Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jo jag undrar om det går att lägga in en filmsnutt på DVD menyn som jag tänkt göra.

Jag har tänkt att zooma in en tegelvägg , och efter inzoomningen

ska en person bara gå förbi med en kniv..

Efter att han gått förbi så ska valen komma upp (om man vill se filmen etc.)

Det måste väl funka i encore som är det bästa DVD menyprogrammet!

För det finns väl inget bättre program?

Ska man göra den i PAL, eller det andra formatet?

Postad

I Encore går det att lägga in rörlig bakgrund. Hur du skall få de klickbara knapparna (som du utformat i t ex Photoshop) att komma upp vid exakt rätt tidpunkt vet jag inte men texten går alltid att få dit med hjälp av keyframes.

Postad
Hej!

Jo jag undrar om det går att lägga in en filmsnutt på DVD menyn som jag tänkt göra.

Om syftet är att visa filmen i svenska Tv-apparater så ska du göra det i PAL (som är standard här), annars kan filmen inte ses av "alla"...

Postad
Har ingen anning men skulle vilja lära mig lite gran om DVD menyer och vilka program som är bra. Har du några tips?

Börja exempelvis med något enkelt redigeringsprogram som exempelvis Pinnacle, som du kan göra rätt häftiga DVD-menyer i utan "massa krångel", -det är helt enkelt "lätt som en plätt". (Programmet i sig kostar dessutom bara några hundralappar och finns hos "alla" radio & tv-butiker, på internet mm.

Lycka till...

Mvh

Joel.N

Postad

Om du redan har encore så tycker jag det är väldigt onödigt att lägga ut pengar på pinnacle om du kan grunderna, för att bara öva sig på menyer, och dessutom lär du dig inget om det du snackar om i pinnacle. Läs manualen till encore (om du har det, vilket framgick ganska tydligt i ditt inlägg).

Men om du inte fattar något i encore så kan du väll köpa pinnacle, men det finns många gratisprogram som lämpar sig till menyskapning (tror jag).

Lycka till med din meny!

• 3 veckor senare...
Postad
Hej!

Det du vill göra är teoretiskt "enkelt", möjligtvis inte för en nybörjare.

Du behöver givetvis filmklippet med tegelväggen och den där personen som skall passera med en kniv, därefter väljer du under tidslinjen i din flowchart ( antar att detta är Root menyn ) att du önskar att dina knappar skall visas efter en speciell tidpunkt, dvs där du önskar att DVDn skall börja läsa av knapparna samt sätta ev. loop-point. Du kan som tidigiare nämnts här, använda dig utav keyframing för detta ändamålet. Det handlar helt enkelt om lite planering

Postad

Det finns video tutorials på de när de gäller dvd encore. Tyvärr har jag inte min externa med mig. Annars hade jag kunnat skicka dom till dig.

Glöm inte att du måste gå in på file->render motion menu (nånting sånt) för att kunna se det rörliga du har i din meny i både preview och sen när du bränner ut dvdn.

//Micke

Postad
Det finns video tutorials på de när de gäller dvd encore. Tyvärr har jag inte min externa med mig. Annars hade jag kunnat skicka dom till dig.

Glöm inte att du måste gå in på file->render motion menu (nånting sånt) för att kunna se det rörliga du har i din meny i både preview och sen när du bränner ut dvdn.

//Micke

Hade varit kanon i så fall om du haittade en sån tutorial åt mig!!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...