Jump to content

Camera tracking

Danell

Recommended Posts

Ska snart ge mig på ett projekt då jag kommer behöva tracka en kamera. Alltså kunna sätta in ett 3D objekt i bilden och att min virtuella kamera rör sig lika som den jag filma med.

Nu ska jag införskaffa ett sådant program (då AE inte har 3D-tracking) kan någon tipsa om vilket jag ska välja? Något liknande Bonjour eller voodotracker? Kanske något av dem?

Har endast provat lite på Bonjour, men det känns som det skulle kunna finnas någon bättre - blev inte nöjd med resultatet.

Vill ha ett program som klarar HD, fungerar snabbt o smidigt. Gärna har den någon automatiskt knapp som man trycker på så trackar den allt själv ;) (Bonjour hade något liknande)

Tack på förhand!

Detta är svårt som f-n och jag har ganska lite erfarenhet själv. Du kan testa SynthEyes som är både billig och (enligt uppgift ) bra. (Finns den kära "auto-knappen)".

Det finns dock lite trassel med att importera infon till AE om det är det du compar i. All data hamnar lite fel men detta kommer förhoppningsvis att fixas i AE CS3.

http://www.ssontech.com

Munthe har ju viss erfarenhet att "fuska" snyggt i ämnet (utan att köra 3d tracking)... Han kanske kan ge lite tips.

/Max

Ska snart ge mig på ett projekt då jag kommer behöva tracka en kamera. Alltså kunna sätta in ett 3D objekt i bilden och att min virtuella kamera rör sig lika som den jag filma med.

Nu ska jag införskaffa ett sådant program (då AE inte har 3D-tracking) kan någon tipsa om vilket jag ska välja? Något liknande Bonjour eller voodotracker? Kanske något av dem?

Har endast provat lite på Bonjour, men det känns som det skulle kunna finnas någon bättre - blev inte nöjd med resultatet.

Vill ha ett program som klarar HD, fungerar snabbt o smidigt. Gärna har den någon automatiskt knapp som man trycker på så trackar den allt själv ;) (Bonjour hade något liknande)

Tack på förhand!

Antar att du menar Boujou, Bonjour är något nätverkstjoff från apple.

Tror förövrigt att du har svårt att hitta ett bättre tracking program än Boujou, har för mig att det är det mest etablerade camera match program (eller vad man nu kallar dom.

Har hört att PFHOE från thepixelfarm ska vara väldigt prisvärd (runt 650kr, vilket får anses väldigt billigt då Bojou kostar runt 100.00).

Jag lärde mej boujou 3 under min praktik och kan säga att jag kan det relativt bra, har dock inte gjort några produktioner med det men ditt snack om att det borde finnas nåt bättre e ju bara crap. Matchmover och PFtrack finns ju med i samma klass men du har troligvis inte råd med nåt utav programmen. Att 3d-tracka är en hel vetskap och det finns inga magiska knappar precis som med AE eller nåt annat program. Mitt förslag är att du trackar för hand och inte pratar skit om boujou

Det finns många olika tracking-program och det spelar ingen roll vilket program du använder om du inte kan så mycket om tracking eller matchmoving. Men jag skulle nog satsa på Boujou eller Matchmover Pro eftersom de ger dig mest kontrol över trackingen. För Boujou kan jag tipsa om http://www.thegnomonworkshop.com (s) dvder om matchmoving och camera tracking. De hjälper enormt mycket vid svåra situationer och ger tips om tex. vad man ska göra "on-set" för att få en så precis 3D camera som möjligt. Lycka till!

P.S

2d3 (skaparna av Boujou) släppte nyligen ett plug-in för Maya 7 vid namn Moujou. Det är MYCKET enkelt att använda och du slipper exportera filer från olika program.

kan vara värt o kolla in denna bok om ämnet,

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0782144039

innehåller mycket bra information om hur matchmoving funkar, den är förklarar inte direkt ingående hur ett visst program funkar men några exempel görs i Boujuo och Matchmover Pro.

Programmet som jag gillar bäst är PFTrack, det kostar ju en hel del dock, annars tycker jag att SynthEyes3D är bra, kostar ju också mycket mindre än tex PFTrack och Boujuo.

Testa och ladda ner testversioner o se vilket som du gillar mest..

Icarus är PFTrack (fast för fyra år sedan). Icarus köptes upp av The Pixel Farm som gör PFHoe och PFtrack och använde det som grund för bägge programmen. Det betyder att Icarus (den version som cirkulerar) är minst sagt out of date. Den är väldigt instabil.

Vilken tracker man bör använda beror otroligt mycket på materialet och projektet. PFHoe (som är nästan gratis) kan göra ett fantastiskt bra jobb på det mesta. idag tycker jag faktiskt att SynthEyes är den bästa trackern. Den är snabb och jobbar med lätthet med väldigt stora filer (den användes uteslutande till hela King Kong) och den är tokigt stabil. Boujou är, för att vara helt ärlig, SINNESJUKT överprissatt. Att dom fortfarande säljer licenser med den prislappen är ett smärre mirakel.

