Dark_tree Postad 9 januari 2007 Postad 9 januari 2007 Tjaba...Har någon i detta rum ljussatt en vit rum? tanekn är att man ska inte att de e e ett eum de ska se ut som om de e en oändlig djup i bilder soså i justin timberlakes video my love....Ska göra en musikvideo...va kan ni tipa mig för hur jag ska göra? 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 9 januari 2007 Postad 9 januari 2007 Allvarligt talat. Lägg ner lite mer tid på ditt inlägg så folk kan läsa det överhuvudtaget. Till frågan, jag ska själv göra en sådan scen om några veckor och jag räknar med att det kommer att gå bra med ordentligt upplysta pappersfonder(heter det så?) på typ 5 meters bredd. En del keying och annan postproduktion får man väl räkna med också kanske. 0 Citera
Bleckert Postad 9 januari 2007 Postad 9 januari 2007 skulle vilja påstå att det är svårt att sljussätta ett rums väggar så att det ser oändligt ut. när de filmar sådana scener så är det antingen blue/green screen eller så använder man ett "lakan" i en stor ställning som börjar på golvet som skådisen står på och sendan "böjs" upp till en lodrät vägg så att man får bort kanter och kontraster. ljussättningen är softad uppifrån och bakom lakanet. detta kräver ett mycket stort rum samt en kanera som klarar av ljuskontrasten mellan det enormt vita och upplysta lakanet och den mörkare skådisen! Om man tar en film som matrix när de är i det vita träningsprogrammet så kan jag med 99% säkerhet säga att det är blue/green screen. det viktiga i frågan är att det inte finns några skuggor som bryts i bakgrunden som kan ge en uppfattning av distans! 0 Citera
vilcans Postad 9 januari 2007 Postad 9 januari 2007 Varför tror du att scenen i Matrix är gjord med greenscreen? Det gör ju bara maskningen svårare. Jag trog de säger på kommentarsspåret att det är vitt tyg. 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 9 januari 2007 Postad 9 januari 2007 Själva bakgrunden på inspelningsplatsen behöver ju inte alls se "oändlig ut". Den keyar man ändå ut i post och lägger till så vit man vill ha och försöker matcha det filmade materialet. Vita bakgrunden är ju egentligen bara för att göra efterarbetet så lätt som möjligt så man bara behöver grovmaska. 0 Citera
jbergman Postad 9 januari 2007 Postad 9 januari 2007 Om man har en vit studio utan skarpa hörn behöver man inte alls ta till någon maskning. Har ni aldrig sett Bullshit med Penn & Teller? /Jakob 0 Citera
Max_H Postad 10 januari 2007 Postad 10 januari 2007 Håller med Jakob om att en vit studio med runda hörn är att föredra - det underlättar ju enormt i post. Men ofta, för lågbudget, är inte det möjligt. En variant man kan göra, på viss bekostnad av kontrastomfång, är att ljussätta väggar (klädda med välstrukna och "sträckta" lakan) med tokmycket ljus. Allt annat underexponerar man lite för att sedan i post (med curves/levels) lyfta det vita så det fräter ut helt. Jag håller på med en skoj-kortis där ett par änglar tittar på tv i himlen - den är gjord precis så (plus lite "dreamlook" också)... (Filmad i mitt vardagsrum med tv:n på en vanlig svart tv-bänk som har ett lakan över sig.) Men i Justin videon (som jag inte sett innan men hittade på YouTube) så är det ju inte tok-vitt och då blir det svårare... /Max 0 Citera
EyeStar Postad 10 januari 2007 Postad 10 januari 2007 Vad betyder Keyar och maskning? Har läst det lite överallt i forumen, men jag hittar inte något om vad det betyder.. :) 0 Citera
Bleckert Postad 11 januari 2007 Postad 11 januari 2007 Varför tror du att scenen i Matrix är gjord med greenscreen? Det gör ju bara maskningen svårare. Jag trog de säger på kommentarsspåret att det är vitt tyg. vågar inte säga säkert men har för mig att det är gree/blue screen för det kommer ju typ hyllor med vapen åkande m.m. Nästan hela scenen när neo lär sig slåss mot morphius är i green tex. även om vi skulle uppfatta det som ett problem med maskningen så gör inte storfräsarna i hollywood det. 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 11 januari 2007 Postad 11 januari 2007 Bleckert, du har tyvärr fel. Scenen med Morpheus är inte "nästan helt inspelad i greenscreen". Den är inspelad (åtminstone till största delen) i studio med vajrar. Om vi pratar om scenen i dojon föstås. ("You think that's air you're breathing now?") Bara för att "hyllorna med vapen" kommer åkandes behöver man inte använda grön eller blå bakgrundsfärg för att kunna använda sig av chroma key. Eftersom det är helvit bakgrund de är ute efter finns det ingen anledning att filma med grön. 0 Citera
Bleckert Postad 11 januari 2007 Postad 11 januari 2007 Bleckert, du har tyvärr fel. Scenen med Morpheus är inte "nästan helt inspelad i greenscreen". Den är inspelad (åtminstone till största delen) i studio med vajrar. Om vi pratar om scenen i dojon föstås. ("You think that's air you're breathing now?") jo, det är sant att den är inspelad med vajrar men det är bara den scenografin i förgrunden och mattan de står på som är "riktig". bakgrunden är blue/green, detta har jag sett i en the making of. sen det där med hyllorna är jag ingen expert på så det är mycket möjligt att de har vit bakgrund. 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 11 januari 2007 Postad 11 januari 2007 Jag har making of på dvd och så minns jag det inte. Keanu hänger i vajrar, skrattar och har sig och då ser man bakgrund och allt. Ganska säker på att det är så, dessutom.. varför skulle de göra den bakgrunden i post? Det finns ju ingen anledning till det. Får väl ta en titt lite senare. 0 Citera
Bleckert Postad 11 januari 2007 Postad 11 januari 2007 ska inte säga att jag vet, hade bara för mig det. spelar mindre roll. 0 Citera
Dark_tree Postad 12 januari 2007 Författare Postad 12 januari 2007 tack för alla tips...ska nu se om jag kommer att antigen hitta en rum utan kanter nånstans i skåne eller om man ska köra med lakan...Hur funkar keying som alla snackar om man redigerar i adove? 0 Citera
Fat Tony Postad 12 januari 2007 Postad 12 januari 2007 nu när vi vit rum är ändå i tråden så undrar jag hur man får något vit material att glänsa. digitalt och real life 0 Citera
Bleckert Postad 12 januari 2007 Postad 12 januari 2007 nu när vi vit rum är ändå i tråden så undrar jag hur man får något vit material att glänsa. digitalt och real life Tycker att man ska ha som utgångspunkt när man filmar att försöka filma det i real life så långt som möjligt. det blir ofta snyggare och mindre riskabelt (om det inte skulle funka eller bli fult i postproduktionen). sen är det ju alltid en kostnadsfråga. om det är för dyrt att göra i real life så är det klart att det digitala får funka, men som sagt ofta blir det snyggast real life. 0 Citera
Max_H Postad 12 januari 2007 Postad 12 januari 2007 Enklast, i After Effects i alla fall, är att duplicera lagret och lägga det ena ovanför det andra. Lägg oskärpa på det översta och dra möjligen ner hue/stauration till 0 (dvs svart vit) och testa sedan olika blandningslägen - bla Screen-läget brukar funka. Du kan också testa med levelsfiltret för att "förstärka" effekten. /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.