peterfilm.se Postad 27 mars 2007 Postad 27 mars 2007 vet inte om det är rätt forum, men... ..jag tror att det heter Super8 och är som 8mm fast det är också typ 8 bilder/sek. Finns det något sätt att få dvmaterial (PAL) att se ut så. Färgkorr och sådant inget problem, men jag tänker mest på att behålla var 3,125 frame under de nästkommande 3,125/25 sekunden fär att få den härliga "semesterkänslan a la 1984". Är enbart ute efter förslag på hur man gör med framestiden (har koll på färger och överexponering m.m.) //Peter den store ...frågaren 0 Citera
Team_fagott Postad 27 mars 2007 Postad 27 mars 2007 8 bilder per sekund? Super 8 heter super 8 därför att filmen man exponerar på är 8mm super 8 spelas vanligen in i 18 eller 24 b/s (eller 54 eller mer) Du får nog vara lite tydligare med vad du vill. Om du vill få video att se ut som film (s8mm) så finns det en bra tutorial om det på voodoo 0 Citera
peterfilm.se Postad 28 mars 2007 Författare Postad 28 mars 2007 Ok, det kanske är 18 bilder/sek. Oavsett hur gör jag för att få 25 bilder per sekund att blir 18/sek men att den totala "speeden" i filmen är realtid. Det är enbart detta jag är intresserad utav och inte själva film-look-alike korrigeringarena. 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 28 mars 2007 Postad 28 mars 2007 18/24= 0.75 alltså 18fps är 25% snabbare än 24fps öka hastigheten med 25% på ditt video klipp /Jan 0 Citera
peterfilm.se Postad 28 mars 2007 Författare Postad 28 mars 2007 18/24= 0.75 alltså 18fps är 25% snabbare än 24fps öka hastigheten med 25% på ditt video klipp /Jan Jo, men alltså jag skulle vilja ha 18 bilder / sekund. Så att det blir så där härligt hackigt som gamla hemafilmer är. 18 bilder/sek (och så är själva speeden på filmen fortfarande 100% 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 28 mars 2007 Postad 28 mars 2007 Jo, men alltså jag skulle vilja ha 18 bilder / sekund. Så att det blir så där härligt hackigt som gamla hemafilmer är. 18 bilder/sek (och så är själva speeden på filmen fortfarande 100% bara så du vet, filmerna hackade inte på den tiden, utan dem visades i samma bildhastighet som dem filmades på. 0 Citera
peterfilm.se Postad 28 mars 2007 Författare Postad 28 mars 2007 Alltså kolla här nu. Filmer man kollar hemma med släkten om när farsan tog studenten. Projektor som spelar upp på en vit duk i vardagsrummet. Är inte 25 bilder/sekunden Jag skulle uppskatta det till ca 18 bilder/sekunden. Hur får jag DV material 25 bilder/Sek att bli 18 bilder/sek (för att det skall se ut som farsans student). Dock skall dessa enstaka klipp vara med i en produktion som merparten är 25 bilder/sek och då också rederas som en vanlig 25 bilder/sek. Dessa klipp skall förgylla filmen och skapa en retrokänsla. 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 28 mars 2007 Postad 28 mars 2007 alltså jag fattar vad du vill göra men kan inte svara på hur du kan göra den här effekten. Du kan inte göra det in i kameran men jag är ganska säker att du kan göra det här på datorn genom att ''skippa'' några frames varje sekund. Hoppas att jag hjälpte lite iallafall. mvh /Jan 0 Citera
Team_fagott Postad 29 mars 2007 Postad 29 mars 2007 Varför krångla till det? Fram med super 8:an, köp ett par rullar film. Den kontrasten och det färgdjupet är svår att få fram på dv. Dessutom är väll upplösnigen det dubbla på s8? En klassisk grej med smalfilmer är ju att lite billigare projektorer får bilden att svaja lite samt att ljuset fladdrara uppåt och neråt. Kanske vore något att testa att mixtra med. 18/b/s sukund uppfattas inte såå hackgit, bara om du kör projektorn på fel hastighet. Utan jag tror som sagt att det är något annat du är ute efter (T.ex ovan nämda) 0 Citera
peterfilm.se Postad 29 mars 2007 Författare Postad 29 mars 2007 jag lägger ner det helt enkelt.. 0 Citera
megawatti Postad 29 mars 2007 Postad 29 mars 2007 du vill åt bruset, exponeringen osv. Klart du kan de, Kolla inte på bilderna eftersom de är inte samma sak i digitalform som på duk. Kolla på en super 8 rulle och försök göra liknande brus, Finns många som lyckats rätt bra (tycker jag) i "Kolla min film" forumdelen 0 Citera
