoffer vet är intresserad av krabbfångst. Introverte Jerry har vridit sig länge i sängen natten innan sömnen långsamt smyger sig på. Han var tvungen att tänka ut det rätta fångsredskapet innan han tillät sig somna. Extroverte Christoffer somnade så fort huvet nådde kudden med sköna bilder på läckra krabbor och lik. Efter en lång natts sömn vaknade Christoffer upp - redo att piska på Jerry till storfångst. Jerry ser ut som en nyvaken kalle anka när han sitter på sängkanten. Han läser igen minnesanteckningarna från innan han somnade - hans lysande fångstredskap. Väl ute på sjön blir Christoffer snabbt otålig. Han förväntar sig något av Jerry som slits mellan att patentera sin idé (vilket dock innebär för mycket krångel och regler), testa den på en gång, och att förklara den för Christoffer för att imponera lite. Han väljer det sista alternativet. MEN, han blir för långrandig och har svårt att formulera sig. Christoffer blir åter irriterade och skriker "Kom igen nu din förbannade lilla mus - fram med prylen du har i väskan". Förtvivlat börjar Jerry staka sig. Christoffer plockar bort ena åran som är lite mörkröd längst ner och fullbordar sin gärning. Team är inte starkare än sin svagaste länk. Inga krabbor, men två lik i frysboxen. /H 0 Citera
afyra Postad 27 april 2007 Postad 27 april 2007 vill inte dissa dig, men att läsa det du skrivit är som att kolla på myrornas krig. orkar inte ens försöka förstå om du är sarkastisk eller allvarlig. Ölen kanske har sin inverkan, vad vet jag. spalta upp, det gör det mer lättläst. :) 0 Citera
darp Postad 27 april 2007 Författare Postad 27 april 2007 Zarakow: Tack för hjälpen.. Men det enda jag kan tänka på är: VAD I HELVETE VAR DET DÄR? afyra: Jag antar att det inte är min text du menar i din "diss" ? I så fall vet jag inte hur mycket mer jag skall spalta upp det :P 0 Citera
afyra Postad 27 april 2007 Postad 27 april 2007 pekar inte finger och säger "DET VAR HAN!!!!11ett.." men oss emellan syftade jag inte på dig. 0 Citera
darp Postad 28 april 2007 Författare Postad 28 april 2007 Hahaha, jag känner mig nu dummare än vad jag gjorde innan :P 0 Citera
gorse Postad 29 april 2007 Postad 29 april 2007 darp, jag tycker det känns som du har en vision om en film, men det finns ju ingen logline. Det finns ingen handling, ingen konflikt. Du har skrivit "dekorationen" innan du du har "huggit granen". Vad är "granen"? Jag tror man skall skriva en mycket enkel plot, att själva iden skall vara enkel och rak och sen slår man in det. Innan dess är det svårt att ens fundera över inledning och upplösning. Typ; "Två olika grabbar blir kär i samma tjej. Den ena vinner hennes kärlek och den andra försöker ta självmord. Den ena grabben räddar den andra från att dö och de blir vänner för livet." 0 Citera
darp Postad 29 april 2007 Författare Postad 29 april 2007 Gorse: Jag må kanske ha varit oklar gällande handligen.. Ursäktar för det. Men jag skall försöka förklara den: - Två killar har varit mobbade i hela sina liv, och undrar om det ens finns någon mening med livet. Ett möte mellan dem båda gör att livet helt plötsligt känns ljust och att det finns en mening. De vill dock inte erkänna för varandra att de inte har några vänner, och det blir en vänskap fylld av pinsamma lögner.- (Det kan man kalla min pitch). Ett bråk mellan dem kommer att ske och den ena kommer då att försöka att ta självmord, men inser att hans enda vän är värd att leva för. De berättar då för varandra exakt hur de känner och berättar sanningen om deras liv för varandra. Filmen slutar lyckligt. Hoppas det hjälpte! Mvh Daniel 0 Citera
gorse Postad 29 april 2007 Postad 29 april 2007 - Två killar har varit mobbade i hela sina liv, och undrar om det ens finns någon mening med livet. Ett möte mellan dem båda gör att livet helt plötsligt känns ljust och att det finns en mening. De vill dock inte erkänna för varandra att de inte har några vänner, och det blir en vänskap fylld av pinsamma lögner.- (Det kan man kalla min pitch). Låter skittråkigt om man skall försöka vara lite provokativ. Din beskrivning är fortfaraden likadan som i första inlägget. Varför blir deras möte ljust och meningsfullt? Vad är själva tvisten med deras möte? Varför är det spännande? Varför skall de bråka och om vad? Varför skall han ta självmord? Jag tycker det låter som du är på rätt spår men saknar liksom "själva grejen" med filmen. Jag tar det igen, ett exempel: "Två grabbar skall ut och resa. På vägen tappar de sina biljetter och måste hitta dem innan flyget går." Kan du beskriva din film med en liknande mening? Då har du det. Just nu låter det som: "Två killar träffas och de blir goda vänner." Jättespännande? 0 Citera
