Redbutt Posted April 24, 2007 Posted April 24, 2007 Tjena Jag tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av Canon XHA1? Jag undrar vad det blir för skildnad på bildkvalliten om man antingen filmar i HD och för över till datorn och låter kameran göra om bilden till dv,, eller om man filmar dv vanligt utan att göra om innan man för över till datorn? 0 Quote
Norbert Posted April 27, 2007 Posted April 27, 2007 Jag har ingen personlig erfarenhet men alla jag har pratat med verkar förespråka att skala ner materialet till dv i redigeringsprogrammet hellre än att låta kameran göra det. Man verkar vara oenig om vilket redigeringsprogram som klarar detta bäst, men många säger att Vegas ska vara bra på detta. Hur som helst så verkar de flesta vara överens om att bilden blir skarpare om man skalar ner den från hdv till dv än om man filmar dv från början. 0 Quote
Limeingman Posted April 7, 2008 Posted April 7, 2008 Är det någon som har egen erfarenhet hur man ska göra för att få bäst SD resultat, filma i HDV och konvertera om det i redigeringen eller att filma SD direkt? Jag är på gång att köpa en kamera och XHA1 är den som det lutar åt. Det projekt som jag ska till att börja använda kameran till, så behöver jag inte HDV då mastern ska vara vanlig DV. Är XHA1 rätt kamera att köpa eller finns det någon annan kamera som är bättre för SD filmning men som också klarar av att filma i HDV? 0 Quote
Pehrbau Posted April 8, 2008 Posted April 8, 2008 Jag håller på med ett projekt som filmas och redigeras i HDV och där jag använder XH A1 och redigerar i Canopus/GrassValley Edius Pro 4. Efter redigeringen konverterar jag alla sekvenser som ingår i projektet till DV och MPEG2 för att läggas på DVD när filmen skall vara klar vilket är till nästa nyår. Om det blir någon skillnad - som jag inte kan se - lär den vara till det bättre jämfört med att filma direkt i DV. HD formatet har förutom fler bildpunkter också en annan "färgskala" och en annan typ av kodning baserad på 4.2.0 i stället för 4.1.1. Datorn kräver mer processorkraft för att klara HD redigeringen i RT jämfört i SD/DV. 0 Quote
Limeingman Posted April 9, 2008 Posted April 9, 2008 Pehrbau: Skulle du kunna förklara enkelt vad kodningarna betyder 4:2:0 och 4:1:1? Jag skulle vilja filma det i HD(om kameran är bättre för det) och sedan tanka in det som vanlig DV för att redigera det i DV, funkar det? Har du provat det och sett någon förbättring/försämring jämnfört med att filma DV direkt? Sitter idag med Premiere Pro 1.5 och har inte kollat om den klarar av att redigera HD, dessutom är min dator troligen inte tillräcklig(ett par år gammal utan videokort). Ska skaffa en ny under året, men eftersom det projekt jag ska göra nu under våren/sommaren inte kräver HD, tänkte jag ta det senare när jag satt mig in i HD-världen. 0 Quote
plf66 Posted April 9, 2008 Posted April 9, 2008 En A1 som man köper i USA är klar för 60i, men kan i USA (av Canon) uppdateras att klara både 50i och 60i. Hur är det med A1 som köps i Sverige, jag gissar att de är gjorda för 50i, men vet någon om de klarar/kan uppdateras för 60i? Jag ska filma en del i USA och speciellt efter att ha känt viktmässigt på Z7 och EX1 har A1 snabbt kommit fram som en personlig huvudkandidat för en kommande filmning för mig. Jag vill alltså kunna filma 60i på USA-inspelningarna, den filmningen ska främst distribueras där. Sen är det trevligt om jag kan använda kameran för 50i i Sverige. Jag redigerar främst med Vegas så de olika formaten är inga problem. 0 Quote
Pehrbau Posted April 9, 2008 Posted April 9, 2008 Limeingman, 4.1.1 och 4.2.0 är siffror som beskriver hur färgsignalen är uppbyggd. Det är inte helt enkelt att beskriva men här ett försök: Bildsignalen består av tre delar luminans och två färg differens komponenter. Luminans är den delen som ger svart/vit bild och betyder mest också för skärpan. Eftersom bildsignalen är analog så måste den digitaliseras och det sker genom en serie prov - sampling. Ju fler prov/samples som tas per bildlinje desto bättre/skarpare kan bilden återskapas. Luminans är den del av signalen som passar ögat bäst. Ögats känslighet för färg vad käller skärpa är betydligt sämre än för ljusstyrkan/luminans. Därför kan man acceptera att använda färre prov/samples på färgkomponenterna i signalerna. HD-signalen för PAL har hälften så många sample för färg som för luminans. Luminans (4), färgkomponent (2). För DV och PAL gäller en fjärdedel så många färgsamples. Luminans (4), färgkomponent 1. En riktigt högklassig signal med max upplösning skulle behöva 4.4.4 dvs lika många samples av alla tre komponenter i signalen. Detta skulle kräva betydligt större bandbredd och därför tillåter man sig att - tack vare ögats lägre känslighet för färgskärpa - reducera antalet samples för färg. Om din kamera är bättre för DV än för HD vågar jag inte ha någon synpunkt på. Jag gjorde nyligen en kortfilm (15 minuter) i DV och var nöjd med resultatet. Nuvarande projekt spelar jag in i HDV och lägger ut prover på DVD att skicka till en god vän för omdöme och kritik. Den är ju då nedkonverterad till DV och jag tycker att den också är bra. Vad gäller min XH A1 så tycker jag att den verkar något mer mekaniskt känslig (vibrationer) vid HD inspelning än vid SD/DV. 0 Quote
High1ander Posted April 9, 2008 Posted April 9, 2008 Om du ska filma SD i widescreen sa skulle jag filma i DV, eftersom CCD eller CMOSen ar 16:9 i HDV-kameror. Jag skulle inte filma i HDV eftersom det blir samre for snabba rorelser och du maste anda konvertera ner sen. Enda positiva med att film HDV skulle vara att du skulle kunna "re-frame" lite efterat. Hade det varit HVX sa skulle jag saga filma HD och konvertera sen. Men HDV e ju ett bokigt format som offrar kvalite for upplosning och om man da inte vill ha den hoga upplosningen sa forlorar man helt klart pa det. HDV-Dropout = 15-24-30 frames forsvinner beroende pa kameran och vilken long GOP som kors. DV-Dropout = lite skitflimmer pa en frame som oftast inte marks eller om det gor det som man latt kan ta bort (oftast). 0 Quote
Recommended Posts