Gå till innehåll

Action utomjordingsproduktion - vad kan utvecklas?


carbe

Recommended Posts

 

Det kan ju vara så, som du sa, att utomjordingarna blev strandsatta här på jorden, och följdaktligen så försöker dom inrätta sig ett liv här, på obestämd tid. Alla människor dom möter ser de kanske som ena skrämmande rymdvarelser som, hör och häpna, förflyttar sig med hjälp av ett par... köttstyltor... fastsatta under kroppsmassan... rör sig rytmiskt... Usch, bäst att skjuta! ;)

 

Det var en lysande beskrivning, som man själv skulle uppfattat situationen på en annan planet, eller expeditioner på 17-1800-talet som kom till afrika eller amazonas och såg urbefolkningen som livsfarliga vildar och helt naturligt såg landet som sitt att ta i besittning...

 

Denna tråd är f ö en schysst söndagsunderhållning, många roliga ideer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Och om de kraschade i en öken skulle dom tro att hela planeten bestod av sand...

 

Som Star Wars - Tatooine är en sandplanet, Endor är en skogsmåne, Hoth är en isplanet, Naboo är en frodig planet.

 

Haha, du har verkligen livlig fantasi! :D

Tyvärr har jag inte värsta budgeten. Jag har egentligen ingen budget alls, men jag har sökt något litet filmstöd från Film i Väst. Där är det bara att hoppas på det bästa och se vad de kan bidra med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Frågan är bara hur man skall få tittarna att uppfatta att utomjordingarna tycker att Jorden är konstig. Utomjordingarna har ju ett annat sätt att kommunicera än vad vi jordbor kan förstå. Några förslag?

Länk till kommentar
Share on other sites

Frågan är bara hur man skall få tittarna att uppfatta att utomjordingarna tycker att Jorden är konstig. Utomjordingarna har ju ett annat sätt att kommunicera än vad vi jordbor kan förstå. Några förslag?

 

Du kan ju ge de ett "struntspråk" och sen sätta subtitles?

Länk till kommentar
Share on other sites

Att ge utomjordingarna nån sorts "ögonbryn" kan vara en idé. De är väldigt nyttiga om man vill förmedla känslor.

 

Man kan se en rymdvarelse beskriva en människa för dom andra. Låt säga att dom har nån sorts möjlighet att kommunisera telepatiskt, eller via något visuellt medium. Då kanske rymdvarelsen skissar ner människovarelsen för dom andra - ruskigt snyggt, men i linje med hur en rymdvarelse skulle uppfatta oss (rosa yta, varierande hål mitt i klumpen längst upp (som tycks ha nån sorts skumt barr på toppen), en massa vinklar på extremiteterna åt sidorna, och neråt... hur många var dom nu?)

Länk till kommentar
Share on other sites

En utomjording är så himla liten att den inte har ögonbryn. Mindre än ett toffeldjur, alltså. Inte minsta lik en hollywoodfigur, snarare en kosack i miniformat. En vanlig grankotte är mycket mycket större. En utomjording går därför inte att göra på film om det ska bli realistiskt. Gandalf skulle eventuellt kunna gå. Filma och förminska 1000 ggr. Men det går ju inte heller, för det syns ju inte något.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

.. och som flatlöss kan dom krypa kring örona och fika efter ragg hos alla små sköna banlonmufflar. Och varför inte skaffa dom en spade som dom kan jaga katten med, som i lejonkungen (fast utan Långben då förstås). Kanske lite lagom med smör på sidan, och en klick hjärnsubstans. Som i Stig Grybes sketch om Alla vi barn i Mullermyren. Skoj va?

 

Trams.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade tänkt göra mina utomjordingar ganska lika människor, i alla fall i längden. Ansiktena skall inte vara likadana, och en del annat skall ju variera såklart. Men jag kan ju inte lägga på en extra arm på dem. Det vore mycket svårt om man skulle göra det i varenda scen som de är med i.

Men jag kommer att försöka komma på något sätt som utomjordingarna kan kommunicera med varandra, förmodligen med subtitles men det får vi se hur det blir. De kommer även att tycka att världen är konstig och att människorna är lika konstiga. Men det är ju inte riktigt det filmen handlar om, inte bara i alla fall. Handlingen finns ju som sagt i trådhuvudet. Men eftersom filmen kommer att bli ganska lång (i alla fall om allt tas med som planerats) så kan man ju proppa i lika scener för att den skall bli bättre.

Tack för alla idéer, kommentarer och förslag! (men fler uppskattas ;))

Länk till kommentar
Share on other sites

Roligt att kunna spruta idéer och sedan vartefter få höra vilka ramar filmskaparen tänkt sig. Så ska ett forum fungera.