darp Postad 29 april 2007 Författare Postad 29 april 2007 Gorse: Haha du knäcker mig totalt! Jag har verkligen fått till det speciella med filmen nu och har skrivit flera scenern och allt går på räls, men du knäcker mig! :P Själva grejen med filmen är ju att de båda drömmer om att ha en vän.. Och sen när de träffas så går den drömmen i uppfyllelse.. Men vänskap är inte alltid en dans på rosa moln och de inser dem båda. "Två killar som som drömmer om att ha en vän träffar varandra och får sina drömmar i uppfyllelse, men vänskap är inte alltid en dans på rosor..". Fungerar den? 0 Citera
John Postad 29 april 2007 Postad 29 april 2007 "Två killar som som drömmer om att ha en vän träffar varandra och får sina drömmar i uppfyllelse, men vänskap är inte alltid en dans på rosor..". Fungerar den? Två killar = fine protagonister? Det är bra, men vilka är dem, varför ska jag intresera mig för dem? Du har varken en antagonist (om nu inte det är vänskapen, men det känns aningens för vagt) vilket inte driver historien framåt. Vad är det som gör att deras vänskap inte är en dans på rosor? Lögner? i så fall skriv in det. Några ytre faktorer, eller är allt bara internt? LÄgg upp så mycket hinder du bara kan, och gör karaktärerna olika varandra.. Vad är benmärgen i din historia, tänk på det.. Premisen verkar vara: vänskap är ingen dans på rosor? eller? 0 Citera
darp Postad 29 april 2007 Författare Postad 29 april 2007 Två killar = fine protagonister? Det är bra, men vilka är dem, varför ska jag intresera mig för dem? Du har varken en antagonist (om nu inte det är vänskapen, men det känns aningens för vagt) vilket inte driver historien framåt. Vad är det som gör att deras vänskap inte är en dans på rosor? Lögner? i så fall skriv in det. Några ytre faktorer, eller är allt bara internt? LÄgg upp så mycket hinder du bara kan, och gör karaktärerna olika varandra.. Vad är benmärgen i din historia, tänk på det.. Premisen verkar vara: vänskap är ingen dans på rosor? eller? Jag är jätteledsen, men jag förstår varken orden protagonist eller antagonist. Ursäkta för det, men skulle du kunna förklara dem? De är två killar som träffar varandra av en slump och som inte vågar visa sina svagheter med att säga att de inte har några kompisar. Deras dialoger under större delen av filmen kommer därför bygga på mycket lögner emellan dem, pinsamt dåliga lögner som kommer vara roliga. Premissen kan vara antingen: "Vänskap är inte alltid lätt, men värt att leva för" eller "Alla oavsett personlighet kan få en vän". Karaktärera är väldigt olika varandra, då den ena är väldigt korkad och ser sig själv som en mycket intelligent människa. Den andre är relativt normal i sättet, men allmänt nervös och tänker filosofiska tankar hela tiden. Jag måste säga att det är grymt svårt att förklara filmen genom att skriva ett par meningen såhär :) Jag har 5 scener klara nu och kommer att lägga upp utkastet inatt, jag hade blivit väldigt glad ifall ni tog er tid att läsa det så kommer ni förstå mer hur filmen är tänkt att vara. 0 Citera
John Postad 30 april 2007 Postad 30 april 2007 Visst, ingen fara, klart jag kan förklara, lite snabbt och övergripande i alla fall. Protagonist= Huvudkaraktär Antagonist=Motsåndare Premiserna ser bra ut, men tänk på faran med att göra film baserad på dialog bara. Film är till största delen ett bildmedium. Läser gärna manuset när det kommer. Ja det är svårt att skriva en logline. men det kan också verkligen vara värt besväret, att skriva ned filmens "sanna" handling i några få meningar kan vara guld värt, och verkligen visa dig och andra att filmen håller. Kom ihåg dramats regel nr ett: bli aldrig tråkig:) 0 Citera
gorse Postad 30 april 2007 Postad 30 april 2007 Gorse: Haha du knäcker mig totalt! Jag har verkligen fått till det speciella med filmen nu och har skrivit flera scenern och allt går på räls, men du knäcker mig! :P Det är inte meningen att knäcka dig. Tvärtom. Jag ser fram mot att läsa det du skrivit. Om jag skall vara lite vårdslös med utrycken kan man sammansfatta lite såhär, det du saknar. "Den onde och den gode. Den onde skapar ett problem för den gode. Den gode måste lösa prblemet, gärna inom en viss tid. Den onde lägger många hinder ivägen innan den gode lyckas lösa problemet, vilket är målet. Det är film i ett nötskal. För dig gäller det att pressa in dit manus i ovanstående stycke. Det onda behöver inte vara en person utan kan mycket väl vara en jordbävning, eller ett besked om restskatt (och man har inga pengar). Jag skulle kunna tänka mig att den gode kan vara dina två grabbar och den onde kan vara massa lögner, men det låter lite trist. Kläm in ett stort problem som kör ihop det för dina karakärer och saken är klar. 0 Citera
