Jump to content

Att köpa en HD videokamera - hjälp!!

allie

Recommended Posts

jag trodde naivt att det bara var att gå till affären och köpa en, men efter att ha läst här har bara fler o fler frågor kommit upp..

- Jag har en HDtv, och vill utnyttja detta. Alltså inget sämre än 720p! (1080i?)...de vanliga HD iaf.

- Jag har en bluray-spelare (ps3).

- Jag har en vanlig data ("värsting" data för ca 4 år sen....)

- Jag borde kanske nämna att det jag vill använda kameran till är "vardagsliv" , som fester, semestrar osv.

- Det känns viktigt att kunna spara mina filmer på något sätt. Dvd-skiva som alla andra filmer antar jag(fast nu e de väl blueray skiva elelr nått då). Hur ska det gå till? Vad är det för samling jag ska skaffa ? För en 60gb hårddisk lär ju inte räcka långt.. .(speciellt inte när datan pajjar o så bye bye till allt man hade..). Har en PC med XP.

Behöver jag en speciellt brännare för att bränna till blu-ray? vad kan en sådan kosta? Hur gör jag??

Kommer jag att kunna redigera i mina filmer för att sedan kunna bränna det jag vill ha? (i HD!!!)

Vilken kamera rekommenderar ni? Jag har inte tänkt spendera ett öre mer än 15000kr!!! :) (helst under 12000 men kostar de så smakar de ju.. ibland)

Snälla hjääälp, och finns det fler saker jag borde tänka på innan jag slår till? Är väldigt tacksam för alla svar!!!

Det finns en bra variant som beskrivning: Du kan köpa en kompaktkamera med 10 megapixel för 3000 spänn och en systemkamera med 6 megapixel för 15-20.000 spänn. Vilken ger bäst bilder tror du (förutsatt att användaren kan ta bilder)?

Lika väl spelas det in massor av långfilm i 1080i - dvs samma "uppspelningsformat" som HDV (1920 x 1080). Men givetvis blir inte HDV kameran för 10.000 lika bra som en HDCAM för 2 miljoner. Men HDV-kameran ger, rätt använd, jäkligt bra bilder i HD upplösning. Sen om det det är HD kvalitet eller ej är som att fråga: Hur snygg är en tavla?

Ska du på ngt sätt klippa materialet ska du satsa på HDV och inget annat (i skrivande stund - kan ändras imorgon). Du ska, iofs om jag minns rätt, kunna spela upp Sonys AVCHD skivor direkt i en PS3:a men att redigera AVCHD är bara grymt trögt ännu så länge.

Räkna med att din 4 år gamla burk är för långsam för ALL typ av HDV redigering (möjligen kan du köra en gammal version av PPro eller Vegas med Aspect/Connect HD). Du bör, oavsett redigeringsmjukvara, ha minst en Pentium 4 3Ghz (allra helst en DualCore) med 2Gb ram för att HDV ska flyta hyfsat bra. Gärna ännu snabbare när du kommer till...

...att du behöver en Blu-ray brännare och det finns några på marknaden för runt 5-6 tusen ex moms. Du får dock räkna med att det tar RUSKIGT lång tid att koda om ditt HDV material till H264 codecen som (bla) används på Blu-ray. Du kan också koda som MPEG2 1080i vilket bör gå fortare.

Men jag skulle (personligen) aldrig köpa ngt annat än en HDV kamera som ju (alltid?) kan "nedskala" HDV till DV (finns det ngn HDV som INTE kan det???). Då har du ju iaf grundmaterialet i HDV när du skaffar ny burk.

/Max

4år gammal "värsting" dator på den tiden kan nog behöva en uppdatering. Beror helt på vad som finns i den. Skriv upp lite info om datorn. HDV behöver nästan 2gb minne och en bra processor. Processorn är i hdv läget mer viktigt än minnet.

Själv kommer jag köpa en hv20, redigeringen kommer ske på min bärbara dator "nx9420" köpt på dustin(ett kap för den delen).

Jag tipsar också om HV20. Man får ingen bildkvalitetsmässigt bättre HDV-kamera i den prisklassen just nu. Den har något stympade manuella kontroller men eftersom du tänker använda den som fest- och semesterkamera så antar jag att det inte är något problem för dig.

• 2 weeks later...

Undrar lite vad du menar med värsting dator för 4 år sedan ?

Den borde kunna hänga med bra om det var en värsting dator!

En ny värsting dator skulle kosta mellan 70 - 100.000:- i dagsläget.

Men då har du 4 kärnor, den största vattenkylningen, 8 GB ram av snabbaste sort, ett batteri av 10.000 varvs diskar, osv.

Jo jag har tittat på alternativen för att få riktig fart på renderingen. Men det vart lite dyrt.