Gå till innehåll

Vad ska skrivas / vad ska inte skrivas


jepser

Recommended Posts

Till min nästa film, en scärckfilm så innan själva filmen börjar ska man se namnet på filmen, namnet kommer att zoomas in så att man kommer förbi det sen och så fortsätter kameran tills den går ner på marken och så börjar handlingen.

 

Jag ska väl skriva det i manuset när kameran åker föbi texten, eller?

 

Sen kommer jag ha en orm i rök i filmen som ska göras i ett program, ska man skriva alla digitala effekter som kommer göras i efterhand?

 

Eller ska man bara skriva att man ska filma där ormen ska vara?

 

// jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det du som ska stå för produktionen, regi och sånt, kanske tillsammans med nån polare? I så fall är det upp till dig/er.

 

 

Ja, jag ska göra det själv med en polare.

 

 

Om manuset ska skickas till ett produktionsbolag, så skulle jag låta bli.

 

Men hur vet då produktionsbolaget vad de ska filma (För utom handlingen? Eller skriver man det någon annan stans, vad som ska hända innan filmen börjar..?

Länk till kommentar
Share on other sites

EXT TITLE natt

 

Intoning

 

Torra grenar passeras. Vegetationen glesnar. Det är mörkt, helt svart.

Texten TITLE sveper in mot oss, vi duckar för texten och TITLE fortsätter över våra huvuden. Liggande på marken kan man urskillja ljuspunkter och röster. Det klarnar och vi ser benen... etc etc.

...

 

INT pub kväll

 

En magiker sveper med trollstaven över sin bägare. Ett rökpuff stiger ur bägaren och ändrar form till en orm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, jag ska göra det själv med en polare.

 

 

 

Men hur vet då produktionsbolaget vad de ska filma (För utom handlingen? Eller skriver man det någon annan stans, vad som ska hända innan filmen börjar..?

 

 

Fast produktionsbolaget är ju just producenter, fixar fram pengar, kontakter, i viss mån konsnärlig rådgivare osv (läste en bok om film produenter, men har glömt namnet, där stod det att en bra producent är 10% regisör och 90% ekonomisk rådgivare. Tycker det ligger lite i det).

Producentetns roll kan variera kraftigt från produktion till produktion. Det är fortfarnde du som gör filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast produktionsbolaget är ju just producenter

Nu vet jag inte på vilken hypotetisk nivå vi befinner oss, men självfallet kan man kontakta ett produktionsbolag och erbjuda ett manus utan att ha något som helst intresse av att regissera det själv.

 

Vad gäller ursprungsfrågan så tycker jag att man bör strunta i att beskriva hur förtexterna skall se ut. Om man skall regissera härket själv behöver man inte skriva det i manuset eftersom man ändå vet hur det skall göras, och om någon annan skall regissera det så är det faktiskt upp till den personen hur förtexterna skall presenteras.

 

Jag har flera gånger haft en mycket klar idé om hur förtexterna skall se ut i filmer som jag skrivit och senare regisserat. Det är dock inget jag någonsin nämnt i manuset, för det intresserar garanterat ingen av de primära läsarna, dvs. manuskritiker och skådisar.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Reglerna för vad som skall stå manus är ju inte ristade i sten. Jag tycker också att texterna är inte så viktiga och man kan gott strunta i dem. Men tycker man att textens utformning är viktig för handligen så tycker jag mitt förslag duger även om själva skrivandet inte håller nån större klass. Vill man göra nån tvist med texterna så skriv det i manus om du vill.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du som sagt själv står för filmens färdigställande, gör du som du vill. Kan kanske vara bra med minnesanteckningar.

 

Men om det skulle skickas ska du bara beskriva handlingen. Skriv tex "En alien skjuter plötsligt ut genom Kanes bröstkorg, blodigt och grisigt". Skriv inte "En alien i plast trycks/stöts, av en kille under bordet, m.h.a. en pinne genom en låtsasbröstkorg, med artificiellt blod som pumpas rytmiskt av en tredje person."

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...