Jump to content

Recommended Posts

Posted
Varför inte?

Tja, jag vet inte. Möjligen för att det är ett "heligt hus" och så vidare:p

sketchen är väl inte riktigt något hån mot kristendomen men mer lite skämt om komiska saker i kyrkan liksom, äh, jag får väl ringa och fråga... Tänkte om någon här hade någon erfarenhet av det liksom:)

Posted

Kyrkan är väl alltid öppen ;) Du kan ju smyga dit på natten nån helt vanlig icke kyrklig helg och spela in lite i smyg...usch, nu hamnar jag garanterat i helvettet :(

Posted

Med rök, är det oftast så att de flesta vet inte vilken rök som är oskadlig och inte. Men all rök gör alltid nån sorts påverkan, mer eller mindre. Ibland är påverkan försumbar och då kallas den ofarlig. Men den ansvariga har antagligen fått instruktionerna eller har förställningen att rök skadar och då blir det hans ord som gäller.

Vad det gäller de religiösa aspekterna så är det klart att man skall ha respekt för religionen, men det är sällan en vanlig kyrka är så superhelig att man måste kyssa marken innan man går på den. Jag har varit på konserter, guidade rundvandingar, konstutställningar, bröllop, begravningar och diverse tillställningar i kyrkor och det är vad det är. Vår mellanflicka hqar sovit över i sovsäck i kyrkan under hennes konfirmationsläsning och det verkade inte vålla några problem heller.

Jag tror att de som inte är så kyrkligt vana, gärna överdramatiserar andäktigheten i kyrkan. Vissa kyrkor uppskattar inte tex att man går innanför koret, medan andra inte alls tycker det spelar nån roll.

• 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
Posted
Kyrkan är väl alltid öppen ;) Du kan ju smyga dit på natten nån helt vanlig icke kyrklig helg och spela in lite i smyg...usch, nu hamnar jag garanterat i helvettet :(

Haha, den va bra. :)

Kyrkor brukar släppa in folk när det gäller sånt har jag för mig. Om det inte är bröllopp eller nån begravning eller så, det kan bli lite otrevligt.

Posted

Återigen, ta med kameran till kyrkan och spela in det ni behöver utan att fråga. Finns det ingen skylt så är det bara att filma. Själv brukar jag dock försöka unvika att släpa med alla grejor jag har utan gå och hämta det jag behöver allteftersom.

Om någon kommer, ta lite konstpaus och observera om de verkar vilja ha ett privat ögonblick. Respektera om så är fallet. Annars är det bara att filma på. Ett lysande ögonblick att filma är söndagseftermiddagar efter gudstjänst. Då är det pyntat och ibland är ljusen fortfarande tända. Skitsnyggt.

Posted

Jag har varit med på filmningar i kyrkor minst två gånger. Vad jag vet var det inga problem att få "välsignelse" för det. Ena gången var det ett dop på gång så vi fick skynda på som fasen och rigga/filma/plocka ner och försvinna. Men det var helt ok att sätta upp ljus och dra kabel.

Nästan alla är tillmötesgående om man frågar snällt.

Veckans off topic:

Enda gången jag öht minns någon reagera riktigt negativt var i mitten av 80-talet när vi körde en scen på stan en söndag, då en gubbe i kostym inte fick tillräckligt bra svar på vad vi gjorde. När han packat in familjen i skryt-mersan stod han å gasa på tomgång i 20 minuter för att jävlas med oss medan frun skämdes. Just den scenen var det inget synkljud på ändå... ha ha!