Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Vad ska du göra? För att det ska bli bra krävs en MYCKET ljusstark projektor och speciella dukar.

/Max

Jag ska spelaupp en filmloop i en låda som man ska kunna titta upp under och se loopen. Den belysta ytan kommer vara ungefär 65x50 cm. jag har hört att man ska kunna ta en glasskiva och bestryka den med ett tunt lager med nån speciell färg (nån sa tilloch med filmjölk).

vad annars är det för typ av duk som gäller?

/Robin

Postad

Ok... jag var mera inne på backprojection som ersättning för Greenscreen - vilket är en HELT annan sak (vilket jag gjort vid ett par tillfällen)...

Där vete sjutton vad du ska köra men det kan rent teoretiskt funka med ett tunt , mycket utspänt lakan. Men jag har inte testat själv...

Det finns som sagt specialdukar för backprojection men dom är dyra.

/Max

Postad
Kameran måste väl ''synkas'' med projektorn, annars blir bilden flimrig...

/jan

Min erfarenhet är att man inte får samma flimmereffekt med back/frontprojection som när man filmar t ex en monitor. Varför? Inte en aning. Hoppas nån kunnigare person än jag kan bistå med hjälp vad gäller detta.

Postad

Nää... det tror jag inte blir ett problem. Gissar att det är samma som att filma av en LCD-skärm i jämförelse med en CRT-skärm. Men det kan ev bero på vilken typ av proj som används.

Men för TV-serien "Taurus", (SVT inp. 2002 har jag för mig) som jag var backprojektiontekniker på, körde vi med två st Barco DLP projjar för bakgrund resp. reflexer i framrutan på en bil. Och det var inga problem alls med flimmer (inspelat på Digibeta).

/Max

Postad

Det jag behöver tipps på är hur man på bästa sätt och billigast tillverkar denna duk man ska belysa bakifrån så att bilden på andra sidan blir så bra som möjligt. Jag ska inte filma duken efteråt utan lådan ska bara fungera som en monitor.

Tack för hjälpen

Mvh

/Robin Blom

Postad

Jag har ingen aning hur ni tänkt, men på jobbet har de en rolig "konstinstallation" som i princip är en vanlig projektor som lyser på en upphängd glasskiva som är fint blästrad. På glasskivan kan man beskåda det animerade "konstverket". Jag tror inte det flimrar om man filmar av den.

I orlando såg jag en annan cool effekt. De hade någon sorts rök, av samma karaktär som torris i vatten, som rann över en kant. När röken rann över kanten bildade den en gardin av rök som de körde en projektion av bläckfiskkaptenen ur Pirates of carrabien. När vagnen man satt i närmade sig röken passerade man rakt igenom utan minsta motstånd. Det var effektfullt.

Postad
Min erfarenhet är att man inte får samma flimmereffekt med back/frontprojection som när man filmar t ex en monitor. Varför? Inte en aning. Hoppas nån kunnigare person än jag kan bistå med hjälp vad gäller detta.

hmm, tänkte kanske på 35mm back projection på 50 talet...

Postad

flimmret kommer ju av att med filmprojektorn så måste en slutare släcka bilden medans filmen dras fram till nästa bild... detta händer fort... 24 ggr per sekund, 48 med s.k. fjäril (dubbel slutare som släpper igenom bilden 2 gånger). TV och CRT Blir svart mest för att strålen inte hinner börja om innan bilden fadear ut...

När en kamera ska ta upp bilden från en monitor/duk så måste den syncas för att bilden på duken/skärmen ska visas samtidigt som kameran tar upp bilden.

Som trivia kan nämnas att james cameron nämnde i kommentar-spåret av Aliens att när han spelade in scener med monitorer så såg han till att dom var PAL-monitorer och körde kameran i 25fps istället för 24. Tydligen ska det vara ett rent helvete att få flimmerfritt från en 60hz ntsc teve till en 24fps-kamera enligt honom... kanske är därför man så sällan ser monitorer i äldre filmer där innehållet inte ser in-maskat ut? Nuförtiden keyar man ju bara in tv-innehållet efteråt...

Däremot behöver dagens platta skärmar inte släckas mellan varje bild. nya bilden ritas över den gamla. resultatet är flimmerfritt, kameran behöver inte bry sig...