darp Postad 30 april 2007 Författare Postad 30 april 2007 Jag skulle kunna tänka mig att den gode kan vara dina två grabbar och den onde kan vara massa lögner, men det låter lite trist. Kläm in ett stort problem som kör ihop det för dina karakärer och saken är klar. Du har rätt. Jag satt idag i två timmar och skrev ned olika hinder som kan komma upp i filmen. Jag hade varit tacksam ifall du skulle kunna säga vilken som skulle passa bäst i sammanhanget, om jag listar några av problemen här: 1. De träffar två tjejer, och de börjar tycka om samma tjej. Christoffer får den tjejen. Jerry, som är en sån bra kompis, säger att han kan ta den andra, men då säger Christoffer att han är tillsammans med båda. 2. Christoffer går helt plötsligt med i ett kommunist-ungdomsparti och detta klarar Jerry inte av. Jerry försöker få Christoffer att förklara varför han gått med i partiet, men Christoffer rundsnackar bort det. 3. De träffar ett gäng tillsammans och börjar umgås med dessa. Christoffer får väldigt stor plats i gänget och njuter av kompisframgången, så mycket att han glömmer bort Jerry, varpå Jerry fryses ut ur gänget. 4. Jerry vinner över Christoffer i krabbfiske, alternativt att Jerry fångar den berömda storkrabban? Jag har några till.. Men dessa var de bästa tror jag. Tack på förhand 0 Citera
gorse Postad 1 maj 2007 Postad 1 maj 2007 Vad sägs om; En en ny tjej flyttar in grannskapet och båda grabbarna börjar träffa tjejen. Jerry umgås med tjejen men skils åt. Det är sent och flickan blir våldtagen. En hint i filmen antyder om att det är christoffer som gjort det. Men Christoffer ljuger så att Jerry blir misstänkt får dådet. Jerry tappar konsepterna, blir besviken på Jerry och bestämer sig för att dränka sig. I upplösningen visar det sig att Christoffer har inte gjort det, men såg vem det var och var hotad av gärningsmannen, varför han ljög (delvis uppmuntrad pga svartsjuka). 0 Citera
darp Postad 1 maj 2007 Författare Postad 1 maj 2007 Vad sägs om; En en ny tjej flyttar in grannskapet och båda grabbarna börjar träffa tjejen. Jerry umgås med tjejen men skils åt. Det är sent och flickan blir våldtagen. En hint i filmen antyder om att det är christoffer som gjort det. Men Christoffer ljuger så att Jerry blir misstänkt får dådet. Jerry tappar konsepterna, blir besviken på Jerry och bestämer sig för att dränka sig. I upplösningen visar det sig att Christoffer har inte gjort det, men såg vem det var och var hotad av gärningsmannen, varför han ljög (delvis uppmuntrad pga svartsjuka). Jag gillar verkligen idén, men tyvärr så passar den inte in i filmens "stämning" om man nu kan kalla det så. Visst, en kille i filmen kommer försöka ta självmord, men det kommer inte vara speciellt dramatiskt. Därför passar inte våldtäkten in riktigt. Filmen jag gör är en drama/komedi (mest komedi) och historien du skrev hade mer passat i en deckare tycker jag. Tack så mycket i alla fall! 0 Citera
afyra Postad 1 maj 2007 Postad 1 maj 2007 Kan inte den ena få för sig att den andre är på väg att begå självmord även fast han inte är det? Kan bli en rolig "pinsamhetsfaktor" i filmen när han ska rädda sin kompis och ska övertala honom att inte göra det genom att förklara sin kärlek till honom osv.. hängde du med? 0 Citera
gorse Postad 2 maj 2007 Postad 2 maj 2007 darp, du har i alla fall fattat mitt budskap och det var det som var meningen. 0 Citera
darp Postad 2 maj 2007 Författare Postad 2 maj 2007 Kan inte den ena få för sig att den andre är på väg att begå självmord även fast han inte är det? Kan bli en rolig "pinsamhetsfaktor" i filmen när han ska rädda sin kompis och ska övertala honom att inte göra det genom att förklara sin kärlek till honom osv.. hängde du med? Du förstår mig bra! Vilken UNDERBAR idé! Skall genast försöka klämma in det i filmen.. Nu fick du mig motiverad! Tack! :) 0 Citera
darp Postad 2 maj 2007 Författare Postad 2 maj 2007 Gorse: Jag tror jag har förstått i alla fall.. Men det är en sak jag INTE förstår.. I många filmer jag har sett så finns det inget budskap med filmen, det liksom bara flyter igenom händelser.. Måste det finnas en god, en ond och ett mål i varje film? Jag tänker framförallt på Napoleon Dynamite. Visst, man kan tänka sig att alla är onda och oavsett hinder så skall han visa att han inte är så värdelös som alla tror. Men om man kollar filmen så är det en kille som bara "är" hela filmen igenom tills han tillslut dansar på skolavslutningen och blir älskad av alla. Bloody_Roses_94_: Tack så jättemycket? Du har ingen kommentar till varför det låter bra? :) Till er andra: Läs gärna andra utkastet av manuset! Det ligger under: "Kolla mitt manus!" 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.