Jump to content

Recommended Posts

Posted

En dv kamera Cannon mv 700i.

har inte filmat på ett tag nu. men har däremot importerat från datorn och kopplat in den en del på tvn. osv.

När jag skulle filma härom dagen så var det ingen bild när jag försökte spela in.

Men däremot ljud när jag spelar upp det jag filmat.

Å ja linskyddet va av! vad tror ni??

Ps Kameran är 1½ år gammal.

Posted

Prova att reklamera kameran. En konsumentköplagen gäller 3 års reklamationsrätt och för elektronikprodukter behövs inga bevis att skadan inte fanns vid köpet, såvida man inte handhavit oaktsamt (mao fuktskador). Man kan få tjabla lite, men att ha med sig en utskrift av konsumentköplagen brukar vara bra. Man skall alltså hävda att det var fel på den när man köpte den, så att livslängden är begränsad. (det brukar vara sånt de säljer försäkringar för...)

Posted
Testat bandet i en annan kamera?

Och du hade bild i kameran när du spelade in?

det var ingen bild då jag spelar in!

när jag spelar upp är det bara ljud!

uppspelning är inga problem då är det bild "testat med gammalt band"

Verkar ju som det har med optiken att göra ska fösöka reklamera den.

återkommer med info!

Posted

I själva optiken finns det en funktion som gör så att kamerans bild kan försvinna men ljudet spelar den givetvis fortfarande in. men det behöver inte vara fel på optiken det kan lika gärna vara en inställning men har du någon garanti på den?

Om optiken är trasig går det lätt att fixa, men det kan vara så det är en sladd till själva optiken som har låssnat då funkar det inte heller.

lycka till!

//Johannes

Posted
Nu trodde ju jag att optik skickade ljustrålar till ccdn inte via elkabel...

mm, mycket möjligt att det fungerar på det sättet men jag är själv inte någon Video kamera lagare :P men jag har hört att det finns någon typ ut av funktion som styr dom så kalade ljus strålarna men det krävs tydligen någon typ ut av energi och det kanske är el i detta fall.

men jag är ingen kamera expert, men det är i alla fall vad jag fått veta att felet kan vara!

//Johannes

• 2 weeks later...
Posted

Lämnade precis in min kamera till ett annat ställe och dom sa och bekräftade att kamerans ISI hade pajat, tyvärr går inte att laga! så jag får skaffa ny kamera kan vara samma fel för dig! :(

//Johannes

Posted

Har samma fenomen på min 700i.

Den började flimmra för att sedan helt ge upp.

Min är 2,5 år gammal, är detta eller generalfel på dessa?

Canon var inte alls intresserade av att kika på den.

"Garantin har gått ut. Skicka den till vårt cervisecenter i Växjö"

Funderar på att köpa en ny men blev skeptisk mot canon, blev inte mer positiv efter att ha läst detta inlägg!

Ska vi gemensamt kontakta Canon?

// magnus

Posted
Har samma fenomen på min 700i.

"Jag brukar ha otur när det gäller att få saker å ting fixade gratis men denna gång lämmnade jag Cannon service med ett stort leende. det visade sig vara ett vanligt fel på dessa kameror så det gick på garanti. p.g.a. att detta är ett så kallat Fabriksfel. Så på en vecka skulle den va klar Vi får väl se vad det vad! återkommer med info!

Canon var inte alls intresserade av att kika på den.

"Garantin har gått ut. Skicka den till vårt cervisecenter i Växjö"

Försök å ringa dom å kolla sen kan du ju be dom ringa servicen i Mölndal om dom strejkar!

Posted

Skall definitivt ringa dom på måndag!

Jag mailade canonsupport och där kan man väl inte vänta sig mer antar jag.

Men har man lite referenser så brukar ju allt gå lättare!

// magnus

Posted

Enligt konsumetköplagen har man reklamationsrätt i 3 år. Om det är fel på apparaten vid köp, tex när det är fabrikationsfel så skall reklamationen gå igenom även om det bara är ett års garanti. Hänvisa till den lagen. Lokala komunens komsumentrådgivning kan säkert hjälpa till.

• 4 weeks later...
Posted

Har lämnat min kamera till sony som sa att det var ett tillverknings fel i min kamera och jag fick en ny kamera som hade samma värde som när jag köpte den och det var 10 000 tusen och nu har jag en gratis och bättre ny kamera, snacka om tur.

• 4 weeks later...
Posted

Har glömt att poasta vidare...

Ringde Möndal och påtalade att det inte var den första kamerna som gjorde så, men det skulle bara vara att betala 375:- för att dom skulle titta på den och sen fick jag välja, betala rep eller så tog dom hand om den och skrotade den!

Får se om jag skickar dit den eller inte. Dom ville inte alls säga något riktpris.

Jag undrade om det skulle vara värt att reparera den, men "det vet man ju aldrig".

Lite kluven för jag har ju massa band som trots allt går att spela upp i den.....

// Magnus