Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej jag undrar vad man kan använda som green screen. det får inte kosta så mycket men vara bra. Just nu har jag bara en grön fleece filt fast tejpad på väggen men det blir ju inte så bra.. :P

Postad
Hej jag undrar vad man kan använda som green screen. det får inte kosta så mycket men vara bra. Just nu har jag bara en grön fleece filt fast tejpad på väggen men det blir ju inte så bra.. :P

Jag har köpt småbitar som blivit över hos http://www.ljudbalans.se några gånger. Bra om man tex bara ska använda till ngt litet, eller risk att det blir smutsigt fort.

Hör med dem

Postad

i stort sätt allt, att den är grön spelar inte heller så stor roll, jag menar ifall du ska ha på dig en grön-paprika dräckt så kanske grön duk inte är de bästa...

Jag har gjort de mot tex vit och svart vägg, fungerade hyfsat.

Postad

Ska du köra på DV/HDV är grönt det bästa valet eftersom DV/HDV komprimerar mycket mer i blått och rött än i grönt (enkelt beskrivet finns grönt i varje "linje" av de 625/1080 som finns i PAL, medans blått och rött bara finns på varannan).

/Max

Postad

Om man inte vill spendera för mycket pengar på ett greenscreen täcke så kan man väl göra en egen. Typ ta ett stort vitt lakan som är inte så grovt. Sen köper man rätt grön sprej i någon färgaffär, sen är det bara att spreja. Borde fungera.

Postad
Ska du köra på DV/HDV är grönt det bästa valet eftersom DV/HDV komprimerar mycket mer i blått och rött än i grönt (enkelt beskrivet finns grönt i varje "linje" av de 625/1080 som finns i PAL, medans blått och rött bara finns på varannan).

/Max

du var ju väldigt kunning. blåt och rött komrimeras och grejer. kom ihåg att ljuset som det som ska filmas bör ha samma typ av ljus på sig. Men man kan trixa till sig lite av ljuset

Postad

Har lekt med görnt överkast i en vecka nu.. OCh jag har 2 st gammla studio kammer, dock utan paraplyet eller vad man ska kalla de, sen har jag även ett antal vanlig samt såna här halogenlapor...

Ska jag vara ärlig fick jag bäst resultat när jag drog up rullgardinen och spelade in när de kom sol in igenom fönstret bara. (och en lite bordslampa som lyste bort skuggan.)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...