Jump to content

Recommended Posts

Posted

Titel: Allt hon ville

Voodooversion: 1

Filmen ska handla om en ung kvinna vars mål och dröm under hela hennes liv varit att bli modell.

Hon får chansen och fotografen drogar ner henne för att våldta henne.

Polisenförhör henne, men hon vet inte att fotografen är även polis.

Allt hon ville.doc

Posted

Nu var det ju bara två sidor men jag ville läsa mer, se vad som hände. och då har du ju lyckats.

Men förtexten kanske skulle vinna på att ändras lite?

alltså:

"Ingen sa till mig att jag var söt när jag var en liten flicka. Alla små flickor ska få höra att de är söta, även om de inte är det."

till:

"Det var ingen sa till mig att jag var söt när jag var liten. Alla små flickor ska får höra att de är söta, även fast de inte är det."

Bara en parantes, men jag tycker det känns mer äkta.

bara min åsikt.

gl

Posted

Flyter på bra, jag vill också veta hur det fortsätter.

Om du håller karaktärerna tydliga så kommer det bli en "klockren" film också.

Dialogen känns på något ställe lite skriven och inte talad men det är ju en tidig version och det är mest småsaker på samma nivå som afyra kommenterade. Men med en så seriös handling måste dialogen vara helt övertygande och trovärdig.

Gillar att du har en ganska ren och rakt på scenbeskrivning där andra skulle vara mer plottriga. Men mer tydligt fokus på skådespelarnas kroppspråk och beteende, det känns som man vill sätta igång och filma för att man får bilden i huvet.

(ibland känner jag att jag uttrycker mig väldigt flummigt - det beror antagligen på att jag är det... :) )

• 3 weeks later...
Posted

hmm, helt okej, vill som sagt läsa mer och därför har du ju lyckats med manuset, hoppas det går lika bara att överföra det till bild, altså till film;)

Posted

Gillar det också. Speciellt att hon sminkar sig avklädd. Snyggt, visuellt, visar hennes oskyldighet i situationen. Precis så jag tänker mig att någon som tror de ska bli fotomodell skulle bete sig.

(En detalj. 'plus att jag fryser redan nu', lät vuxet i mina öron. Tror jag skulle föredragit 'och jag fryser redan redan nu'. Men det är nog bara jag :) )

Posted

Är det anslaget? Jag tycker det är för mycket dialog även om det inte är något fel på dialogen. Jag tror man kan få lite mer drama om man stryker alla dialoger, kör lite fotograferande som du redan beskrivit och sen öppnar med "ta av dig tröjan". Då bygger man upp stämningen. Vips är scenen fem minuter istället för 30 sekunder och blir ändå mycket tätare. Motivet till flickans drömmar och fotografens tveksamma avsikter blir mycket tydligare. Man kan nog till och med tona av i samma ögonblick som flickan drar tröjan över huvudet och byta scen. Du är på rätt spår även om en enstaka scen är svår att bedömma lösryckt ur sitt sammanhang.

Sen kanske förtexten kan komma efter scenen innan man går på med nästa scen, så man förstärker innebörden. När man nyss sett fotograferandet får texten mening.

Posted

Läste igenom en gång till, och Gillar Gorse variant som anslag.

Dock, om jag antar att ni vill behålla det ungefär som nu, så gillar jag flickans dialog, säger mycket om henne.

Vad gäller fotografen så är, såvitt jag kan se, det enda vi får reda på honom via dialogen att han är manipulativ och utnyttjande. Vilket man egentligen förstår från situationen och hans allra första mening. Vidare, från er beskrivning verkar han ha en större roll i filmen. Skulle därmed föreslå att utnyttja scenen till att definiera honom lite tydligare. Vem är han? Har han tvivel inför vad han håller på med, men kan inte sluta? Bubblar aggressioner under ytan? m.m.

Men som sagt, svårt att bedöma på en kort scen. Pratar jag i nattmössan så klicka på ignorera :)

(Editerat)

Posted

Jag tyckte det var riktigt intressant. Vill gärna läsa mer av det. Dialogen tyckte jag var bra, den passade en äldre man definitivt. Som gorse sade så är minskning av dialog inte helt fel, eftersom det är bra att visa och inte säga, som "show, don't tell"-tumregeln antyder. Dock är det ju ändå bra och jag tycker att du är på god väg att göra en rätt tät och obehaglig scen, på ett bra sätt, förstås.

• 4 weeks later...
Posted

Tack för alla kommentarer folks, har inte haft möjlighet att fortsätta arbeta på manuset senste tiden då jag håller på med en annan film som ska spelas in om några dagar.

Men snart är jag på hugget igen.

Tänkt att filmen inte ska bli så lång, utan mer intesiv och spännande och få en fortsättning till en annan kortfilm där hon visar upp sig, utan att de personligheterna i den filmen har en aning om vad hon har gått igenom.

Kommentera gärna.