lillebror Posted April 21, 2007 Posted April 21, 2007 Hej! Jag blev precis uppringd av en person på ett företag som driver en turistanläggning. De ska tydligen göra en marknadsföringskampanj som ska gå på biografer i Norrköping och Linköping. Eftersom personen som ringde vet om det filmklipp jag har så frågade han om jag har det i bra kvalité, om jag har det kvar och om han skulle kunna få använda det i reklamfilmen. Då jag blev lite överrumplad bad jag om att få återkomma imorgon. Jag känner att det finns ju lite business att göra, eller? Inte ska jag väl ge bort det gratis?! Hur skulle ni göra?! Vad kan vara en rimlig deal? Ersättning? Vill gärna ha tips. Det verkar vara lite bråttom! Tack på förhand! 0 Quote
maxime Posted April 21, 2007 Posted April 21, 2007 Enligt mig, ta betalt men inte för mycket och informera han om att du mer än gärna ställer upp och gör mer reklamer åt han eller åt andra bolag som han känner till som skulle behöva reklam, så kanske du får ett finger in i spelet, lycka till... 0 Quote
lillebror Posted April 21, 2007 Author Posted April 21, 2007 Jag var inne på http://www.blf.se (Bildleverantörernas förening) för att få lite vägledning. Dock hittade jag inte den prislista som de tillhandahåller. Någon som har tillgång till den och kan hjälpa mig?! 0 Quote
pld Posted April 21, 2007 Posted April 21, 2007 Hur är det med ägandet när man gjort en reklam för någon? Äger jag som har gjort den eller är det något man gör upp med uppdragsgivaren? 0 Quote
lillebror Posted April 21, 2007 Author Posted April 21, 2007 Äger jag som har gjort den eller är det något man gör upp med uppdragsgivaren? Det var nästa fråga jag hade. Det är så här. Jag har filmmaterial från en flygning jag gjorde för ett år sedan där jag landar på ett nyanlagt gräsfält som tillhör en större egendom med hotell. Jag blev uppringd av han som driver stället. Jag har alltså inte fått i uppdrag att göra filmen utan han hittade den på nätet. Om vi nu kommer överrens om att han kan nyttja materialet. Ska han får fullständiga rättigheter över filmmaterialet eller ska de vara begränsade till just den reklamfilm som han producerar denna gång. Jag tänkte att det har ju betydelse för priset. Ska mina sekvenser vara med i fler filmer så vill ju jag självklart ha betalt för det. 0 Quote
Rabies Posted April 22, 2007 Posted April 22, 2007 Jobbar man till exempel på en reklambyrå eller liknande så är grejerna du gör inte dina. man får använda dom i showreels och så men man äger dom inte. vet dock inte hur det funkar på mindre grejer. jag gissar att ni får avtala er fram till nåt 0 Quote
gorse Posted April 22, 2007 Posted April 22, 2007 Utan att ha någon egen erfarenhet, men jag är rätt övertygad om att om något matrial "säljs" till en tex reklamfilm så skall man avtala att filmen säljs för just denna kampanj och inte fri användning. När reklamkampanjen är slut, så gäller inte avtalet längre utan skall de använda bilden för nått annat måste de "betala" en gång till. Givietvis kan betalningen vara noll, men det förändrar inte användningsrättigheten, dvs de måste fråga en gång till. Om man tex sålt en bild av farmor för en reklamkampanj att ett rockband använder en viss tandkräm, mao tankrämsreklam, så får inte rockbandet använda samma bild för sitt nästa skivomslag. 0 Quote
lillebror Posted April 22, 2007 Author Posted April 22, 2007 Tack för dina synpunkter gorse! Det vägleder mig lite i hur jag ska göra! 0 Quote
lillebror Posted April 22, 2007 Author Posted April 22, 2007 En annan parameter i sammanhanget för hur mycket ersättning man ska begära, är inte det hur många gånger denna reklam kommer att visas på biograferna? Någon typ av royalty eller vad man ska kalla det för, ungefär som STIM fast för film. Några tankar om det? Som jag ser det hela handlar det ju om hur mycket det är värt att få ha med den här filmsekvensen för honom, eller hur? 0 Quote
lillebror Posted April 22, 2007 Author Posted April 22, 2007 Nu har jag fått ytterligare ett par ingångsvärden. Reklamfilmen ska visas lokalt i två större städer (Filmstaden) i sommar under 3-4 månader varje dag på varje föreställning. Vad innebär det för ersättningen? Någon med erfarenhet? 0 Quote
EvilElvis Posted April 22, 2007 Posted April 22, 2007 Utan att ha någon egen erfarenhet, men jag är rätt övertygad om att om något matrial "säljs" till en tex reklamfilm så skall man avtala att filmen säljs för just denna kampanj och inte fri användning. När reklamkampanjen är slut, så gäller inte avtalet längre utan skall de använda bilden för nått annat måste de "betala" en gång till. Givietvis kan betalningen vara noll, men det förändrar inte användningsrättigheten, dvs de måste fråga en gång till. Om man tex sålt en bild av farmor för en reklamkampanj att ett rockband använder en viss tandkräm, mao tankrämsreklam, så får inte rockbandet använda samma bild för sitt nästa skivomslag. Stämmer bra det, i alla fall i reklambranschen där jag jobbar. Mycket bilder och sånt köper man loss för en specifik kampanj under en specifik tid. Sen får man dega igen om man ska använda samma bilder igen i annat sammanhang. 0 Quote
Recommended Posts