Ivan Postad 1 februari 2007 Postad 1 februari 2007 Hej. Jag undrar hur man får till effekten när kameran går igenom väggar. tex man filmar ett rum sen "går man igenom" väggen (d blir svart) sen dyker det andra rummet upp..någon som kan förklara? 0 Citera
gorse Postad 1 februari 2007 Postad 1 februari 2007 Behöver man dator för att göra det? kan man inte bara går rakt mot väggen med kameran tills linsen stöter emot tapeten (och det blir mörkt) och sen stänga av, gå in i andra rummet, sätta handen över linsen och trycker på rec, ta bort handen och gå vidare? 0 Citera
ShaGGie Postad 1 februari 2007 Postad 1 februari 2007 Tänkte precis samma sak som gorse, klipper du det lite snyggt så blir det precis som i ''riktiga'' filmer=) 0 Citera
Max_H Postad 1 februari 2007 Postad 1 februari 2007 Nån som kommer ihåg en sån där liten "mellanfilm" som gick på Discovery för ett antal år sedan? Som bara bestod av sådana klipp - hög fart genom väggar, staket och annat. Och en snabb inbromsning till ngn/ngt för att sedan öka igen. Den var ruskigt coolt gjord. /Max 0 Citera
Ivan Postad 1 februari 2007 Författare Postad 1 februari 2007 OKej ska testa det, men hur gör de annars i filmer? Är det digitaliserat eller gjort manuellt? För jag har en känsla av att det kommer vara rätt så svårt att få det att se bra ut. Bland annat kommer fokusen att spöka, jag skulle verkligen behöva veta hur man gör det digitalt (Men tack för tipset gorse). 0 Citera
vilcans Postad 1 februari 2007 Postad 1 februari 2007 I "riktiga" filmer slutar väl helt enkelt väggen precis framför kameran. Bygger man upp interiören studio så det är ju bara att sätta väggarna så att det går att genomföra. 0 Citera
MachoDuck Postad 1 februari 2007 Postad 1 februari 2007 Nån som kommer ihåg en sån där liten "mellanfilm" som gick på Discovery för ett antal år sedan? Som bara bestod av sådana klipp - hög fart genom väggar, staket och annat. Och en snabb inbromsning till ngn/ngt för att sedan öka igen. Den var ruskigt coolt gjord. /Max jag minns.. sjukt skön:) 0 Citera
Lasse_laser Postad 1 februari 2007 Postad 1 februari 2007 Scenen i Bad Boys II när dom sitter vägg med vägg med dom haschrökande dreadlockarna så är väggarna digitalt ditsatta. Tekniken dom använder är ju relativt enkelt egentligen. 0 Citera
Ivan Postad 1 februari 2007 Författare Postad 1 februari 2007 Scenen i Bad Boys II när dom sitter vägg med vägg med dom haschrökande dreadlockarna så är väggarna digitalt ditsatta. Tekniken dom använder är ju relativt enkelt egentligen. fortsätt... 0 Citera
Lasse_laser Postad 2 februari 2007 Postad 2 februari 2007 Åhå jaja, var tvungen att kolla på extramaterialet igen för att se så att jag inte ljög för dig. Det är helt enkelt filmat som vanligt och sen har dom gjort en track på det och lagt dit digitala dörrar (dörrar var det, inte väggar). Det svåra är väl att få dit en trovärdig vägg, men nu blev jag sugen på att testa... återkommer kanske senare med filmsnutt 0 Citera
Ivan Postad 2 februari 2007 Författare Postad 2 februari 2007 Okej själv så hade jag inte tid att experimentera så mycket eftersom var tvungen att filma teasern till min film idag. Så det jag gjorde var att jag bara fade out/in, inte för att det ger en känsla av att man går igenom väggar men d får duga. Kolla gärna in teasern på Kolla min film... 0 Citera
MachoDuck Postad 3 februari 2007 Postad 3 februari 2007 OM du ska gå igenom väggarna "åt sidan" som i din film skulle man väl kanske kunna lägga på en linear wipe(?) tror jag det heter och lägga på lite fether och sedan wipea in nästa scen från samma håll. det borde nog funka lite bra iallafall.. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.