Jump to content

5.1 Surround-ljud


filipg
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag och några kompisar ska snart börja inspelningen av en film, och har tänkt oss använda 5.1 surround-ljud i filmen sammansatt i Vegas 4.

Nu undrar jag hur man gör med 5.1 surround. Har man fem fristående mikrofoner (eller fyra) och synkar sedan med filmen eller används bara bakhögtalarna för speciella effekter, etc. som man lägger till i datorn?

 

//Filip

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hehe du var en lustig en du =)

 

5.1 ljud är inte för nybörjare, att göra ett bra stereoljud är tillräckligt svårt bara det för att få en balans mellan musik och tal och andra ljud. Så jag tycker du ska börja sikta in dig på stereo, sen om sådär 5 år kanske du kan fundera på 5.1 ljud när du fått ett perfekt stereoljud och sen 2 år efter det så kanske du kan börja fundera på nåt annat.

 

Hursomhelst. Alla luden tas upp separat. Ofta vid enskilda tilfällen. Miljöljud spelas in på nåt annat ställe och kanske tom en annan dag.

 

Dialoger spelas ibland också ofta in efteråt. Som i Sagan om ringen där är nästan ALLA dialogljud inspelade efteråt. Dubbat alltså. Det trodde ni inte va, Dubbning är vanligare än man tror och det görs för att ta upp så lite annat ljud som möjligt och sen kan man sänka och höja det hur man vill tills man får det perfekta ljudet.

 

Sen läggs alla ljud ihop efteråt i ett proffisionellt redigerings program för ljud.

 

Så.. glöm ditt 5.1 ljud... tack

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker absolut att du ska testa 5.1. Det är ju relativt lätt att mixa 5.1 i vegas dessutom. Jag tror nästans det räcker med 3st mickar, 2 st för att få stereo i fronthögtalarna och en för dom bakre. Du kan ju mixa så att den bakre micken hörs mer ifrån den vänstra högtalarn ibland och ibland i den högra, hur enkelt som hellst i vegas...

 

Men har du verkligen 3,4,5st minidiscs att ta upp ljud med? Fusk säger jag som inte har en enda :P

Link to comment
Share on other sites

Alltså, 5.1 är ingen amatörgrej.

 

Det finns skäl till att det finns proffs för sånt där :P

 

Jag har inte sett en amatörfilm än med bra stereoljud. Skulle bli imponerad om någån kunde lyckas med det någon gång..

 

Men visst gör som du vill. Men ni behöver inte 100 mickar, fattar inte vad ni får allt ifrån, sånt görs i efterhand.

Link to comment
Share on other sites

Men inse att man inte riggar upp 3 - 5 mickar för att få surround-ljud, ge dig inte på svåra grejer, i allafall inte om du vill lyckas. Klara av det enkla först. Eller så blir det pankaka av alltihop som alla andra tonårsfilmer.

Link to comment
Share on other sites

Du är inte dåligt gnällig du eRsk. Det är såna som dig som får filmsverige att stanna upp. Det är klart att filipg ska testa att göra en 5.1 mix. Hur ska man annars kunna lära sig om man inte får testa sig fram. Det är som min lärare i dramaturgi/filmmanus sa till mig när vi frågade om vi kunde få lära oss mer om hur man bygger upp en historia för långfilm. Hans svar blev att det behöver ni inte lära er de närmaste 5-10 åren. Jag sket i det och lärde mig själv genom böcker och god assistans från andra manusförfattare. Man lär sig supermycket på att experimentera. Har man möjligheterna till att göra det så ska man göra det också. Sen om det blir skit de första 10 gångerna spelar ingen roll för man lär sig nånting hela tiden.

Link to comment
Share on other sites

Såklart att man lär sig, jag har väl själv exprimenterat. Men din lärare hade en poäng. En bra kortfilm är svår att göra bara den. Dock skadar u det inte att få veta hur det går till :P

 

Ursäkta min "gnällighet" men det är så mycket ytlighet i det här forumet. Film är som mänskor, det är insidan och helheten som räknas.