Jag har annars mest erfarenhet av Matchmover Pro. De är helt ok. Absolut för dyr för vad den gör med tanke på SynthEyes.

Det finns en gratis tracker som heter Voodoo Camera Tracker. Googla och testa. Den har säkerligen sina brister men gratis är ju alltid intressant. Den snackar med ett begränsat antal 3D-paket.

IBoujou är, för att vara helt ärlig, SINNESJUKT överprissatt. Att dom fortfarande säljer licenser med den prislappen är ett smärre mirakel.

Jag vet inget om hur bra den är prissatt, men den lär väl sälja några licenser på att den är just dyrast, dyrast är enligt vissa bäst.

Jag ber så mycket om ursäkt om jag gjorde någon upprörd när jag sa att jag tyckte boujou inte var bäst för mig...

Tack för tipsen! SynthEyes verkar ju hett! Ska se om jag hittar någon demoversion av det så jag kan testa!

Och jag måste påpeka att jag faktiskt har en hel del erfaranhet av tracking och AE. Jag är bara ny på just 3D tracking. Tänkte det vore bäst o fråga innan man investerar i något så dyrt som dessa program. Det är väl vad forumet är till för? :)

Jag vet inget om hur bra den är prissatt, men den lär väl sälja några licenser på att den är just dyrast, dyrast är enligt vissa bäst.

Tja, kanske det. Jag önskar isåfall att det vore en tydligare skillnad i resultat mellan folk som använder kombon SynthEyes/Fusion och folk som använder Boujou/Flame/Inferno. Men det är det ju verkligen inte. Kollar man i regel det mest imponerande som görs just nu så är det från Boutique-företag som Screaming Death Monkey/The Orphanage/Computer Café och andra och där tillhör dom där dyra programmen ovanligheterna. Konstigt att dom är så bra när dom inte sitter med dom bästa (dyraste) grejerna? Konstigt att dom gör bättre grejer än många som sitter med en vanlig 3D-tracker för över 100 000 kr.

Tja, kanske det. Jag önskar isåfall att det vore en tydligare skillnad i resultat mellan folk som använder kombon SynthEyes/Fusion och folk som använder Boujou/Flame/Inferno. Men det är det ju verkligen inte. Kollar man i regel det mest imponerande som görs just nu så är det från Boutique-företag som Screaming Death Monkey/The Orphanage/Computer Café och andra och där tillhör dom där dyra programmen ovanligheterna. Konstigt att dom är så bra när dom inte sitter med dom bästa (dyraste) grejerna? Konstigt att dom gör bättre grejer än många som sitter med en vanlig 3D-tracker för över 100 000 kr.

Jag missförstår dig säkert nu, men vill bara klargöra att jag inte säger att dyrt är bäst, utan att det är ganska vanligt att andra tycker det. Dock så borde ju erfarna människor som jobbar med sånt här veta bättre än att köpa det dyraste (om det nu inte är bäst).

Icarus är PFTrack (fast för fyra år sedan). Icarus köptes upp av The Pixel Farm som gör PFHoe och PFtrack och använde det som grund för bägge programmen. Det betyder att Icarus (den version som cirkulerar) är minst sagt out of date. Den är väldigt instabil.

Instabil är det inte här. 2,09 kör jag med. Out of date, ja kanske.. Inte testat HDmaterial eller vista. Annars funkar det helt utmärkt för sitt ändamål.

Kan väll tillägga att Pixel farm säljer tidsbegränsade licenser till studenter. Om man nu är ute efter nått sånt.

Jag missförstår dig säkert nu, men vill bara klargöra att jag inte säger att dyrt är bäst, utan att det är ganska vanligt att andra tycker det. Dock så borde ju erfarna människor som jobbar med sånt här veta bättre än att köpa det dyraste (om det nu inte är bäst).

Jo jag kan försäkra dig att man testar grejerna ganska hårt när man ger sig på långfilmsprojekt med mycket tunga effekter. Jag håller precis på att avsluta en långfilm med 97 minuter match moving som ska säljas nere i Cannes i år. jag har testat varenda tracker på marknaden för den filmen. Vilken typ av material man har är helt avgörande. De är ungefär samma regel som för en bra keyer. Primär eller sekundär-keyer och hur chroman är samplad påverkar resultatet.

För er som modellerar med Maya eller 3DS Max finns en gratis plugin från Realviz. MMTrack heter den. Om denna lösning är bra eller inte vågar jag inte uttala mig om. Men det som visas på deras hemsida ser ok ut, för att vara gratis.

Några hakar finns säkert för de som vill göra stora projekt för Realviz har en Pro Version som de säkert vill sälja.