Tänker tillbaka på den gammla hemska tiden när allt under 75 hz fick mina ögon att blöda... Nästan alltid när jag hälsade på någon och skulle använda datorn så måste jag byta uppdatering på skärmen... Nu med dagens platta skärmar så behöver nästan ingen bry sig längre... folk köper skärmar med låg responstid utan att veta vad det innebar...

Gorse: den där effekten med röken fick mig att tänka på batman-signalen;) Här i pite brukar dom ibland på molniga vinternätter tända en liknande apparat där ett gäng spottar sitter i en ring och rör sig in och ut från varandra. Resultatet blir riktigt häftigt när molnigheten ligger rätt...

Postad

Hejh

Tillbaks till min fråga!

Eftersom att jag inte ska filma en duk med backproj. så är inte det här med flimmret aktuellt!

Det jag behöver veta är hur man på bästa sätt tillverkar en duk för backprojektion! Är det någon som vet? Jag vill ha en så bra bild som möjligt?

Funkar något matrial bättre än något annat? Blästratglas, Tunnbommulsduk, Målatplexiglas?

Mvh

/Robin Blom

Postad

Jag skrev ju blästrat glas en gång redan? En snikigare variant kanske kan vara att köpa matt plastfilm som man spänner på en ram? En vit plastfilm som är tunn duger säkert också bra.

Postad

Då jg kör diabildsvisning hemma projecerar jag på min (avstängda) TV.

Bilden är superskarp!

På delfinariet kördes en projektion på sprinklat vatten som kom från taket,

mycket effektfull då tränarna kom uthoppandes genom detta.

Postad

Ja jag såg att du skrev det!

jag tänkte att någon annan hade några tips på olika sätt att gå till väga. någon som kanske har egen erfarenhet av detta, och inte bara sett hur någon annan har gjort. Och efter som att det blev en diskution angående om det flimrar om man filmar duken som man kör back proj på (som när man filmar en monitor) eller inte så tänkte jag fråga igen!

Jag tackar för tipsen och jag tror att matt plastfilm kan vara ett bra alternativ! för eftersom att tanken är att man kommer ligga under själva duken och det kommer inte vara övervakat av någon så vill jag inte att glaset skall hamna i någons ansikte, borde ju inte hända men man vet ju aldrig!

Mvh

/Robin Blom

Postad
Ja jag såg att du skrev det!

jag tänkte att någon annan hade några tips på olika sätt att gå till väga. någon som kanske har egen erfarenhet av detta, och inte bara sett hur någon annan har gjort. Och efter som att det blev en diskution angående om det flimrar om man filmar duken som man kör back proj på (som när man filmar en monitor) eller inte så tänkte jag fråga igen!

Jag tackar för tipsen och jag tror att matt plastfilm kan vara ett bra alternativ! för eftersom att tanken är att man kommer ligga under själva duken och det kommer inte vara övervakat av någon så vill jag inte att glaset skall hamna i någons ansikte, borde ju inte hända men man vet ju aldrig!

Mvh

/Robin Blom

JAg har gjort detta. Köpte vanlig transparent plexi som kommer med vit plastfilm för att skydda ytan. Det är bara att låta den var kvar, skära och köra.

För er som är intreserade av att filma ytan så går det bra. Jag hade en vanlig videoprojj med typ 1500 i anilumen som jag projecerade en grön bild med trackingpunkter (typ 3,5 x 1 m). De fina med backprojection mot en målad yta är ju att man får med allt blänk osv.. med in i keyningen vilket gör det hela mer realistiskt när man keyar in bakgrunden. Om det nu i slutändan skall vara ett jättestor skärm det vill säga.

• 2 månader senare...
Postad

När jag filmar mot en monitor så sätter jag kamerans slutarrid på 1/50 och då blir det inge flimmer.

• 2 år senare...
Postad

Jag har samma fråga som författaren i denna tråden började med att fråga. Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Främst är jag intresserad av billiga, enkla ytor som fungerar för backprojektion...

Jag undrar hur man bäst gör backprojektion!

Vilka matrial man ska använda? Hur man tillverkar duken osv!

Är det någon som sitter på värdefulla tipps för hur man gör detta på bästa sätt?

Mvh/Robin Blom

Mvh

/martina wolgast

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...