Rabies Postad 24 april 2007 Postad 24 april 2007 vapen, pangpang, orimlig sceneri och storslagenhet, 180 min speltid, krav på svåra och/eller dyra specialeffekter går allt in på en krigsfilm och en spionfilm. 0 Citera
Java ex Machina Postad 24 april 2007 Postad 24 april 2007 louis cyphre tråden handlar just om slarviga filmer där ambitionerna varit för höga, man försöker till exempel göra en krigsfilm eller spionfilm där alla skådespelare är 15 år och allt spelas in på en dag och klipps på kvällen till en 2 timmars mastodontfilm med hela handlingen helt improviserad. det blir aldrig kul att kolla på nånting sånt för nån annan än dom som har gjort den. att vara ambitiös är det ju inget fel på och dom som har gjort dom små korta välgjorde effektfilmerna har ju beviseligen inte tagit sej vatten över huvudet utan har klarat att ro projekten i hamn så det är väl inte riktigt dom som tråden handlar om eller? Java ex Machina det där tycker jag va löjligt sagt. att fråga varför folk inte lägger ner mer energi och tid på sina projekt så att dom blir riktigt bra är ju inte samma sak som att komma in och säga haha din film suger, fan va rutten du e på att göra film, jag gör bäst filmer och du gör sämst. om man känner sej träffad av att ja jag kanske tog lite för mycket vatten över huvudet och slarvade lite här och där så borde man ta det till sej och försöka göra bättre nästa gång istället för att bli sur och börja hota med att ingen vill jobba med nån som ger kritik. Jag känner mig inte det minsta träffad av nåt JollyBob85 sagt. Var fick du det ifrån? Finner man det underhållande att som 15-åring göra ett tvåtimmars mastodontepos så bör man göra det, för det är i den åldern man har möjlighet att göra film som ingen behöver kolla på eller tycka om. Man lär genom att göra, och något av det viktigaste man behöver lära sig inom skapande är att hitta sin egen röst. Det gör man inte genom att anpassa sig efter vad andra vill se. 0 Citera
Rabies Postad 24 april 2007 Postad 24 april 2007 jag sa inte att du känner dej träffad utan man. och som jag sagt innan så får man göra vilka filmer man vill och alla gör det men dom är generellt inte underhållande för nån annan än den som skapat dom. de e ingen som försöker förbjuda nån att göra sånna filmer utan snarare uppmana till att göra bättre filmer så blir det skojigare för alla att titta på. jag menar det är inget fel med vapen och sånt i sej, om jag inte missminner mej så är det väl lasse_lazer bland andra som gjort en liten film men nån insatsstyrka som är schysst gjord även om dom som spelar inte är så gamla så har dom varit nogranna med uniformer och effekter osv. Och sen har vi ju Sam & Rais lilla sketch med katterna som är jävligt fult gjord men skämtet gör den värd att kolla på. jag kan bara tala för mej själv när jag hellre ser grejer där folk har lagt ner lite tid bakom än att bara köpa en kamera och gå ut och filma allt man ser och sen slänga upp på nätet, jag vet inte ifall du finner det underhållande det får du svara på själv. men som sagt det är inte förbjudet att göra 0 Citera
louis cyphre Postad 24 april 2007 Postad 24 april 2007 Vapen, pangpang, orimlig sceneri och storslagenhet, 180 min speltid, krav på svåra och/eller dyra specialeffekter går allt in på en krigsfilm och en spionfilm. Ja, men den behöver väl inte vara tafflig va? Folk lägger väl lika mycket, eller mer, tid bakom genrefilmer som andra? 0 Citera
Rabies Postad 24 april 2007 Postad 24 april 2007 louis cyphre nä det behöver den inte vara men tråden handlar om just dom som är det. dom filmerna som det inte är lagd nån energi på. den handlar om dom som tagit sej för mycket vatten över huvudet och inte lyckades göra nånting bra inte om dom som gjorde nånting bra och fortfarande simmar 0 Citera
louis cyphre Postad 24 april 2007 Postad 24 april 2007 Suck. Läs första inlägget igen..... Han skrev ingenting om att det inte lagts någon energi på filmerna. Det var just att effektfilmer inte fungerade med noll budget. Det var orealistiskt osv... Filmare som inte lägger ner energi på sina produktioner får dåligt resulatat oavsett genre. Punkt. 0 Citera
Rabies Postad 24 april 2007 Postad 24 april 2007 börja inte sucka utan lär dej att tolka innebörden av ett inlägg istället för att läsa det ord för ord och stirra dej blind på vissa av dom. och för att få en klar bild av vad nån menar så räcker det inte med att läsa första inlägget om det är otydligt, utan man måste läsa alla inlägg där förklaringar kommer, vilket det gör i hans andra inlägg. att du sen vill ha det till att han hatar alla effektfilmer får ju stå för dej 0 Citera
JollyBob85 Postad 24 april 2007 Författare Postad 24 april 2007 Jag kan bara tala för mig själv men är det någonting som verkligen kan krossa min skaparglädje så är det när man börjar inse att ett projekt man håller på med är så stort och svårt att det antingen kommer ta hur lång tid som helst att fullfölja alternativt bli jättedåligt. Om folk får för sig att jag kastar skit på folks filmer så är det inte sant på annat sätt än att jag talar om vad jag tycker om att titta på. Vem vet, det kanske inte är många som håller med mig? Smaken är ju som baken. Jag vet iaf att jag önskar att folk hade sagt till mig att vissa projekt jag startat är mindre bra idéer så jag hade kunnat spendera den tiden med mer genomförbara grejor. Och jag har inget emot effekter men let's face it... de är svåra och tidskrävande att göra. Om man försöker sammanfoga en lång speltid med snygga effekter så får man ofta en olöslig ekvation om man inte har en stor budget eller är någon slags övermänniska. Jag skrev mest i förhoppning att kunna få någon att tänka sig att skala ner sitt projekt en aning så kanske det kommer göras fler bra filmer. Att säga att jag tycker att mina filmer är bra är dessutom enligt mig inte att sätta mig själv på pidestal. Allt det sa är att jag är nöjd med den typen av filmande personligen. Små projekt = mucho skoj, vilket är perfekt för amatörfilmaren som ofta vill få färdigt något att visa folk. Var hälsade! 0 Citera
gorse Postad 24 april 2007 Postad 24 april 2007 Jag kan nog från och till tycka som ursprungsinlägget skrev. Men, jag har omdöme att knipa igen eftersom jag knappast gjort något bättre. Men, precis som flera redan skrivit så lär man sig under resans gång och det är ju bra. Men frågan är när det skall bli bra nog? Min personliga ambition är det jag försöker göra skall bli ännu bättre. Om jag lyckas kan bara framtiden utvisa. Under tiden knåpar jag på i det "tysta" för mitt eget resultat blir inte bättre av att såga andras resultat. 0 Citera
Rabies Postad 24 april 2007 Postad 24 april 2007 jag tycker inte du har gjort så dåliga grejer. det märks att du lagt ner tid på det du gjort även om det bara är filmat med en hemvideokamera liksom. det är till exempel ett väldigt bra miniatyr-shot du gjort. du har matchat vinklar och avstånd och så riktigt bra och det är intressant och inspirerande att kolla på, att det då är kass kvalitet på den tekniska utrustningen spelar inte så stor roll. sen e ju du en av dom få som börjar i "rätt" ända och genomarbetar dina grejer innan du lägger upp dom för allmän granskning. det är mycket intressantare att följa arbetet då och jag tror också att det ger dej mer att få feedback på små enstaka grejer som du kan bättra på och finputsa tills den färdiga filmen är klar 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.