 

Mer idéer då...

om de tre agenterna ska kunna bli överrens med rymdisarna på slutet och samarbeta med dom så är du inne på rätt spår med att inte göra dom för "knepiga" i början. Filmen måste ju fungera dramaturgiskt igenom.

 

Dom kan ju bli lättare att förstå vartefter men om man börjar med självlysande ektoplasmavarelser kan det vara svårt att få medkänslor för dom och vilja försöka hjälpa dom hem. Det måste finnas något man kan få sympati för, samtidigt som dom skall vara obegripligt läskiga i början...

 

... ja, en fundering bara...

Länk till kommentar
Share on other sites

Mycket bra idé! Man skall kunna förstå dem mer och mer? Vad det så du menade? I vilket fall tycker jag att det verkar bra. Utomjordingarna skall vara svåra att förstå sig på och kommunicera med i början för en vanlig människa, men senare lär sig människorna (och framför allt tittarna) att kommunicera med dem!! :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är hemskt ledsen att jag inte har sett E.T, jag kanske är helt dum i huvudet som inte har gjort det, men jag har i alla fall INTE gjort det. :)

Däremot gillar jag sådana filmer som E.T tydligen är, och vill göra en liknande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du ska väl göra nåt nytt. Den erfarenhet du har blir din nya film bra. Du har ju fått kritik, bra som dålig. Dina filmer blir ju bättre och bättre. Ingen är väl så på hugget att göra film, som du.

När det gäller utomjordingar skulle jag inte kunna göra nåt utan ironi och humor. Du tänker väl likadant, hoppas jag?

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Mycket bra idé! Man skall kunna förstå dem mer och mer? Vad det så du menade? I vilket fall tycker jag att det verkar bra. Utomjordingarna skall vara svåra att förstå sig på och kommunicera med i början för en vanlig människa, men senare lär sig människorna (och framför allt tittarna) att kommunicera med dem!! :D

 

Vore det inte fint om utomjordingarna också lär sig förstå och kommunicera med oss? Att vi möts på halva vägen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nog om utomjordlingarna! Har ni inte glömt bort filmens huvudkaraktärer: agenterna!

 

Vilka är de egentligen? Vad har de för peronliga mål och egenheter? Vilken sorts utveckling kommer de att genomgå under filmen?

 

Jovisst, men den känsligaste punkten i filmen är nog utomjordingarnas framställning. Typ som i nya King Kong - om inte jätteapan var ordentligt genomtänkt skulle hela filmen ha stjälpts...

 

 

Men om inte Carbe misstycker, droppar jag här lite förslag till karaktäriseringar. :)

 

Arnold kan vara en frånskild hurtbulle, som vägrar se skilsmässan och andra personliga problem som någon sorts tecken på otillräcklighet. En riktigt naiv optimist som alltid cyklar till jobbet. Lite lagom charmigt manisk.

 

Sara kan vara den som kan vapen bäst, eftersom hennes pappa var en gun dealer till den undre världen då Sara var liten - hon kunde demontera en Uzi innan hon kunde läsa. Självklart skäms hon för sina rötter.

 

Bertil är 64 och lite fadersfigur. Väldigt biffig och cool, men finkänslig när det behövs. Väldigt beläst och duktig i allt han företar sig. Kan laga en hel kalkonmiddag, läsa sjukjournaler och byta motor på en ferrari.

 

Arnold Bertil Sara. ABS. Anti Break System. Låter schysst för ett agentteam! ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

ABS lät mycket bra!

Jag skall snart påbörja manusskriften och kommer troligen att inkludera dina förslag. Tack Simon W och alla andra som hjälpt till!

 

//Carbe

 

P.S. Borde jag skriva tack till medlemmar på Voodoo Film i slutet av filmen? ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kom även på en enligt mig bra idé, angående utomjordingarnas kommunikationssätt. De kan möjligtvis kommunicera via tankar. Jag tänkte också att det finns någonting i utomjordingar som också finns i tjejer, så att bara Sara kan höra sakerna de tänker till varandra. Dock för hon oerhörd huvudvärk varje gång det händer.

Vad tycks?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kom även på en enligt mig bra idé, angående utomjordingarnas kommunikationssätt. De kan möjligtvis kommunicera via tankar. Jag tänkte också att det finns någonting i utomjordingar som också finns i tjejer, så att bara Sara kan höra sakerna de tänker till varandra. Dock för hon oerhörd huvudvärk varje gång det händer.

Vad tycks?

 

Visst, funkar utomordentligt. Alltid intressant om Sara får en starkare koppling till varelserna, som de två manliga agenterna kanske till en början inte tror på. Kan skapa en intressant intern konflikt.

 

 

Tack i eftertexterna får du göra som du känner. Jag kräver ingenting.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...