Gå till innehåll

Riddarkläder


Recommended Posts

När jag var på medeltidsveckan på gotland fanns det massor med tillverkare och säljare av precis vad som helst inom riddarutrustning. Festligast var det när polisen massarresterade folk för att de bröt mot kniv- och vapenlagen. :-)

 

Jag skulle nog googla efter levande rollspel och medeltid och fråga dem som håller på med det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sök efter lajvföreningar och hör med dem. De har nog massa i lager. Annars vänta till medeltidsveckan på gotland. Vet dock att något som heter Svarta katten i sthlm tror ja det var säljer lajv utrustning. ( Latex svärd, rustningar osv) Annars finns det lite överallt. Om man har för mycket firitid kan du göra en ringbrynja.

 

Att göra en är enkelt och man behöver följande.

*metall tråd. ganska tjock men tillräckligt för kunna böja

* Lite verktyg som tänger och något som kan klippa upp metall tråd

* En metall stång som är gängad. ( det är mening att man ska snurra runt metall tråden på stången)

 

Då tar metalltråden snurrar runt stången. när du är klar klipper du upp den och och tar bort den från stången. Sedan med tången knipper du ihop dem så det blir som ringar. Sedan är det bara att pyssla ihop dem. ringa fast varandra. Finns massa sidor som berättar hur. Kan googla på det senare..

Länk till kommentar
Share on other sites

Söker information om vart man får tag i alla dessa riddarkläder som man ser i filmer.

Har sett bilder från inspelningen at nya filmen ARN och där har han en fin Brynja på sig och ett underbart svärd.

 

Kan någon hjälpa mig med detta ??

 

 

satt på x2000 upp till Mora här om dan, tar upp Sj-gratistidningen och slår upp en random sida... och vad ser jag?

Den fina ringbrynjan är gjord av plast! :o

men det kanske araberna redan uppfuniit på 1200-talet...

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja. Ringbrynjor som är med i teater och riddar spel eller film är ju ofta gjord i plast eller till och med är de stickade. Min mor kunnde ett tag sticka sånna mönster. ser rätt verklighetstroget ut på håll. Fast stickade brynjor har ju inte samma fall i sig å kling som riktiga brynjor. Men om du ska ha tag i blank vapen så finns det på Korps handelsbod http://www.korps.se eller svartakatten http://www.svartakatten.com eller Fantasia http://www.fantasia.se eller .com. Det finns även ringbrynjor där. Annars om man vill ha skrädarsydd brynja kan man ju alltid sätta sig ner och bygga en själv :) Byggde en kortärmad och knälång brynja i fjäderstol på en månad drygt som bestor av ca 22 000 st ringar och då jobbade jag inte så effektivt. Det går även köpa brynjor av åskgydens brynjor får googla dig efter adressen för minns inte den ja e. En brynja kostar väll igenom snitt mellan 1500 - 4500 beror på vad man är ute efter för brynja. storlek på ringar / antal ringar material o.s.v Hoppas mitt förvirrande svar gav nån hjälp hehe :P

lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej alla.

När det gäller dessa ringbrynjor jag är ute efter så är det sådana som dem har i filminspelningar.

Dem är Stickade och sen valsar men på flytande "metall" vilket gör att dem ser ut som äkta ringbrynjor.

 

vet att det finns sidor som man kan köpa äkta brynjor på eller "gör det själv kitt" men jag är inte ute efter äkta (det är för tungt samt risk för rost").

 

Tack ändå för alla svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...