peterfilm.se Postad 4 april 2007 Författare Postad 4 april 2007 Jag testar en vända till på tråden. 1. jag har klart för mig hur man gör överexponeringar, färgkorr, brus m.m. för att få en gamal filmkänsla. Har koll på allt det där. 2. Jag vet inte hur man får känslan av "färre bilder per sekund". Jag vill alltså ha färre frames/sekund för att få en känsla ( i kombination med brus överexponering m.m. som jag behärskar). av äldre fim. GÅR DETTA ÅSTAKOMMA? 0 Citera
jbergman Postad 4 april 2007 Postad 4 april 2007 Du är ju bunden av visningsformatet. En tv kan t ex inte visa 18 bps med exakt lika långa bildrutor. Vad du kan testa är ju exempelvis att höja hastigheten till 139% för att sedan sänka den till 72%, vilket borde ge dig lite av hackigheten i alla fall (du har åtminstone förstört motsvarande mängd information). Men fan vet jag; jag har inte testat. Jag bara lattjar med uppenbara idéer. Har du testat några metoder själv? /Jakob 0 Citera
Max_H Postad 4 april 2007 Postad 4 april 2007 Du kan testa lite av dom olika varianter som ligger under "Time" i AE (eller vart dom nu ligger - blandar ihop AE 7.0 och AE CS3 hela tiden ;) ). /Max 0 Citera
peterfilm.se Postad 4 april 2007 Författare Postad 4 april 2007 Skulle vilja testa en kombination av dubbla frames och speed. 1. finns det något enkelt sätt att videon kopierar framen framför föregående på varannan frame: dvs att varje frame visas två gånger: dvs orginal Frame A B C D E F G H redigerat Frame A A B B C C D D E E F F G G H H ? 0 Citera
Max_H Postad 4 april 2007 Postad 4 april 2007 Timestretch 200% (eller 50% slow mo i PPro)..? Eller fattar jag fel? /Max 0 Citera
simonrahnster Postad 4 april 2007 Postad 4 april 2007 Du är ju bunden av visningsformatet. En tv kan t ex inte visa 18 bps med exakt lika långa bildrutor. Vad du kan testa är ju exempelvis att höja hastigheten till 139% för att sedan sänka den till 72%, vilket borde ge dig lite av hackigheten i alla fall (du har åtminstone förstört motsvarande mängd information). Men fan vet jag; jag har inte testat. Jag bara lattjar med uppenbara idéer. Har du testat några metoder själv? /Jakob peterfilm.se....Jag tycker du ska testa Jbergman´s förslag, går väldigt snabbt att genomföra och blir bra också. (visst, kvalitétsförsämring, men det gör det ju bara bättre då det ska se lite gammalt och slitet ut). Jag provade med att höja hastigheten till 178%, exportera, sedan importera och köra 56% på hastigheten vilket enligt mina beräkningar borde bli cirkus 14 fps. 0 Citera
Rogge Postad 4 april 2007 Postad 4 april 2007 Skulle vilja testa en kombination av dubbla frames och speed. 1. finns det något enkelt sätt att videon kopierar framen framför föregående på varannan frame: dvs att varje frame visas två gånger: dvs orginal Frame A B C D E F G H redigerat Frame A A B B C C D D E E F F G G H H Att använda Posterize Time i PPro eller AE och sätta Frame Rate till 12.5 ger det du vill ha, A A B B C C D D E E F F G G H H, etc. 0 Citera
peterfilm.se Postad 5 april 2007 Författare Postad 5 april 2007 håller på med ett test. återkommer. 0 Citera
Double Trouble Postad 6 april 2007 Postad 6 april 2007 Det är ju jättelätt att fixa med Magic Bullet. Då är det bara att ställa in hur mångra fps det ska vara. 0 Citera
Max_H Postad 6 april 2007 Postad 6 april 2007 Nope. Bara i "stora" Magic Bullet som också är till för framerate-ändringar. Men du bör klara att fixa det med "Posterize Time" som Rogge nämnde - hade hjärnsläpp eller så när jag inte tänkte på det. /Max 0 Citera
peterfilm.se Postad 7 april 2007 Författare Postad 7 april 2007 Ok, thanks alla (rogge). Testade lite halvtaskiga egna försök rom resulterade i bajs. Återkommer med resultat efter påsk. /pete 0 Citera
peterfilm.se Postad 13 april 2007 Författare Postad 13 april 2007 Att använda Posterize Time i PPro eller AE och sätta Frame Rate till 12.5 ger det du vill ha, A A B B C C D D E E F F G G H H, etc. Resultatet blev EXAKT som jag menade. Tack så mycket för det ovärderliga tippset. Snacka om att kunna återskapa semesterfilmer a la 1984 (med färgkorr m.m. i tillägg naturligtvis).. 18fps is the shit //Peter 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.