 

Men vill man hålla på med ljud så självklart ska man exprimentera med det, på samma sätt som en filmare exprimenterar med olika vinklar.

 

men om det här är en film som han vill tävla med osv och inte ha för sig själv så ger det mer poäng om han gör det något enklare okej först.

 

Hänger du med?

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Blooom. Man kommer nog ingen vart utan att misslyckas och testa.

 

Jag har läst dina inlägg här på forumet eRsk. Jag skulle väldigt gärna vilja se vad du har gjort för något. Jag är nog inte den ända.

Link to comment
Share on other sites

Visst, fast jag är inte här för att hävda mig själv.

Vet att alla inte tål kritik, men man måste kunna ta kritik för at bli bättre och jag har bara givit tips. Förstår inte vad det är att bli upprörd över bara för att jag menar att det inte är effekterna som gör filmen bra och att man bör klara av det enkla först innan ger sig in på det svårare.

 

Tycker ånga gnäller väldigt mycket tillbaks. En del tar det dock bra och förstår vad jag menar.

 

Jag skaffade 8 m/bit idag så jag kanske kan lägga upp nåt så småning om. Kanske dock inte på här men jag länkar väl i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Säger som så, 5.1 är inte speciellt svårt att arbeta i, man måste bara förstå principerna bakom det & övervinna all obefogad respekt för formatet.

Ska du som exempel bara lägga dialog mellan två typer stående mitt på ett torg eller nåt så behöver du inte nödvändigtvis mer än två, helst hyfsat matchade, mickar.

Strunta i att ta upp dialogen från dom två separat, ta båda på samma mick. Om det inte görs i studio så är risken för fasfel vid mix otrevligt stor, men har ni möjlighet att dubba så går det alldeles utmärkt, under förutsättningen att ni får möjlighet att isolera mickarna tillräckligt från varandra!

Dialogen rekomenderar jag starkt att lägga statiskt i mitten, åtminstånde till att börja med & alltid när allt som hörs syns i bild.

Sen i mitt exempel är allt som fattas ambianceljud, det tar man lätt efteråt genom att bara sätta sig nånstans ljudigt, typ ett café (kan man hinka caffe samtidigt!) med bandaren på tomgång.

Ska filmen vara 10 minuter lång så behöver man inte mer än en halvtimma ambiance inspelat i stereo. 10 minuter används till att lägga i left/right front, 10 minuter klipper man ut & lägger i L/R Rear, centern får ingen så det inte krockar mä dialogen, & dom sista 10 minuterna eller vad du nu spelar in alles-alles är till för att försäkra sig om lite kontroll över vad man gör, man vet aldrig när ett ljud kan bli intressant "där ute" :-)

 

Kortfattat:

Först spelar man in dialogen mä en mick, sen tar man wild (ambiance) mä två stereo-placerade mickar, det enda men långa stereospåret tar man sen & klipper upp till två separata bakgrundsljuden :-)

 

Lycka till! Säger nån att något inte går att göra så är det enbart en utmaning :-)

 

Pax Vobiscum! Christian van Caine

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hehe, kul att du tänker försöka dig på surroundljud.

Jag tänker ge dig några tips i alla fall då jag läst en bok i ämnet.

 

1. Dialogen ska ligga i centerhögtalaren. I princip alla röster ska komma därifrån för det är ju väldigt ovanligt med folk som pratar bakom kameran.

 

2. Var försiktig med subben. Visst ska bas finnas men används den typ hela tiden förlorar man känslan för den.

 

3. 80% av alla ljud kommer från antingen frontarna eller centern så ta det lugnt med bakhögtalarna. Lägg främst ambientljud och sånt i dom.

 

4. Ta dig tid att hitta bra ljudeffektssamplingar. Man vill ju inte att det ska låta radioteater om det hela, haha.

 

5. Filmmusiken ska inte "åka" omkring i mixen och det låter oftast bäst om den är i mitten alternativt lite skjuten bakåt i mixen.

 

Vad är det för film ni ska spela in?

 

//Mike

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...