Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det finns väl både bra och dåliga filmer. Det behöver inte vara så tydligt budskap eller inte ens nått budskal alls. Men jag tror att när man just får känslan att saker bara flyter på, så är har man en väl balanserad film. När jag sa "god" och "ond" var det inte riktigt sant. Det heter antagonist och protagonist men det är grovt ungefär samma sak (nu invänder kanske nån), och det skall finnas ett mål när vi pratar om filmer som kallas drama. En komedi är ofta också ett drama. 95 % alla filmer är som regel drama, och upplägget kallas dramaturgi. Är det inget drama är det oftast en episk berättelse (typ forest gump eller the aviator). Sen kan man ju opera, musikal, dans etc men det är en annan historia.

Själva problemet kallas konflikt, och den kan vara ganska enkel och behöver inte vara en negativ händelse. Kan vara en lotterivinst som ändrar allt. Kan vara en komisk sak med. i Ditt fall kan målet vara att man som tittare skall hoppas att de blir goda vänner till sist.

• 2 weeks later...
Posted

Storyn är ju en rätt viktig sak (som någon tog upp tidigare, jag tror det var gorse). Visst tycker jag att filmer behöver historia men jag vet några filmer som knappt har någon story eller en väldigt liten sådan, till exempel "Napoleon Dynamite", "Bagdad Café" och "Five Easy Pieces". Dessa är ju tre personliga favoriter.

Så jag tror att, vare sig det är en bra historia eller inte, att du gör karaktärerna intressanta (vilket de är) och ger den en speciell stil som underhåller och fängslar. Om du gör det med känsla, som jag inte tvekar en sekund på att du gör, så tror jag du kan komma rätt långt utan en jättestor historia.

Lycka till! Spåna på!

Posted

Tja,

Jag tycker att din idé låter strålande.

Antagligen är jag inte ensam, men jag älskar verkligen de mera "ologiska" filmerna i dagens sortiment.

Där saker bara händer, helt ologiskt och såklart blir det därefter så mycket roligare.

I sånna här filmer ersätts spänning och andra "upphetsande" moment med härliga dialoger och sjuk, oftast mörk humor.

Som du skrev ovan; Att du har tänkt dig en dyster film, men samtidigt humorfylld.

Jag tycker som sagt det låter strålande, ta en titt på Napoleon Dynamite, den filmen tycker iaf jag är helt underbar, "humor-stadiet" förvandlas ofta till ren hysteri.

(Nu ser jag så här på efterhand att Vito Gogola har skrivit ett istortsett likadant svar som jag. )