Gå till innehåll

Får man visa DVD-fodral i sina filmer?


Recommended Posts

  • 2 veckor senare...

Svårt, lagen [upphovsrätten] säger (som jag fått lära mig) i klartext ungefär att man får visa upphovsrättsskyddat material om det inte är en utstuderad del av scenografin. Tex

 

Det är okej att visa en tavla som random konstnär gjort i en intrevju med Fredrik Reinfeldt på Rosenbad utan tillstånd från konstnären i fråga.

 

Det är inte okej att ha en tavla utav samma random konstnär som hänger mellan två gubbar i en studio samtidigt som de pratar om den.

 

SOm vanligt finns det en uppsjö undantag och andra omständigheter som kan förändra situationen. Men tumregeln är i alla fall så.

 

Om jag var du, skulle jag fråga i videobutiken. Säger de ja, kör på. Du får knappast Hollywood och Colin Nutley på dig för att du gör reklam i en amatörfilm.

 

Kram

Länk till kommentar
Share on other sites

nja... tänker just på hot fuzz när jag läser frågan... med samma resonemang skulle klippet när dom går in i rummet fyllt av dvd-film ("from the guys that has seen every action movie ever made!") gå bra medan den då nick frost står och läser högt bakpå Supercop-dvd'n ("Hmmm, supercop. Meet the cop that can't be stopped!") skulle man alltså behöva kontakta rättighetsinnehavaren... men som sagt... det är ju gratis reklam så jag misstänker att de är rätt så slappa på sånt.. om dom nu inte hamnar i dålig dager pga det;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte säkert, men det skulle vara oerhört orealistiskt om man måste fråga om lov för varenda varumärke som råkar fastna på bild. Då skulle man behöva skriftligt lov från margarintillverkare, läsktillverkare, klocktillverkare, och fan vet vem. Föresten, adiddas, lacoste och samtliga klädestillverkare skulle ju få administration utan dess like. Lika bra att spela in porrfilm i tomma rum. Fast då kanske man måste fråga väggfärgtillverkaren om lov? För att inte tala om lamptillverkaren (vår produkt ljuset syns i bild!!).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har fått för mig att det gäller om den upphovsrättsskyddade saken är en viktig del av handlingen, det vill säga att det är viktigt att det är just *den* tavlan, eller *det* skomärket... Men det är vad jag har hört.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väl helt dumt om det finns en lag som förbjudet det, det gör väl egentligen bara reklam för filmen. Om någon film hade visat mitt dvd-fodral så hade jag blivit glad för gratis reklam... eh... det finns säkert nackdelar också men jag tycker att det är en otroligt fånig lag; OM den existerar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...