policy Posted January 25, 2007 Posted January 25, 2007 Finns det mycket jobb för filmarbetare i allmänt i Sverige? Har snart gått ut mediegymnasiet och funderar vad jag ska göra efter, så tänkte kolla om jag blir arbetslös eller om det finns arbete:D MVH Markus 0 Quote
Java ex Machina Posted January 25, 2007 Posted January 25, 2007 Det är väldigt svårt att ta sig in i mediabranschen. Räkna med att få ta ett vanligt ICA-jobb eller nåt till att börja med. 0 Quote
Bleckert Posted January 25, 2007 Posted January 25, 2007 Har du kontakter så är det lättare. har inte så stor koll på mediegymnasier men jag skulle föreslå att du läser vidare innom film då skolorna och lärarna på skolorna ofta är en gateway in i branchen. där kan du knytan kontakter och skaffa erfarenhet. jättesvårt att göra det på egen hand! 0 Quote
Team_fagott Posted January 25, 2007 Posted January 25, 2007 Det är väldigt svårt att ta sig in i mediabranschen. Räkna med att få ta ett vanligt ICA-jobb eller nåt till att börja med. Skaffa en praktikplats på lokal-tv eller en filminspelning. Eller läs vidare. Ett år på folkhögskola eller KY kanske. Eller gör en egenfilm, sök samarbete med din filmpool. Jag vill inte förstöra något nu, men dom i branchen som jag pratat med har inte speciellt höga tankar om media programmet på gymnasiet (i det här fallet gällde det iof spcefika orter) Däremot är många FHSK kurser rätt högt värderade. 0 Quote
Java ex Machina Posted January 25, 2007 Posted January 25, 2007 arbetsförmedlingen kultur har inte tillåtit praktikplatser inom branschen sedan 90-talet. visst finns det många praktikplatser att få om du frågar runt på produktionsbolag, men om du inte bor hemma hos föräldrarna och har räkningar att betala så se till att göra praktiken som en del i studierna. KY-utbildningar funkar, där är praktik en stor del av skolan, och du är CSN-berättigad under tiden. 0 Quote
Luzer Posted January 25, 2007 Posted January 25, 2007 arbetsförmedlingen kultur har inte tillåtit praktikplatser inom branschen sedan 90-talet. visst finns det många praktikplatser att få om du frågar runt på produktionsbolag, men om du inte bor hemma hos föräldrarna och har räkningar att betala så se till att göra praktiken som en del i studierna. KY-utbildningar funkar, där är praktik en stor del av skolan, och du är CSN-berättigad under tiden. Jag fick praktik via amf kultur för typ 3-4 år sen tror jag, men det kanske var precis i slutet av när det var så bra ;) 0 Quote
Java ex Machina Posted January 25, 2007 Posted January 25, 2007 Jag fick praktik via amf kultur för typ 3-4 år sen tror jag, men det kanske var precis i slutet av när det var så bra ;) hur fasiken gjorde du för att få det??? 0 Quote
Luzer Posted January 26, 2007 Posted January 26, 2007 hur fasiken gjorde du för att få det??? Det svåraste var att övertala arbetsförmedlingen att jag skulle höra till kultur, när väl det var gjort så fixade jag praktikplats själv och sen hjälpte dom mig att ordna med papper och ansökan etc. Men som sagt, det stödet kanske drogs in strax efter min praktikperiod var slut. För 1½ år sen hade jag ½ år praktik där jag också fick pengar från nån myndighet, fast då var det nog på nåt annat sätt, att jag var garanterad jobb eller nåt efter den perioden. Nu kanske det stödet också är indraget i och med den nya regeringen, har lite dålig koll på det där. 0 Quote
Java ex Machina Posted January 26, 2007 Posted January 26, 2007 det enda stöd jag vet är kvar för Kultur är Starta Eget-bidraget när man fixar FA-skatt och det fick jag höra idag att det ligger ett förslag om nu att det ska ingå i A-skattedagarna. 0 Quote
policy Posted January 26, 2007 Author Posted January 26, 2007 hm okej nej tänkte plugga vidare efter gymnasiet men måste gå lumpen först:P men skulle bara kolla så att jag inte slösar min tid. Jag älskar att jobba med film men man måste ha råd att äta också:) 0 Quote
Java ex Machina Posted January 26, 2007 Posted January 26, 2007 hm okej nej tänkte plugga vidare efter gymnasiet men måste gå lumpen först:P men skulle bara kolla så att jag inte slösar min tid. Jag älskar att jobba med film men man måste ha råd att äta också:) även efter praktiken när du ska börja jobba kan det bli kämpigt. troligen kommer du att få starta egen firma och frilansa samtidigt som du har ett brödjobb. det är en svår balans, men det är så de allra allra flesta arbetar. har du egen firma har du inte rätt till a-kassa heller. 0 Quote
larsson12 Posted January 27, 2007 Posted January 27, 2007 Tyvär så är det svårt som fan. Även för de som pluggat på högskolenivå. ”Många är kallade men få blir utvalda”. Det finns många utbildningar och det är otroligt många som vill jobba med film/tv. Utbildning är aldrig fel men hur långt du vill komma beror enbart på dig själv. Att få jobb i den här branschen är ganska svårt annars. 0 Quote
policy Posted January 29, 2007 Author Posted January 29, 2007 Kunde nästan gissa det, men hur många på det här forumet arbetar med film? de flesta är väl filmare på fritiden? eller? 0 Quote
Team_fagott Posted January 29, 2007 Posted January 29, 2007 Jag undervisar i videoredigering och digitalkamerahantering på deltid. Så lite kan man väll säga att jag jobbar med film :). Sedan får jag små summor då och då från eu-projekt och filmpooler, fast dom pengarna går iof direkt in i projekten, på sin höjd räcker det till lunch till mig och team under inspelnigsdagarna. Som sagt ett brödjobb är nödvändigt för det mesta. Ett tips är ju att söka jobb innom närliggande områden, t.ex medialärare, cirkelledare (kvällsjobb, bra timpeng), eller kanske något admistrativt i anslutning till radio-tv, reklamfilms eller filmproduktion 0 Quote
Java ex Machina Posted January 29, 2007 Posted January 29, 2007 Kunde nästan gissa det, men hur många på det här forumet arbetar med film? de flesta är väl filmare på fritiden? eller? jag gör det till och från när jag får chansen. 0 Quote
policy Posted January 30, 2007 Author Posted January 30, 2007 okej alltså är det lika svårt att få jobb i tv? alltså inte framför kameran men bakom. Inte kameraman då men vad som helst 0 Quote
Recommended Posts